Farvel er en sansevandring på kirkegården om afsked og begravelsesritualer
Kirkegårde er ofte et meget smukt rum. Med forestillingen Farvel bruger Helga Rosenfeldt Olsen kirkegårdens rum til at fortælle en livsbekræftende historie om livets afslutning
ArtikelSceneSkrevet af: Marie Nyeng23. sept 2021
Vi skal alle dø før eller siden. Ofte skubber vi tanken om det væk, men i WUNSCHMACHINE´s sansevandring Farvel, prøver de at få os til at anerkende, at døden er en del af livet, for det kan give os et rigere liv. Det har teatrets Helga Rosenfeldt Olsen selv oplevet, selv om hun i perioder af sit liv har haft en voldsom dødsangst.
Hvad oplever man i sansevandringen Farvel, mens går rundt på en kirkegård?
Vi begynder med afvaskelse af hænderne i vand med liljeduft, så får man jord i hænderne, man kommer til at ligge ned, og man får lydindtryk, som består af både musik og fortællinger fra nogen af dem, der arbejder på kirkegården og almindelige mennesker, som fortæller om deres refleksioner over døden. Forestillingen handler om kirkegården, døden og begravelsesritualet. Vi tager både fat i det helt praktiske som, hvad er kirkegården for et rum, og hvad er det for nogen processer, der sker både over og under jorden, når man er død. Men den handler også om, hvordan vi forholder os til, at vi skal dø.Hvad er baggrunden, og hvorfor ville I gerne gå tæt på vores forhold til døden?
For os handler det om at give plads til døden, for den er her. Og hvis vi giver plads til den, er det måske lettere at leve med den ved siden af os. Vi vil gerne prøve at nærme os døden i forestillingen, ikke fordi vi vil gøre folk deprimerede, men fordi den er så uundgåelig, og fordi vi tænker, at man kan lige så godt kan anerkende den. Jeg tror på, at hvis man anerkender døden, så kan det skabe et rigere liv. Så vi har haft en idé om, at hvis publikum selv får den her oplevelse af at gennemgå døden på den abstrakte måde, så er det måske lettere at se det smukke i livet. Jeg har selv haft en enormt stor dødsangst i mit liv, som er lige så banal som alle andres, og jeg mærkede, at den var lettere at takle, hvis jeg nærmede mig døden som tema i stedet for at skubbe den fra mig.Hvordan har I arbejdet med døden og hvordan har publikum reageret?
Vi har udforsket, hvad der sker rent fysiologisk, når man dør. Hvilke processer går i gang i kroppen, og hvad sker der i det ritual, vi efterfølgende skaber, som jo er de efterladtes ritual. Vi ville gerne give publikum oplevelsen af at gå igennem det her ritual i en lidt abstrakt form. Vi har oplevet at nogle voksne reagerer utrolig stærkt på det her, så derfor har vi ligesom trukket det lidt tilbage, så forestillingen er langt fra en direkte én til én skildring af en begravelse. Vi har skullet finde ud af, hvornår det er grænseoverskridende, og hvornår det er en oplevelse som løfter. Vi ønsker ikke at gøre det grænseoverskridende. Vi ønsker at skabe det her refleksionsrum i det utroligt smukke rum, som kirkegårde oftest er.Fakta
Man kan se hvilke kirkegårde forestillingen spiller på og hvornår på: www.wunschmachine.dk
TURNÉ PLAN
Efterår 2021
(foreløbige fastlagte forestillinger)
AUGUST
D. 29. August – FARVEL FUGL – en børneteatervandring på kirkegården, Magleby
SEPTEMBER
D. 18. September - FARVEL FUGL – en børneteatervandring på kirkegården, Horsens
Børneteaterfestival
D. 22. September – FARVEL – en hyldest til livet og døden, Aarhus
D. 26. September – FARVEL – en hyldest til livet og døden, Rønne
D. 30. September – FARVEL – en hyldest til livet og døden, Store Heddinge
OKTOBER
D. 2. Oktober – FARVEL – en hyldest til livet og døden, Dronninglund
D. 10. Oktober – FARVEL – en hyldest til livet og døden, Aarhus
Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København