Sonja Lillebæk Christensen sender en krage som politisk korrekt budbringer mellem magtens centrum og oplandet
ReportageKunst og UdstillingerSkrevet af: Ditte Madsen11. dec 2018
Billedkunstner Sonja Lillebæk Christensens udstilling Tjek ind – Tjek ud på udstillingsstedet M100 i Odense bringer nyt til oplandet. Budbringeren i hendes nye videoværk er en lille hvid krageagtig fugl
Udstillingens digitale budbringer til oplandet, en lille hvid ”kragefugl”, er en hånddukke, der svæver lykkeligt gennem S-toget og rundt på stationerne i Københavns forstæder, men den tager også en afstikker til landevejene og den jyske vestkyst. Fuglen er en jubeloptimist, og dens sprog er fyldt med varm luft, mens den fortæller begejstret om mulighederne for lighed, demokrati og informationsdeling. Til alle. Den mener bestemt, det er muligt at lægge en strategi, hvor alle bliver tilgodeset og har lige værd, takket være den offentlige transport. Kunstnere kunne lave gynger ved stoppestederne, og måske kunne en landsindsamling klare ærterne. Fremtiden ser lys ud for den lille fugl, når altså vi lige kommer over på den anden side af overgangsfasen. Så bliver alt godt.Videoen 'Budbringer til oplandet' viser hovedhistorien med en hvid krage, som fortæller os, at alt snart bliver bedre.
Foto: Sonja Lillebæk Christensen
Bevingede løfter fra centrum
Den hvide krages videopeptalk til det danske samfund kører på én skærm i midten af rummet, og dens stemme i hovedtelefonerne kan næsten overdøve videoværket med den rødøjede, sorte krage, som er på en anden skærm netop indenfor synsvinklen. Den sorte krage siger ikke noget. Den svæver bare, men i baggrunden er der en dyster, konstant lyd af et tungt åndedræt og hjertebanken. Ved siden af står der et rødt LED-skilt med en rullende tekst: ”Alting bliver snart meget bedre – det lover jeg!”I udstillingens forkammer står 5 billeder, lavet med digitalt manipuleret print. Det minder om collageværker eller en form for plakatinspireret surrealisme, komponeret af farverige brudte og ubrudte cirkler, hænder, et dukkeansigt og nogle udvalgte blomster. I midten står en rund, blå pude, der minder om det Blå Punkt, som Rejsekortet har integreret på danske togperroner og i busser, så de rejsende slet ikke behøver at tænke på at købe biletter.
Oplandets rum
Hele udstillingen arbejder med rum; det, der er i midten og så det, der står ude i siderne. Oplandet, om man vil, i tråd med den lille kragefugls opmuntring. Betegnelsen ”oplandet” er især interessant, for hvis der er et opland, må der også være et centrum. Et centrum, hvor der, logisk nok, er centreret mere magt end andre steder. Det glemmer den hvide krage lidt i sin positive, inkluderende jargon, som om det er rent tilfældigt, at der er et centrum, hvor der er magt og midler. Spøjst nok er magtens centrum i Danmark heller ikke reelt placeret i midten af landet; hvis det var, ville der pludselig blive trangt i Odense, som kragen kækt påpeger. Det er selvfølgelig også nemt at glemme i forbifarten, fordi det her er kun overgangsfasen. Den ultimative lighed for alle er på vej, og hvis man gerne vil sige noget, kan man bare række hånden op, siger kragen.Sonja Lillebæk Christensens univers i udstillingen kan både sige noget om randområderne og om midten. Budbringeren kommer fra midten og lover guld og grønne skove, mens oplandet er foruroligende, svært at kortlægge. Som om det er lidt lettere at fare vild i den sorte krages tunge åndedræt eller i collagerne. En pippende peptalk eller Rejsekortets Blå Punkt er genkendeligt, beroligende, men også lidt skræmmende, for hvordan var det nu lige, det hele fungerede inden Rejsekortet? Inden budbringeren kom? Og hvor vil man egentlig helst være, når overgangsfasen er ovre?
Fakta:
Sonja Lillebæk Christensen udstilling Tjek ind - Tjek ud kan oplves på udstillingsstedet M100, Søndergade 26 kld. Th. 5000 Odense C frem til den 20. December – åbent torsdag 16-20 og lørdag-søndag 13-16
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København