Dancer in the Dark i en avantgarde lydkulisse
<
/
>
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Morten Riis har det stramt med at dele mennesker, musik og lyd op i kasser.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
På Aarhus Teater har de skabt deres eget lydunivers til Lars von Triers fortælling Dancer in the Dark
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Dancer in the Dark er historien om den slovakiske migrant Selma, der lider af en øjensygdom, som langsomt gør hende blind.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Selma kæmper en kamp, for at skjule sit handicap, for hvis det bliver opdaget, mister hun sit job.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Mens Selma gradvist mister synet, skærpes hendes høresans.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
“Den der følelse af at være hypersensitiv overfor lyd er et gennemgående element i fortællingen,” siger Morten Riis.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Marie Koldkjær Højlund kommer på scenen som en anden Selma, der skal vise, at Selma kan gøre noget særligt ved verden.
Foto:
Selma elsker musicals og spiller hovedrollen i Sound of Music i den lokale amatøropsætning.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Morten Riis og Marie Højlund Koldkjær har brugt mange trommer, percussion og hurtige underdelinger i deres musik til Dancer in the Dark.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund har gjort meget ud af, at forestillingens lydunivers består af lyde, som spilles på scenen - rigtig lyd, der opstår live.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Historien udvikler sig i en helt ubærlig retning, da Selmas udlejer stjæler hendes hårdt opsparede penge og hun skyder ham.
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilie Therese
Lyddesignet til forestillingen er mere robust, end det Morten Riis og Marie Højlund Koldkjær plejer at lave, fordi det skal fungere ind i en teatersal.