Anbefalinger og tendenser #47
NyhedSkrevet af: Fine Spind13. nov 2020

Anbefalinger og tendenser #47

Denne uge ser vi på kunst, som opsøger dig på din færden i verden og insisterer på at infiltrere din hverdag. Vi kigger også nærmere på de mange fine tekstilfortællinger som bliver spundet i ny dansk litteratur.
Anbefalinger og tendenser #47</br>Lillibeth Cuenca Rasmussen er en af de fremtrædende danske kunstnere, som i november og december laver performances i det travle kryds foran Den Frie Udstillingsbygning på Østerbro</br>Foto: PR-foto / Den Frie Udstillingsbygning
Lillibeth Cuenca Rasmussen er en af de fremtrædende danske kunstnere, som i november og december laver performances i det travle kryds foran Den Frie Udstillingsbygning på Østerbro
Foto: PR-foto / Den Frie Udstillingsbygning

Når kunsten krydser din vej til arbejde

Engang var kunst i det offentlige rum et evindeligt udtryk for magtens tilstedeværelse med monumenter, rytterstatuer og buster af konger og andre magthavere. I starten af 1950’erne blev de første gavlmalerier i København udført af kunstnere som Henry Heerup, Jens Søndergaard og Richard Mortensen, under et reklamefremstød for Storkøbenhavns Mejerier. Kunsten kom nu ud til folket på en helt ny måde og blev en del af hverdagen. I dag afsøger kunstnere stadig nye muligheder for at gribe ind i folks liv og færden. Her anbefaler vi et par aktuelle eksempler.
Som følge af den gradvise demokratisering af kunsten, oplever vi i dag et væld af eksempler på, hvordan kunst forsøger at række ud i det offentlige rum og ind i vores hverdag.

På Lundtoftegade i København har man et par år kunne opleve udstillingsprojektet Til Vægs, med skiftende udstillinger af videokunst på skærme, installeret på boligblokkenes gavle. Lundtoftegade er på den nationale ghettoliste, hvilket beboerne i årevis har forsøgt at lave om på uden held. Den 30. november offentliggøres den seneste opdatering af den omdiskuterede liste og i den anledning står Til Vægs bag det ambitiøse projekt, at ville helbrede omverdens syn på boligområdet gennem kunst. Første del af projektet ‘Helbredelse’ består af to håndsyede bannere på 250m2, af kunstner Mette Nisgaard Larsen. De er ophængt på boligblokkenes gavle til skue for de 40.000 biler, som hver dag passerer stedet.

Travle morgentrafikanter på Østerbro kan i løbet af november og december være så heldige at støde på nogle af landets mest anerkendte kunstnere. Hvis man er én af dem, som hver morgen suser forbi Oslo Plads foran Den Frie Udstillingsbygning, vil man den kommende tid kunne opleve performances af blandt andre Lilibeth Cuenca Rasmussen og Bjørn Nørgaard. Datoer og tidspunkter er hemmelige, så det er med at holde øjnene åbne.

I Aarhus afslørede den østrigske kunstner Pipilotti Rist i september sin permanente totalinstalltion i Danmarks Medie og Journalisthøjskoles nye campus på Katrinebjerg.

Kunstværket består af fire projiceringer i fire forskellige områder på skolen, samt 108 m2 multi-farvede gardiner og en stor diskokugle i kantinen. Når installationen er aktiveret bades kroppe, planter, møbler og arkitekturen i farvet lys og de studerende og ansatte bliver selv en del af kunsten i deres daglige gang på journalisthøjskolen.

I disse dage er den kollektivistiske kunstner Pelle Brage i færd med at installere en udsmykning i Kulturhuset Bispen i Haderslev, som blandt andet huser byens bibliotek. Pelle Brage er kendt for at sine samskabelsesprojekter og elementer til kulturhusets udsmykning er blevet til ved begivenheden ‘Udsmyknings-bonanza’, sammen med byens borgere. Udsmykningen er arrangeret i samarbejde med Kunsthal 6100 og afsløres senere på måneden.

Tekstilhåndværkets litterære comeback

I mange år har tøj været noget vi først og fremmest tager på. Noget vi køber, bruger (måske) og smider væk. Langt det meste af det tøj, vi køber i Danmark, er syet på et andet kontinent og de færreste danskere kender nok forskellen på polyamid og polyester.

Men i de senere år har den bæredygtige bevægelse sendt både modebranchen og forbrugerne ud i en selvransagelse og medført et nyt fokus på kvalitet, bæredygtighed og transparens hos begge parter. Samtidig kan der i kunstens og litteraturens verden spores en ny interesse for tekstilernes håndværksmæssige, taktile og symbolske kvaliteter. Ofte går interessen hånd i hånd med en fortælling om tekstilhåndværket som et håndværk, der har været overset grundet dets status som “kvindearbejde”.

Forlaget Laboratory of Aesthetics and Ecology har netop udgivet billedkunstner Rosita Kærs samtalebog 'En samler sælger ud', hvori hun taler med sin bedstemor, tekstilforsker, forfatter og væver Karen-Hanne Stærmose Nielsen, om hendes samling af tekstiler og tekstilrelaterede objekter. Et omdrejningspunkt for samtalen er Karen-Hanne Stærmose Nielsens arbejde med rekonstruktionen af den trøje, som oldtidsfundet 'Skydtrupkvinden' bar for 3300 år siden. Det er ifølge forfatteren en bog om “at samle og om at give slip, om rekonstruktion og fejl. Om det, der forgår og det, der styrkes — håndværk, tekstil, slægtskab og intergenerationelt venskab”.

Under overskriften 'Tekstil, Taktilitet og Teknologi' kunne Rosita Kær i august opleves i samtale med forsker Marie Louise Bech Nosch, forfatter og kunstner Amalie Smith, og software udvikler Nynne Christoffersen, i forbindelse med Alt_Cph. Samtalen kan ses eller genses her

Billedkunstner og forfatter Amalie Smith udgav i sommers den anmelderroste bog 'Threadripper', om blandt andet Ada Lovelace, en af verdens første programmører, som også så forbindelser mellem computerens og vævens arbejde.

Tidligere på året udkom Ida Holmegaards 'LOOK' og Olga Ravns 'Mit Arbejde'. Den første er fyldt med essayistiske læsninger af tøjets sociale koder, tilskrevne symbolik og de mange glæder et stykke yndlingstøj kan bringe. Olga Ravns monumentale 'Mit Arbejde' beskæftiger sig, blandt mange andre ting, med moderskab og kønsroller og tøj og tekstiler er med til at kridte banen op. Eksempelvis når hovedkarakteren Annas mand Aksel ikke sorterer uldtøjet fra bomuldstøjet, når han vasker tøj, fordi han insisterer på, at han ikke kan se forskel. Olga Ravn har også bragt interessen for tekstiler uden for bøgernes verden ind på Instagram, hvor hun deler videoer og billeder af sine hjemmeeksperimenter med naturfarving af tekstiler, som hun også sælger ud af i Line Jensens butik på Nansensgade 55 i København.

Overblik:

Første del af ‘Helbredelsen’ på Lundtoftegade har fernisering lørdag den 14. november klokken 13.45. Den 29. november foregår en kunstnerisk massehealing af boligområdet.

Den Frie Udstillingsbygnings morgenperformances foregår i løbet af november og december, på hemmeligholdte tidspunkter, for de heldige forbipasserende.

Oplev Pipilotti Rists største permanente videoinstallation på DMJX på Katrinebjerg i Aarhus N.

Pelle Brages udsmykning af Kulturhuset Bispen i Haderslev står færdigt i løbet af november.

‘En samler sælger ud’ er udkommet på forlaget Laboratory of Aesthetics and Ecology.

‘Threadripper’, ‘LOOK’ og ‘Mit Arbejde’ er alle udkommet på Gyldendal.

Samtalen mellem Rosita Kær, Marie Louise Bech Nosch, Amalie Smith, og Nynne Christoffersen kan ses her.
Facebook
Del på facebook
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind