Mads Fredberg fra Galleri Grisk interview om Street Art - Aarhus Festuge

Fra gaden til galleriet

ArtikelKunst og UdstillingerSkrevet af: Andreas Lindbjerg Nielsen25. aug 2017

Aarhus Festuge har igen i år street art på programmet. Men hvad er gadekunstens rolle i 2017, hvor den for længst er blevet renskuret og kommet på galleri?

Alle graffitimalere kender firmaet All Remove. Før i tiden var servicevirksomheden, der har specialiseret sig i afrensning af graffiti, alle gadekunstnere og grafittimaleres skræk. Sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen længere. I dag arbejder de ligefrem sammen.

“Da et serbisk tvillingepar, der kalder sig Sobekcis, skulle male en jernbanebro i Odense, var det All Remove, der kom forbi og coatede hele overfladen, som de så kunne male på. Bagefter coatede de broen igen, så hvis andre sprayede på det, kunne man let vaske det af.”

De gamle ærkefjender har indgået en alliance. Det fortæller Mads Fredberg, som er direktør for det aarhusianske galleri for urban art, Galleri Grisk. I samarbejde med Aarhus Festuge og WeMakeSpace Arkitekter arrangerer de årets Street Art Festival, som finder sted under Aarhus Festuge fra den 25. august til den 3. september. Her vil man på ganske lovlig og struktureret vis hylde den kunstform, der startede som præcist det modsatte.

Mads Fredberg er direktør for urban art-galleriet, Galleri Grisk, som arrangerer dette års Street Art Festival i Aarhus.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Opstillingen af de 4 færdigmalede vægge til sidste års Festuge. I år vil der være 60.
Foto: Martin Dam Kristensen

Er street arten blevet artig?

Kommunale og offentlige aktører har skiftet attitude overfor street arten og er begyndt at samarbejde med de selvsamme kunstnere, som de tidligere pudsede All Remove på. Det er et fint billede på street artens position i dag. Den er blevet indoptaget af både kunstverdenen og - ikke mindst - den brede offentlighed. Men hvad er så gadekunstens rolle i dag, hvis den ikke længere kan være vild og rebelsk?

“Street arten bliver ikke mindre provokerende eller mindre autentisk af at blive malet på et lærred og komme på galleri. Vi bedriver ikke censur, men tilbyder tværtimod et udstillingsvindue for en kunstform, som jeg mener, fortjener respekt og anerkendelse,” siger Mads Fredberg.

Ifølge ham handler det om at bygge bro mellem kunstverdenen og offentligheden.

“Street art skaber aktive byrum, som kan give de folk, der går ned ad gaden en oplevelse. Der ligger en enorm værdi i at gøre kunst til allemandseje. Ved at gøre det tilgængeligt i byrummet, giver man folk et ejerskab over det. Og så skal de ikke nødvendigvis bruge penge på at købe det eller se det på et museum.”
Der arbejdes hårdt for at få de mange vægge op at stå i Rådhusparken. Gadekunstneren Peter Birk til venstre.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Plakat for årets Street Art Festival.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Mads Fredberg er ikke selv udøvende kunstner. Han er iværksætter og forretningsmand. Men hans glæde for gadekunsten virker meget oprigtig, da Kulturmagasinet Fine Spind møder ham i Rådhusparken mellem de mange stadigt umalede træplader. Han taler med en forretningsmands gloser, når han beskriver “missionen” og “det at skabe aktive byrum”, men som en rigtig kunstelsker, når han med drenget begejstring fortæller om de forskellige kunstneres særkender. Én maler konstant skiftende ansigter, en anden har uovertruffen “can control”. En tredje specialiserer sig i grænsesøgende fantasy-universer. Det er denne kærlighed og begejstring for de (i brede kredse) ukendte kunstnere, som er udgangspunktet for festivalen.

“Det handler om at skabe en platform for en masse nye og gamle kunstnere og vise respekt for deres håndværk. Min personlige mission er at gøre street art til en anerkendt kunstform og samtidig sætte rammerne for et branchemøde, så nye samarbejder og inspirationer kan opstå,” siger Mads Fredberg om bevæggrundene for at stable festivalen på benene.
Mads Fredberg i rådhusparken.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Mads Fredberg foran de umalede vægge. Hver væg måler 5 gange 5 meter.
Foto: Sixten Therkildsen
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind

Stadig rodfæstet i graffitikulturen

Det var i begyndelsen af nullerne, verden så småt fik øjnene op for street art som kunstform - og mere end bare graffitistreger på S-togene. Det skyldes ikke mindst den semi-anonyme gadekunstner, Banksy, som siden er blevet verdensberømt for sine satiriske og politiske værker. I Danmark er Peter Birk et godt eksempel på en gadekunstner, som er ved at slå igennem til et stort publikum.

Ligesom mange af nutidens unge gadekunstnere startede de begge med at male graffiti. Det samme gælder langt størstedelen af kunstnerne til Aarhus Street Art Festival. Det er nemlig stadig graffitikulturen, der udgør vækstlaget for street arten. Mads Fredberg tager afstand fra ulovlig graffitimaling, men anerkender samtidig, at det er deri talenterne spirer.

“Vi skal give de unge graffitimalere med talent chancen for at bryde igennem. Mange af dem er meget kunstneriske af sind og har ikke så meget forstand på, hvordan man kan leve af det. Det tror jeg, vi som gallerister kan hjælpe dem med. De er jo vant til at arbejde i skyggen og løbe, når nogen kommer forbi,” siger Mads Fredberg.
Peter Birk maler under sidste års Festuge.
Foto: Martin Dam Kristensen
Peter Birk maler også i år to værker i løbet af Street Art Festivalen.
Foto: Martin Dam Kristensen

Building bridges

Meget i tråd med Aarhus Festuges tema, “bridging”, taler Mads Fredberg således om at bygge bro mellem både graffiti(sub)kulturen og populærkulturen og mellem kunstverdenen og offentligheden. Der vil sågar hænge værker inde i rådhuset - systemets højborg og antitesen til graffitikulturen - under festivalen, hvilket blot manifesterer street artens stille indtog i det store “establishment”.

Under Aarhus Street Art Festival bliver der opstillet 60 trævægge på fem gange fem meter. De skal udgøre lærreder for 40 nye kunstværker, som bliver skabt i løbet af festugen af 20 gadekunstnere fra hele verden, så publikum kan følge processen fra de indledende streger til det færdige kunstværk. Hvis det da ikke straks males over igen.

FAKTA:

Aarhus Street Art Festival er en del af Aarhus Festuge og foregår i Rådhusparken fra 25. august til 3. september.

Frederiks Allé vil være spærret for gennemkørsel, så man kan gå uforstyrret rundt mellem kunstværkerne.

Der vil blive udstillet værker i rådhusets foyer fra mandag den 28. august.

Man kan booke sig ind på officielle rundvisninger som foregår i tidsrummet kl. 11.00 og 20.00 hver dag (mød op ved standen i parken).

Læs mere om de forskellige kunstnere på festivalens Facebook event.
Facebook
Del på facebook

Andreas Lindbjerg Nielsen

Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder
Andreas Lindbjerg Nielsen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt cand.public fra Aarhus Universitet. Han har beskæftiget sig journalistisk med kultur i alle former hos blandt andre DR, Radio24syv og Soundvenue - især med fokus på ungdomskultur, musik og film.
Se Andreass artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind