Hanne & Birgit: Tilbageblik på 25 års karriere i ny udstilling på Overgaden INTERVIEW

Hanne Nielsen og Birgit Johnsen ser tilbage på deres egen karriere i ny udstilling på Overgaden

Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Carl Windahl Bøllingtoft19. nov 2018

Videokunstnerne Hanne Nielsen og Birgit Johnsen viser både nye værker og genbesøger gamle i udstillingen Revisit på Overgaden, der sætter fokus på parrets 25 år lange karriere

Hanne Nielsen og Birgit Johnsen er svære at få fat i. Dagen efter at jeg skal snakke med dem er der fernisering på udstillingen Revisit: Hanne Nielsen & Birgit Johnsen på Overgaden i København. Over to etager viser udstillingen både nye og ældre værker. Alt sammen med udgangspunkt i værket Territorielle Udsagn, som duoen udstillede på Overgaden i 2002.

Så Hanne og Birgit har travlt, og da jeg endelig bliver budt indenfor på Overgaden, kan jeg sagtens se hvorfor. Overalt er forberedelserne til udstillingen stadig i fuld gang. Vi passerer skærme i utallige størrelser, projektorer, lys, installationer og endda robotstøvsugere, inden vi sætter os til rette i et lille tætpakket kontor med udsigt over Christianshavns kanal.
Hanne Nielsen og Birgit Johnsen har arbejdet sammen siden 1993.
Foto: Helle Arensbak
Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Beskuerposition, 2018/2008. Stedsspecifik videoinstallation.
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg

Gamle værker i en ny tid

Revisit er en udstillingsrække, hvor Overgaden gennem de seneste år har inviteret kunstnere, der tidligere har udstillet på stedet tilbage, så de i et nutidigt lys kan undersøge en række af de værker, der har været udstillet i huset gennem tiden.

“Det er jo en fantastisk mulighed, at få lov til at udstille her igen Vi har arbejdet sammen siden 1993, og der er værker med helt tilbage fra 90’erne i udstillingen, så på den måde er det også en mulighed for at se de gamle værker i en ny kontekst, en ny tid og en ny sammenhæng,” siger Hanne Nielsen.

Nye sammenhænge dukker der også op gennem udstillingens opbygning. I stedet for at gå tematisk til værks, eller føre den besøgende kronologisk gennem parrets karriere, har Anna Holm, der er kurator på Overgaden valgt en anden tilgang. Udstillingen sætter nemlig i stedet fokus på de forskellige tilgange til arbejdet med video, som Hanne og Birgit har brugt gennem tiden.

“Når vi skal udstille værker, så tænker vi tematisk. Men der har Anna trukket nogle andre linjer og sat nogle værker sammen, som vi ikke selv ville have sat ved siden af hinanden. Det har både været rigtig sjovt og spændende,” siger Birgit Johnsen.

Hun er glad for resultatet, der giver dem muligheden for at gå på genopdagelse i deres eget bagkatalog.

“Nogle værker bliver man glad for at gense og tænker: De var da egentlig gode, hvorfor har vi ikke vist dem igen siden? Og så er der andre, hvor man bare tænker: Okay. Det var en anden tid. Eller hvor man tænker over, hvordan vi ville have lavet det anderledes i dag.”
Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Kind of Noisy Silence, 2017. Video- og lydinstallation.
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg
REVISIT: Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, 2018. Installationsview.
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg

25 års samarbejde

Tiden var en anden, da Hanne Nielsen og Birgit Johnsen begyndte deres arbejde med videokunst. Det var i 1993, hvor Aarhus Filmværksted inviterede en række folk, der ellers ikke lavede film, til at eksperimentere med mediet. Hanne og Birgit greb chancen, lavede fire film og har arbejdet sammen og med video lige siden. I dag bliver parret betragtet som pionerer indenfor dansk videokunst. De to kunstnere delte allerede værksted, inden de blev inviteret ind i videoens verden. Oprindeligt var de begge uddannede billedhuggere, men bare fordi de ændrede medie, ændrede de ikke deres tilgang til at arbejde med kunst.

“Som billedhuggere var vi meget optaget af ting, der var i proces, og som måske ikke blev opstillet helt ens fra gang til gang. Vi arbejdede med noget, der udviklede sig over tid, og hvor der var en process i, hvilket jo i høj grad gør sig gældende i videomediet.På den måde lå det sådan lidt til højrebenet at gå i gang med det.”

Og da de først kom igang med videomediet kom deres samarbejde til at være noget af det vigtigste i deres kunstneriske proces. De nød begge de diskussioner, som førte med, når de udviklede kunstværker sammen.

“Det der var fedt at diskutere tingene i forhold til, hvad værket skulle kunne, og hvordan vi kunne komme hen til det. Det hjalp ikke noget bare at sige: Jamen det synes jeg lige. Hvis den anden ikke syntes det, så blev man nødt til at have begrunde valg. Man blev nødt til at sætte ord på sine tanker.”
REVISIT: Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, 2018. Installationsview
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg
Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Outside is Present, 2017. Video.
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg

Virkelighed og fiktion

I videoinstallationen Territorielle udsagn, som Hanne Nielsen og Birgit Johnsen viste på Overgaden tilbage i 2002, fortæller seks kvinder fire gange med flere dages interval hver især en historie fra deres liv, hvor deres personlige grænser er blevet overtrådt.

“Tematisk handlede det om de her seks kvinder, og om de havde overskredet nogle grænser eller nogle havde overskredet deres grænser,” siger Hanne Nielsen, inden Birgit Johnsen tilføjer:

“På den måde kan den jo godt korrespondere meget med Me Too-bevægelsen, der lige har været fremme. Problematikkerne fra de meget små historier jo stadig væsentlige.”

I værket er det dog endnu mere væsentligt, hvad det siger om vores måde at fortælle en historie på, og hvordan vi konstruerer virkeligheden gennem de historier vi fortæller.

“Det var ikke nogle store historier, kvinderne fortalte. Det var ikke historier, der allerede havde lagret sig længe som en erindring. Hvis vedkommende selv havde tænkt det som en historie og allerede havde formuleret det flere gange, havde resultatet været anderledes,” siger Hanne Nielsen.

Netop hvordan vi fortæller historier, og spændingsfeltet mellem virkelighed, fiktion og konstruktion er noget som Hanne Nielsen og Birgit Johnsen ofte arbejder med i dere kunst.

“Hvis man har fortalt en historie flere gange, så får man nogle bestemte måder at fortælle den på, og man får nogle faste vendinger. Derfor var det vigtigt for os, at de historier, kvinderne fortalte var dugfriske, så de ikke havde nået at låse sig fast i en bestemt form, når de fortalte historien.”

De to kunstnere undersøger og udforsker begreber som sandhed, autenticitet, virkelighed og fiktion, og det er begreber, der i disse år er højaktuelle. For i en tid præget af de uoverskuelige mængder af information, som vi mødes af overalt på internet, i tv og andre medier, kan det være svært at skelne mellem virkelighed og fiktion. Måske bedst eksemplificeret i et begreb som Fake News de senere år.

“Når man ser på medievirkeligheden er det nærmest en fiktion over virkeligheden. Sådan er det jo også i alt, hvad vi laver,” siger Birgit Johnsen

Parret gør i deres værker også opmærksom på, hvordan vi konstruerer virkeligheden, forklarer Hanne Nielsen.

“Når vi arbejder, så er konstruktionen jo egentlig også en del af værket. Vi italesætter den næsten. Det gør ikke noget, at man ved, at det man ser er en konstruktion.”
Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, Grenåvej, 1995. Videoinstallation.
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg
REVISIT: Hanne Nielsen & Birgit Johnsen, 2018. Installationsview
Foto: PR-foto / Overgaden - Anders Sune Berg

Fakta:

Hanne Nielsen (f. 1959) og Birgit Johnsen (f. 1958) er uddannede fra Det Jyske Kunstakademi i henholdsvis 1991 og 1990.

De har arbejdet sammen siden 1993 og har udstillet på en lang række kunstinstitutioner i både ind- og udland.

Revisit: Hanne Nielsen & Birgit Johnsen kan opleves fra 10. november til 6. januar 2019 på Overgaden i København.

I 2016 modtog de Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, og i 2017 blev de tildelt Eckersberg Medaljen.

Facebook
Del på facebook

Carl Windahl Bøllingtoft

Kulturjournalist
Carl er uddannet journalist fra Syddansk Universitet. Han er vokset op med en far, der arbejder med teater og en mor, der skriver. Man kan ikke løbe fra sin sociale arv, og kulturjournalistikken var den naturlige konsekvens. Carl er glad for både teater, bøger og kunst. Det er dog musikken der er Carls helt store kærlighed, og det er mere reglen end undtagelsen, at han køber sig fattig i billetter til koncerter og festivaller.
Se Carls artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind