Rejsen fra fødsel til død i hele verden - på Moesgaard Museum

GENKENDELSE PÅ TVÆRS AF KULTURER OG KONTINENTER

ArtikelKunst og UdstillingerSkrevet af: Mette Wallin Andersen24. apr 2017

Filminstruktør Christoffer Boe har i arbejdet med Moesgaard Museums nye særudstilling Rejsen besøgt syv dele af verden for at vise syv grundvilkår mennesket har til fælles

Moesgaard Museums nye særudstilling Rejsen gentænker mulighederne for et kulturhistorisk genstandsmuseum. Rejsen tager fat i, hvad mennesker har til fælles på tværs af kulturer og er en udstilling helt uden genstande. Instruktør Christoffer Boe har med sit filmhold været på rejse rundt i verden for at undersøge menneskets grundvilkår.

En rejse gennem livet - og rundt i verden

For instruktør Christoffer Boe startede Rejsen med en sms. “Jeg fik en sms fra Ålen (Peter Aalbæk, red.), hvor der stod: Moesgaard. Film. Grundvilkår. Vil du?” fortæller Christoffer Boe. Christoffer Boe mødtes med den daværende direktør for Moesgaard Museum Jan Skamby Madsen, chefen for Filmby Aarhus, Carsten Holst og forhenværende biskop i Aarhus, Kjeld Holm til en snak om, hvilke grundvilkår mennesker har til fælles.

De fire mænd blev enige om at fokusere på menneskelivet som en rejse fra fødsel til død med fem aldersbestemte fikspunkter derimellem. Det skulle blive instruktør Christoffer Boe og producer Kasper Dissings opgave at lokalisere de scener, der filmisk kunne vise grundvilkårene. Optagelserne af de syv grundvilkår fandt sted på syv forskellige kontinenter. Rejsen starter med et barns fødsel i Danmark og fortsætter til kærligheden i Afrika, troen i Sydamerika, angsten i Oceanien, tabet i Nordamerika, rationalitet på Antarktis, for til sidst at slutte med et menneskes død i Asien, hvor kroppen efterfølgende afbrændes.

Filmholdet bag Rejsen måtte selv på lidt af en rejse. Optagelserne af menneskets syv grundvilkår fandt sted på syv forskellige kontinenter.
Foto: PR-foto: Moesgaard Museum
Rejsen slutter i Nepal med et menneskes død og kroppens efterfølgende afbrænding.
Foto: PR-foto: Moesgaard Museum

Christoffer Boe fortæller, at det især var vigtigt at tage udgangspunkt i helt konkrete historier: “Når vi møder et specifikt menneske, som tydeligt reagerer i forhold til en situation, kan vi engagere os empatisk og sige: Der er noget ved det menneske, der rører mig,” siger Christoffer Boe. Når man ser et andet menneske opleve noget, man kan relatere til, er det ligegyldigt om vedkommende lever et helt andet liv et helt andet sted i verden.

At se sig selv i spejlet

Til spørgsmålet om, hvorfor en udstilling skal behandle de menneskelige grundvilkår, svarer Christoffer Boe: “Man kan jo også bare se sig selv i spejlet. Men faktum er, at vi hele tiden bliver forskudt fra os selv. Vi glemmer hele tiden at sætte pris på, hvor vi kommer fra, hvem vi er og den fælles sum af grundvilkår, vi har som mennesker. Nogle gange har vi brug for at blive mindet om det.”

LÆS OGSÅ: MORPH SÆTTER MENNESKETS NATUR TIL SKUE

Mange kender de menneskelige grundvilkår men er ikke bevidste om dem, når hverdagen kører. Når man ikke er bevidst om grundvilkårene, kan man risikere at glemme, at man har en hel masse til fælles med mennesker, man aldrig har mødt, og som lever et helt andet liv.

“Det overraskende er, hvor sindssygt meget vi minder om hinanden. Vi kan se simultaniteten i, at mennesket tyr til ritualet, tyr til det forståelige og tyr til familien,” siger Christoffer Boe.

Christoffer Boe peger på, at vi glemmer at sætte pris på, hvor vi kommer fra, hvem vi er og den fælles sum af grundvilkår, vi har som mennesker.
Foto: PR-foto: Moesgaard Museum - Jacob Gonge Due
Vi har overraskende meget til fælles med mennesker, vi aldrig har mødt, og som lever helt andre liv.
Foto: PR-foto: Moesgaard Museum

Under optagelserne til Rejsen oplevede Christoffer Boe og Kasper Dissing gentagne gange at genkende mønstre på tværs af kulturer og kontinenter. Eksempelvis kunne de i det traditionsbundne Nepal genkende handlinger, de tidligere havde oplevet til den amerikanske ørken-festival Burning Man.

“Det frie menneske er en vidunderlig drøm, som jeg selv tror meget på. Men det frie menneske binder sig selv ind i mange bånd,” siger Christoffer Boe. Christoffer Boe peger på, at mennesket slet ikke kan lade være med at skabe rammer for sig selv. Det er simpelthen et grundlæggende kendetegn ved måden, vi forholder os til verden og til det mysterie, vores eksistens er.

Har vi en aftale?

Selvom mennesker verden over har grundvilkår til fælles, blev produktionen alligevel udfordret af kulturelle forskelle på filmholdets rejse rundt i verden. For eksempel er der store kulturelle forskelle på, hvordan man laver en aftale. “I Danmark er en aftale gældende, hvis man har det på skrift. I Nepal laver man ikke noget på skrift, der er en aftale en aftale. I Papa Ny Guinea derimod er en aftale aldrig en aftale. ” fortæller Kasper Dissing.

Filmholdet bag Rejsen kunne genkende handlemønstre på tværs af kulturer og kontinenter.
Foto: PR-foto: Moesgaard Museum
Optagelserne til Rejsen har krævet en god portion sociale kompetencer og nogle gode lokale kontaktpersoner.
Foto: PR-foto: Moesgaard Museum

Christoffer Boe understreger, at optagelserne til Rejsen har krævet nogle gode lokale kontaktpersoner og en hel masse sociale kompetencer. Derudover har filmholdet skullet håndtere alt fra problemer med indrejsetilladelser til solstik. “Hvis det havde været nemt, var det nok heller ikke blevet særlig godt,” siger Christoffer Boe.

LÆS OGSÅ: MENNESKER ER NOGLE FORBANDEDE AMATØRER, NÅR DET KOMMER TIL AT LEVE

FAKTA:

Christoffer Boe er filminstruktør og står blandt andet bag filmene Allegro (2005) og Alting bliver godt igen (2010).

Kasper Dissing er filmproducer på Zentropa og har blandt andet produceret Natten er Ung (2014) og Halvmand (2016).

Udstillingen Rejsen åbner den 25. april 2017 på Moesgaard Museum.

Udstillingen er resultatet af et samarbejde mellem Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, Filmby Aarhus, Zentropa og Moesgaard Museum.

Udstillingens koncept og tema er udviklet af den netop afgåede direktør for Moesgaard Museum, Jan Skamby Madsen og museets udstillingsteam i samarbejde med chefen for Filmby Aarhus, Carsten Holst, forhenværende biskop i Aarhus, Kjeld Holm, og filminstruktør Christoffer Boe.

Udstillingen Rejsen består af fire rum. I det første rum kan museumsgæsterne læse om de forskellige grundvilkår og man bliver på den måde klædt på til at se filmen. Der er deciderede visninger af filmen med siddepladser, så gæsterne ikke skal stå og kæmpe om pladserne til en uendelig rotation af filmen. Efter filmen er der et rum, hvor man dykker ned i hver enkelt grundvilkår. Til sidst er der et rum, hvor gæsterne med virtual reality briller på kan være til stede på nogle af de lokationer filmen er optaget på.

Facebook
Del på facebook

Mette Wallin Andersen

Kulturjournalist og anmelder
Mette Wallin Andersen er uddannet cand. mag. i filosofi fra Aarhus Universitet med speciale i narrativ identitet. Mette er vild med kultur der gør os klogere på os selv og hinanden. Det sker eksempelvis når kunst og litteratur spejler noget grundlæggende menneskeligt eller bryder nuancerende ind i samfundsdebatten.
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Se Mettes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind