Norsk velfærdsdrama forvandler voksne til børn
OmtaleAlt det andetSkrevet af: Mathias Guldberg18. mar 2020
I velfærdsdramaet ‘Barn’ viser den norske instruktør Dag Johan Haugerud, hvad der foregår mellem linjerne i voksnes kommunikation, hvor vi i et rod af magtspil, statusmarkører og holdninger forstår og misforstår hinanden
Filmens omdrejningspunkt er 13-årige Jamies død på en skoles fodboldbane. Den Jævnaldrende klassekammerat Lykke slog ham med sin skoletaske efter et skænderi og påstår, at drabet var et uheld. Jamies far, Per Erik Lundemo, er medlem af højrefløjspartiet Fremskrittspartiet og trøstes efter ulykken af sin kulturradikale kæreste Liv, som er skoleinspektør på den ulykkesramte skole. Forholdet bliver mødt med skepsis af Livs omgangskreds, da de bliver afsløret, mens Livs bror, Anders, som var gårdvagt under ulykken, kæmper med skam over at have svigtet sit ansvar. Med afsæt i ulykken jonglerer filmen med spørgsmål om skyld, skam og vores blik på hinanden og leger med både komiske og tragiske genreelementer.
Statusdiagrammer
Dag Johan Haugerud fortæller, at han med Barn ville kaste lys på de ubalancer og forskelle, der eksisterer i relationer mellem mennesker i kraft af vores uddannelse, politiske tilhørsforhold, køn og alder. “Statusdiagrammer” kalder Haugerud dem, og de former den måde, vi kommunikerer på. Derfor udspiller dramaet i ‘Barn’ sig i mikroskopiske hverdagssituationer, hvor vores ord og handlinger afslører underliggende konflikter og samfundsstrukturer. Eksempelvis når skolens personale diskuterer, om Lykkes involvering i ulykken skal kaldes ”at tage livet af” eller ”forårsage en andens død”, eller når Anders fortæller sin søster Liv, at der er forskel på at gå i dialog med folk, man er uenige med og date dem. Humoristisk bliver det, når Lykkes mor taler om følelser i stuen med sin mand, mens han klipper tånegle.Barn vender og drejer de normer, vi spejler os i og viser, hvordan hverdagens interaktioner i nutidens velfærdssamfund udgøres af et skrøbeligt spind af fortielser og løgne, hvor børnene er de ærlige og de voksne de barnlige.
Velfærdssamfundet/skolen
Folkeskolen som institution udgør fortællingens ramme og danner omdrejningspunkt for de konflikter, der opstår i kølvandet på Jamies død. Det gælder forholdet mellem lærer og elev, hierarkiet på lærerværelset og forældrene imellem. Dag Johan Haugerud synes, at skolen er interessant at behandle filmisk, fordi den er det sted, hvor vi udstikker idealerne for vores børn og fremtidens samfund. På den led virker folkeskolen, der agerer geografisk og narrativt udgangspunkt for filmen, også som symbolsk arena for karakterernes uenigheder og konflikter, der antydes subtilt gennem ordvalg og statusmarkører i spørgsmålet om, hvilken vej samfundet skal gå.Dag Johan Haugerud har med ‘Barn’ bedrevet en vedkommende socialrealistisk fortælling, der udfordrer velfærdssamfundets voksne selvopfattelse og stiller flere spørgsmål end svar på, hvad vi skal gøre ved det.
Fakta
Dag Johan Haugerud er uddannet bibliotekar og bachelor filmvidenskab fra Stockholm universitet. Han har udgivet fire noveller, arbejdet som journalist og dramatiker og debuterede med kortfilmen 16 Living chichés. Siden har han indspillet en række prisvindende kort- og spillefilm.Instruktør: Dag Johan Haugerud
Medvirkende: Henriette Stenstrup, Ella Øverbye, Thorbjørn Harr
Filmen skulle vises i udvalgte biografer i Aarhus og Storkøbenhavn - og det bliver den forhåbentligt snart igen - og ellers dukker den op på en streamingtjeneste nær dig.
Mathias Guldberg
Journalist
Mathias er uddannet cand. public på Aarhus universitet og har en bachelor i litteraturvidenskab og idéhistorie.
Han er særligt optaget af kultur, der stiller filosofiske spørgsmål til eksistensen. Derudover har han en forkærlighed for lyrik og outsiderkunst.
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København