Anbefalinger og tendenser #50
NyhedSkrevet af: Fine Spind04. dec 2020

Anbefalinger og tendenser #50

Hver uge dykker redaktionen ned i to forskellige temaer og anbefaler aktuelle kulturtilbud. Denne uge byder på så forskellige emner som sydkoreanske tendenser og kunst og psykisk sårbarhed
Anbefalinger og tendenser #50</br></br>Foto: PR-foto / Kunstal Aarhus - Mikkel Kaldal
Foto: PR-foto / Kunstal Aarhus - Mikkel Kaldal

Sydkorea på plakaten

Sidste år fejrede Danmark og Sydkorea 60 år med diplomatiske forbindelser. Det var en oplagt mulighed for at gøre fremstød for dansk kultur i Sydkorea. Det synes i hvert fald Kulturministeriet, som satte gang i den helt store kulturudvekslende fejring, med kronprinsesse Mary som protektor. Der var derfor masser af sydkoreansk kultur at dykke ned i hele sidste år. Fejringen ankom i slipstrømmen af andet sydkoreansk (pop)kultur, som har vundet indpas i Danmark de sidste år, og som ser ud til at fortsætte. Den sydkoreanske k-popmaskine er blevet en seriøs konkurrent til den tidligere altdominerende, engelsksprogede popmusik herhjemme. K-popmusikken hitter på TikTok og er begyndt at blive anmeldt i de store dagblade. Også den sydkoreanske filmscene har blomstret i mange år og sidste års Oscar-vinder Bong Joon-Hos ‘Parasite’ har vakt ny interesse for, hvad verdens tredjestørste filmbranche, ‘Hallyuwood’, har at byde på. Eksempelvis rækker den aarhusianske kunstbiograf Øst for Paradis tilbage i kataloget, og viser Bong Joon-Hos prisvindende mordmysterie ‘Memories of Murder’ fra den 17. december.

I Kunsthal Aarhus tog de sidste år del i fejringen af det dansk-koreanske venskabsår med udstillingen ‘Water from Ganges River in the Cup Made with Newspaper from Congo’ af den sydkoreanske kunstner Kim Beom. Forbindelsen fortsatte, da kunsthallens kunstfaglige direktør Jacob Fabricius blev valgt til at kuratere Busan Biennalen 2020. Den har han taget med sig hjem til Aarhus og kunsthallen præsenterer nu et udvalg af det bedste fra biennalen. Tre videoværker udgør en udstilling i tre kapitler, som løber frem til den 14. marts 2021.

Første kapitel præsenteres af Carey Young, som med hendes værk ‘The Vision Machine’ stiller spørgsmålet: “Hvordan ville det være, hvis den visuelle kultur blev produceret og kontrolleret af kvinder?”. Carey Young har filmet kvindelige fabriksarbejdere hos SIGMA Corporation, en af de største producenter af linser til både fotografi, avanceret videoudstyr og filmproduktion. ⁠Gennem firmaets egne kameralinser leger kunstneren med blikke og magt, i en kunstnerisk fiktion om en arbejdsplads styret af kvinder.

På Nationalmuseet har de også fået øjnene op for den sydkoreanske indflydelse, og har netop lanceret podcasten ‘Koreakontoret’. Her gennemgår museets Østasien-ekspert Martin Petersen alskens genrer af den østasiatiske populærkultur, og dens liv i Danmark, med en række fans og eksperter. De nørder madkultur, tegneserier og K-pop og spørger om den asiatiske bølge er vor tids version af den amerikanske kulturs indtog i midten af det forrige århundrede.

Psykisk sårbarhed og kunst til forståelse og solidaritet

Når man nævner kunst og psykisk sårbarhed i samme sætning, kan det gå i flere retninger. Der er overhængende risiko for at bevæge sig ud i den bedagede romantiske fortælling om det lidende geni, hvis ‘svære psyke’ bliver en portal til nærmest overmenneskelig kunstnerisk inspiration. I den anden ende findes diverse former for instrumentalisering af kunsten, som led i beskæftigelsesindsatser for psykisk sårbare, som det nationale satspuljeprojekt ‘Kultur på recept’, der har udfoldet sig i flere kommuner de seneste år. Et sted derimellem findes der kunstnere, som selv lever med psykisk sårbarhed og bruger deres stemme til at beskrive konsekvenserne heraf. Kunstnere, som på forskellig vis giver indblik i de systemer, man bliver opslugt af som psykiatrisk patient, og skaber et rum for solidaritet mellem mennesker, som af diverse årsager kan spejle sig i fortællingerne.

Som bud på sidstnævnte har kunstner Jakob Jakobsen netop udgivet bogen ‘Ophør oprør’ ved forlaget Antipyrine. Bogen er et litterært dokument fra Jakob Jakobsens tre måneder lange indlæggelse, med angst og depression, på Psykiatrisk Center Gentofte. Noterne, der varierer i længde, koncentration og klarhed, er skrevet på mobiltelefon fra indlæggelse til udskrivelse og adresseret og sendt til vennen og kollegaen, digteren Claus Handberg. I dagbogen dvæler Jakob Jakobsen ved afdelingens hverdagsakitiviteter og små absurde situationer, som han i sin magtesløse tilstand ser udfolde sig foran sig, som når afdelingens personale okser rundt og spreder hygge med vaffelbagning, banko og gåture. Bogen er rundet af den institutionskritik og antikapitalisme, som er kendetegnende for Jakob Jakobsens kunstneriske virke. “Det slog mig, at al behandling af sindslidende er en form depersonalisering, der klipper alle nerveenderne af. Så kan vi blive funktionelle i samfundet og lige netop ikke slå os selv ihjel,” skriver han blandt andet. Men ikke mindst rummer bogen en ømhed for hans medpatienter og de skæbner, som krydser hinandens veje på afdelingen. “Det er en stor gestus. Dette er en beretning til de sårede, til de næste der falder” skriver Claus Hanberg på bogens bagside.

Jakob Jakobsen er i øvrigt medskaber i projektet Foreningen Kunst og Mental Sundhed. Projektet, som drives af overlæge og psykiater Birgit Bundesen sammen med en række danske forfattere, laver skrivegrupper i psykiatrien, hvor målet er, at lære at skrive kreativt og være med til selv at fortælle sin livs- og sygdomshistorie på en ny måde. Med i gruppen bag projektet er blandt andre også forfatteren Asta Olivia Nordenhof.

For nyligt lancerede kunstneren Joakim Nonboe Carlsen computerspillet Split Mind, som skal give indblik i, hvordan det kan være, at leve med paranoid skizofreni. I spillet skal man forsøge at navigere en person med paranoid skizofreni, som er inspireret af Joakim Nonboe Carlsens kones erfaringer med samme sygdom, gennem hverdagens forskellige gøremål. Gradvist udvikler oplevelserne sig med hallucinationer og forfølgelsesangst, en mørk skikkelse truer, hovedpersonen lammes af frygt og tør ikke bede om hjælp og skal samtidigt håndtere sine depressive tanker. Spillet er et forsøg på at leve sig ind i, hvordan verden kan se ud gennem en virkelighedsforvrængende sygdom, som for udenforstående, kan være svær forstå omfanget af.

Overblik:

‘Memories of Murder’ spiller i Øst for Paradis fra den 17. december

‘En udstilling i tre kapitler: Værker fra Busan Biennalen af Carey YOUNG, Kim GORDON & JANG Minseung’ kan opleves på Kunsthal Aarhus frem til den 14. marts 2021.

‘Koreakontoret’ kan høres her

Jakob Jakobsens bog ‘Ophør oprør’ er udgivet af forlaget Antipyrine og kan købes på forlagets hjemmeside. 

Kunstner Joakim Nonboe Carlsens spil ‘Split mind’ kan frit downloades på kunstnerens hjemmeside, men anbefales ikke at spilles af mennesker, som selv lider af paranoid skizofreni uden tilsagn fra egen læge.
Facebook
Del på facebook
Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind