The Overheard: Hør de lyde vi glemmer
Støj hører til på gaden, musik i din radio eller på en festival og lydinstallationer på et museum; det er i hvert fald den normale måde at skelne mellem støj og vellyd. Normale måder, som installationerne i The Overheard forsøger at bryde med.
Fem forskellige steder i Midtjylland står seks installationer. Ud fra dem kommer der lyde. En opremsning af navne, en vanddryppen ned på et grubegulv og larmen fra biler på vejen. De forskellige overhørte og glemte lyde kommer i fokus i projektet The Overheard. Her handler det om at lytte. Skrue tempoet helt ned i bund og tænker over støj, vellyd og det, vi lytter til.Projektet er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Aarhus 2017. Folkene bag projektet er Marie Højlund og Morten Riis. Begge er ansat på Aarhus Universitet og arbejder som komponister. Ifølge Morten Riis, startede de projektet ud fra en fælles fascination af lyd, og hvordan forskellige lyde påvirker deres modtagere:
“Det vi gerne vil med installationerne er at gøre de besøgende opmærksom på alle de overhørte lyde og at udvide vores forståelse af støj, stilhed og vellyd. De lyde omkring os på bænken i parken eller ved togstationen, som alle kan dykke ned i, hvis man har tid til at sætte sig ned og lytte,” fortæller Morten Riis.
Kunsten der åbner for tankerne
Alle installationerne er forskellige fra hinanden. Installationen i Aarhus hedder for eksempel 4140 voices og er placeret i Mindeparken i Aarhus, hvor navnene på de 4140 faldne danskere i Første Verdenskrig afspilles i 24 højtalere. I Mønsted Kalkgruber står en metalkonstruktion, der gennem vibrationer skaber nye lyde i grubernes dunkle område. Alt er lavet i tæt samarbejde med kunstnere, kommunerne og Morten og Marie.
“Vi sætter et andet fokus på lyd gennem værkerne. Lyd, skulptur og natur skaber en ny ramme for at forstå lyden. Modsat i et museum, hvor man ved at alt er kunst, skal tilskuerne her gå ind i en oplevelse, som de ikke helt ved hvornår begynder og slutter.” fortæller Morten Riis og fortsætter:
“Installationerne bliver en slags megafon for lydene; de stiller skarpt på de lyde, vi ikke normalt tænker på og sætter dem i fokus for en kort stund. Når de besøgende så går derfra, er det vores håb, at de af og til stopper op og tænker over lydene fra vejen, vandet, skoven og de lydindtryk, vi normalt glemmer og ignorerer,” siger Morten Riis.
Lyd kommer i kasser
Hele det underliggende mål med projektet er at bryde med de gængse regler for gode og dårlige lyde.
“Vi prøver at bryde med kassetænkningen, der ofte er med kunst/ikke-kunst og støj/vellyd. Når vi ser et museum, er alt kunst både i kraft af produktet men også gennem rammen, det optræder i. Med lyd behøver det ikke at være så sort/hvidt,” fortæller Morten Riis.
“Vi og samfundet er glade for kassetænkning. Ubehagelige lyd og problematikker kommer vi i kasser, så vi slipper for at tænke på dem og på, hvordan vi kan løse eller imødegå dem. Men det er en farlig tendens. Det er hele den underliggende filosofiske og politiske diskurs, der er baggrunden for projektet,” afslutter Morten Riis.
Fakta:
The Overheard kan opleves 5 forskellige steder i Jylland: Aarhus, Silkeborg, Mønsted, Struer og Horsens. De fleste installationer kan opleves frem til midt august og september, mens installationen i Struer bliver permanent. Der har tidligere været opsat en installation på Godsbanen i Aarhus, der blev pillet ned 30. marts.
Marie Højlund er også frontfigur i bandet Marybell Katastrophy og som tidligere keyboardspiller i hedengangne Tiger Tunes
Morten Riis har tidligere primært lavet elektronisk musik.
De fem installationer og kunstnere i projektet:
4140 Voices i Aarhus er opsat af Marie Højlund og Morten Riis.
Listen to Store Ø, indelukket, i Silkeborg er opsat af den estiske kunstner Birgit Õigus.
Gravitational Vibrations i Mønsted Kalkminer er opsat af kunstneren Søren Lyngsø Knudsen.
Wind and Water i Struer er opsat af kunstneren Frode Gundorf Nielsen.
Tower Music i Horsens er opsat af kunstneren Jonas R. Kirkegaard.