Den norske filminstruktør Dag Johan Haugerud forvandler voksne til børn - FILMOMTALE

Norsk velfærdsdrama forvandler voksne til børn

OmtaleAlt det andetSkrevet af: Mathias Guldberg18. mar 2020

I velfærdsdramaet ‘Barn’ viser den norske instruktør Dag Johan Haugerud, hvad der foregår mellem linjerne i voksnes kommunikation, hvor vi i et rod af magtspil, statusmarkører og holdninger forstår og misforstår hinanden


Filmens omdrejningspunkt er 13-årige Jamies død på en skoles fodboldbane. Den Jævnaldrende klassekammerat Lykke slog ham med sin skoletaske efter et skænderi og påstår, at drabet var et uheld. Jamies far, Per Erik Lundemo, er medlem af højrefløjspartiet Fremskrittspartiet og trøstes efter ulykken af sin kulturradikale kæreste Liv, som er skoleinspektør på den ulykkesramte skole. Forholdet bliver mødt med skepsis af Livs omgangskreds, da de bliver afsløret, mens Livs bror, Anders, som var gårdvagt under ulykken, kæmper med skam over at have svigtet sit ansvar. Med afsæt i ulykken jonglerer filmen med spørgsmål om skyld, skam og vores blik på hinanden og leger med både komiske og tragiske genreelementer.
Fra filmen Barn af Dag Johan Haugerud
Foto: PR-foto
Fra filmen Barn af Dag Johan Haugerud
Foto: PR-foto

Statusdiagrammer

Dag Johan Haugerud fortæller, at han med Barn ville kaste lys på de ubalancer og forskelle, der eksisterer i relationer mellem mennesker i kraft af vores uddannelse, politiske tilhørsforhold, køn og alder. “Statusdiagrammer” kalder Haugerud dem, og de former den måde, vi kommunikerer på. Derfor udspiller dramaet i ‘Barn’ sig i mikroskopiske hverdagssituationer, hvor vores ord og handlinger afslører underliggende konflikter og samfundsstrukturer. Eksempelvis når skolens personale diskuterer, om Lykkes involvering i ulykken skal kaldes ”at tage livet af” eller ”forårsage en andens død”, eller når Anders fortæller sin søster Liv, at der er forskel på at gå i dialog med folk, man er uenige med og date dem. Humoristisk bliver det, når Lykkes mor taler om følelser i stuen med sin mand, mens han klipper tånegle.

Barn vender og drejer de normer, vi spejler os i og viser, hvordan hverdagens interaktioner i nutidens velfærdssamfund udgøres af et skrøbeligt spind af fortielser og løgne, hvor børnene er de ærlige og de voksne de barnlige.
Fra filmen Barn af Dag Johan Haugerud
Foto: PR-foto
Fra filmen Barn af Dag Johan Haugerud
Foto: PR-foto

Velfærdssamfundet/skolen

Folkeskolen som institution udgør fortællingens ramme og danner omdrejningspunkt for de konflikter, der opstår i kølvandet på Jamies død. Det gælder forholdet mellem lærer og elev, hierarkiet på lærerværelset og forældrene imellem. Dag Johan Haugerud synes, at skolen er interessant at behandle filmisk, fordi den er det sted, hvor vi udstikker idealerne for vores børn og fremtidens samfund. På den led virker folkeskolen, der agerer geografisk og narrativt udgangspunkt for filmen, også som symbolsk arena for karakterernes uenigheder og konflikter, der antydes subtilt gennem ordvalg og statusmarkører i spørgsmålet om, hvilken vej samfundet skal gå.

Dag Johan Haugerud har med ‘Barn’ bedrevet en vedkommende socialrealistisk fortælling, der udfordrer velfærdssamfundets voksne selvopfattelse og stiller flere spørgsmål end svar på, hvad vi skal gøre ved det.

Fakta

Dag Johan Haugerud er uddannet bibliotekar og bachelor filmvidenskab fra Stockholm universitet. Han har udgivet fire noveller, arbejdet som journalist og dramatiker og debuterede med kortfilmen 16 Living chichés. Siden har han indspillet en række prisvindende kort- og spillefilm.

Instruktør: Dag Johan Haugerud

Medvirkende: Henriette Stenstrup, Ella Øverbye, Thorbjørn Harr

Filmen skulle vises i udvalgte biografer i Aarhus og Storkøbenhavn - og det bliver den forhåbentligt snart igen - og ellers dukker den op på en streamingtjeneste nær dig.
Facebook
Del på facebook

Mathias Guldberg

Journalist

Mathias er uddannet cand. public på Aarhus universitet og har en bachelor i litteraturvidenskab og idéhistorie.

Han er særligt optaget af kultur, der stiller filosofiske spørgsmål til eksistensen. Derudover har han en forkærlighed for lyrik og outsiderkunst.

Se Mathiass artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind