Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder - JUXTAPOSE ART FAIR

Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder

Kunstnerdrevne udstillingssteder blomstrer op, både i Danmark og i udlandet, og giver plads til mangfoldig kunstnerisk udfoldelse og eksperimenteren. Det vil den nye, ikke-kommerciel kunstmesse i Aarhus, Juxtapose Art Fair give plads til
InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Rikke Engsig Nielsen18. aug 2021
Passionerede kunstnere og ildsjæle starter i stigende grad deres egne udstillingssteder, initiativer og projekter op. Det skaber en spændende og mangfoldig underskov i kunstmiljøet, hvor økonomisk og politisk uafhængighed giver kunstnerne friheden til at eksperimentere og fortælle det, de har på hjertet lige nu.
Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder</br>Kunsthistoriker Sasha Rose Richter  og kunstner og forfatter Jacob Juhl har sammen med kuratorer Pamela Grombachter arrangeret kunstmessen Juxtapose Art Fair. 
<br /></br>Foto: Marie Nyeng
Kunsthistoriker Sasha Rose Richter og kunstner og forfatter Jacob Juhl har sammen med kuratorer Pamela Grombachter arrangeret kunstmessen Juxtapose Art Fair.
Foto: Marie Nyeng
Juxtapose Art Fair, en ny ikke-kommerciel kunstmesse, fejrer den kompromisløse og mangfoldige kunstnerdrevne sektor. Fra den 20.-22. august præsenterer Juxtapose Art Fair 25 kunstnerdrevne udstillingssteder fra hele verden. Både fra Danmark, Norge og Sverige, men også fra blandt andet Syrien, Filippinerne, Rumænien og Israel. Messen finder sted på Godsbanen i hjertet af Aarhus, og byder på alt fra klassiske billedudstillinger til performances, dans, installationer, filmvisninger, guidede turer, talks og debatter.
Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder</br></br>Foto: Marie Nyeng
Foto: Marie Nyeng

Eksperimenterende kunst i skjulte baggårde

Klemt inde mellem neglesaloner, frisører og købmandsforretninger i udkanten af Frederiksberg i København, ligger et uafhængigt kunstnerfællesskab. Det lille hvide 4x4 meter rum bliver præsenteret med et udstillingsvindue, som får stedet til at smelte sammen med omgivelserne og ligne mere en butik end et udstillingssted. Det plejede at være opbevaringsrum for et renoveringsselskab. Nu er det et sted, hvor kunsten får lov til at fylde og larme. Det skaber plads til eksperimenterende samtidskunst og performances af enhver slags. Der er dans, billedkunst, musik, teater. Og en sammensmeltning af det hele.

Kunstnerfællesskabet hedder Salon75 og er et af de udstillingssteder, som i weekenden bliver en del af Juxtapose Art Fair. Det er et af de mange kunstnerdrevne projekter, som arrangørerne gerne vil gøre opmærksom på eksisterer. Spændende udstillingssteder, som har masser at byde på, men som de fleste mennesker ikke kender til. Og som kan være svære at finde frem til.

“Vi vil gerne være med til at prøve at synliggøre den her kunstnerdrevne sektor,” siger kunstner og forfatter, Jacob Juhl, som sammen med kuratorerne Sasha Rose Richter og Pamela Grombachter har arrangeret kunstmessen Juxtapose Art Fair.
Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder</br></br>Foto: Marie Nyeng
Foto: Marie Nyeng
Jacob Juhl peger på, at det er udfordrende for de kunstnerdrevne udstillingssteder selv at komme ud med budskabet om deres udstillinger, fordi de primært er drevet af frivillige, og der ikke er mange penge til markedsføringsbudgetter.

“Og så er det tit nogle underlige og lidt avantgarde ting, der sker på den her scene,” fortæller han og siger, at det typisk kun er 'kunst crowden', altså andre kunstnere, kuratorere eller kunsthistorikere, der kender til de kunstnerdrevne udstillingssteder.

“Det synes vi er super ærgerligt, fordi der sker så meget godt og spændende på den her scene, som folk slet ikke kender til,” siger han: ”Der er så meget liv og så stor en mangfoldighed, som vi gerne vil give folk en indgang til”.

Derfor er det også vigtigt for holdet bag Juxtapose Art Fair at give den bredere offentlighed et indblik i alt det, de kunstnerdrevne udstillingssteder har at byde på. Og hvordan de kan finde dem.

“Der er en kæmpe underskov af udstillingssteder, som er ukendte for de fleste. Og sådan behøver det ikke være,” siger Jacob Juhl.

Han forklarer, at der bare i Aarhus er ti af denne type udstillingssteder. Men at selv den dygtige kulturbruger i byen nok kun kender ARoS. Og måske Kunsthal Aarhus. Det skyldes blandt andet, at mange af de kunstnerdrevne udstillingssteder er hemmelige eller skjulte, at du skal kende deres åbningstider og aktivt lede efter dem for at finde dem.

“Det vil vi gerne gøre lettere for folk. Så vi tager dem i hånden og siger: 'det er her og her, du kan finde dem',” siger Sasha Rose Richter, som også har en kandidat i Kunsthistorie fra Aarhus Universitet.

Hun fortæller, at man til messen kan deltage i guidede ture rundt i Aarhus, hvor man bliver ført rundt til de forskellige kunstnerdrevne udstillingssteder i byen og bliver vist de skjulte baggårde, som man skal kende til. Og finde ud af, at det ikke er så farligt at besøge dem.
Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder</br></br>Foto: Marie Nyeng
Foto: Marie Nyeng
Arrangørerne ønsker dog ikke blot at udbrede offentlighedens kendskab til den kunstnerdrevne sektor. De vil også gerne være med til at udvikle den. Det vil de gøre ved at hjælpe de udstillende kunstnere med at skabe netværk, dele viden og skabe samtaler om, hvordan det er at arbejde med kunstnerdrevne initiativer. Derfor har de lavet et program for udstillerne på Juxtapose Art Fair, hvor de kan mødes og lære af hinanden.

“Vi prøver ligesom at tage teten og samle folk, så al den her erfaring, de udstillende kunstnere har, ikke bare går tabt. Og så de kan få internationale netværk, som simpelthen bare er så vigtige for de her kunstnere, som driver udstillingssteder med meget få ressourcer,” fortæller Sasha Rose Richter.
Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder</br></br>Foto: Marie Nyeng
Foto: Marie Nyeng

Larmende eksperimenter og ild i håret

Arrangørerne af Juxtapose Art Fair fortæller, at den kunstnerdrevne scene byder på nogle helt andre og særlige muligheder for kunstnerne, fordi de har fuld frihed og kontrol til selv at vælge, hvad de vil præsentere, og hvordan det skal præsenteres.

“Der er virkelig plads til, at kunsten fylder mere og er meget mere eksperimenterende,” siger Sasha Rose Richter. Hun påpeger dog, at der er en enorm stor variation i forhold til, hvad denne scene byder på, og at man derfor ikke kun skal forvente vilde performances og eksperimenterende kunst til Juxtapose Art Fair, men også mere traditionelle kunstudstillinger.

For arrangørerne har det været vigtigt at give kunstnerne så meget plads til at udtrykke sig som muligt uden at lave en tematisk ramme for udstillingerne eller give dem en lille hvid bås, som deres kunst skal passe ind i. I stedet har de gennem en konkurrence på arkitektskolen fået studerende til at skabe fleksible 'costum-made' moduler, som udstillingsstederne selv kan bruge, som de ønsker, og tilpasse deres unikke udstilling.

“Vi synes, at det er indbegrebet af, hvad denne her scene er og kan. Vi har en fornemmelse af, at de kunstnerdrevne udstillingssteder vokser frem, når kunstnerne ikke føler, at de kan blive repræsenteret andre steder,” siger Sasha Rose Richter. Derfor har de givet kunstnerne lov til at komme med det, de synes er allermest vigtigt, og som der måske ikke er plads til på de kommercielle kunstmesser,på museerne eller i kunsthallerne.

“Det er også her, den her scene er allermest spændende,” tilføjer Jacob Juhl: “Når der opstår en eller anden gnist eller en skøn ide, som ikke kan lade sig gøre i nogen andre formater. Så laver vi det fandme selv.”

Sasha Rose Richter og Jacob Juhl fortæller, at de er gået langt for at gøre det muligt at facilitere alle udstillingsstedernes projekter og ideer. Det har både krævet ekstra arbejde for arrangørerne, men betyder også, at der til messen kommer til at være kunst, der både larmer og fylder, og at der med arrangørernes egne ord kommer til at være: “En vis grad af kaos”.

“Der kommer blandt andet til at hænge et menneske fra loftet,” siger Jacob Juhl og griner: ”Og da måtte vi jo lige sikre os, at de nu også havde helt styr på sikkerheden.”

Det er udstillingsstedet Salon75, der kom med ideen. Til messen præsenterer de en eksperimenterende performanceplatform med navnet ‘Warm Little Pond’, en smeltedigel (eller dam) til performativ praksis af enhver art. Og deres eneste program for udstillingen på messen er, at der ikke er nogen regler.

“Der kommer 18-20 mennesker og performer på forskellige tidspunkter i Salon75s område på Juxtapose,” fortæller Jacob Juhl, som også er spændt på, hvad der kommer til at ske på deres udstilling.

“Vi ved bare, at det er meget unge idealistiske og idérige mennesker. Deres program lyder helt vildt.”
Ny kunstmesse i Aarhus fejrer de kunstnerdrevne udstillingssteder</br></br>Foto: Marie Nyeng
Foto: Marie Nyeng
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Aktivistisk kunst i en opbrudstid

Noget af det, som særligt kendetegner de kunstnerdrevne initiativer, er, at de kan være med til at skildre det, der rør sig hos kunstnerne lige netop nu. Uden forsinkelse.

“Kunstnere er tit firstmovers. De fungerer tit som sådan nogle seismografer, der mærker nogle vibrationer i nogle tendenser, som først slår igennem i hele samfundet nogle år efter,” fortæller Jacob Juhl.

Han påpeger dog, at kunsten ofte udstilles år efter kunstnerens iagttagelser. Fordi man ofte skal planlægge flere år ud i fremtiden for at udstille på et museum eller i en kunsthal.

“Så hvis du nu har et eller andet, hvor du tænker: 'det her er fandme vigtigt lige nu', og du så får at vide, at du først kan udstille om fem år. Så er man ligesom videre, ik?” siger Jacob Juhl.

Her giver den kunstnerdrevne scene nogle helt andre muligheder. Det opstår lige her og nu. Du har en ide, og så kan du udføre det med det samme. Lige nu ser Jacob Juhl en tendens til at mange kunstnere beskæftiger sig med aktivisme i de kunstnerdrevne udstillingssteder.

“De arbejder med alle de ting, der lige nu i denne opbrudstid bliver sat spørgsmålstegn ved. Klima. Identitetspolitik. Flygtningestrømme. Biodiversitet,” fortæller han.

Som eksempel nævner han udstillingsfællesskabet The Syndicate of Creatures i København, der lavede et stort aktivistisk program på gaden på Vesterbro. De inviterede en lang række kunstnere, som stillede sig op på gaden med performances, oplæsninger og taler, mens de engagerede folk lige der, midt i byrummet.

”Det er projekter, der hurtigt bliver banket op på gaden. Det kan vise de tendenser, der er lige nu. Det kendetegner virkeligt den kunstnerdrevne scene. Det har meget at byde på.”

Fakta

Juxtapose Art Fair foregår på Godsbanen i Aarhus i Rå hal den 20.22. august
Deltagende udstillingssteder på messen:

3:e Våningen (SE)

AllArtNow (SY/SE)

Candyland (SE)

Catalyst Arts (UK)

Celsius Projects (SE)

Detroit Stockholm (SE)

ETAJ (RO)

Flux Facory (US)

Galleri Rostrum (SE)

Galleri TESE (DK)

Gängeviertel (DE)

Kunsten at Tjene (DK)

M100 (DK)

Ormston House (IE)

OXER (DK)

Pist Protta (DK)

QWERTY (DK)

ruimteCAESUUR (NL)

Salon 75 (DK)

Small Projects (NO)

Spanien 19C (DK)

Studio 44 (SE)

Syzygy (NL)

Til Vægs (DK)

Vestlandsutstillingen (NO)

 

Deltagende udstillingssteder rundt omkring i Aarhus:

KH7artspace & KH7smallspace

Cantina

se!

Enter Artspace

Pakhus 64

Huggeormen

Facebook
Del på facebook

Rikke Engsig Nielsen

journalist
Rikke Engsig Nielsen har en bachelor i Nordisk Sprog og Litteratur og studerer på kandidatuddannelsen i Analytisk Journalistik på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hendes hjerte banker især for ny nordisk skønlitteratur, autofiktion og for alle de kulturprodukter, der kommer ind under huden på karaktererne og gør os klogere på, hvad det vil sige at være et menneske.
Se Rikkes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind