Jakob Kirkegaard giver os lyden af forfald i ny udstilling
Lyden af Indlandsisen, der smelter. Lyden af forladte radioaktive rum og landskaber i Tjernobyl og Fukushima. Det er noget af det, man kan opleve i Jacob Kirkegaards kunst. Han arbejder med lyd i sine værker og i sin nye udstilling på Munkeruphus skruer han op for lyden af døden og menneskelige efterladenskaber. Her præsenterer han en række nye værker, som handler om menneskets fremmedgjorte forhold til døden og alt det affald, vi som mennesker og civilisation producerer. Stærkt tabuiserede emner, men også et velkendt motiv i den vestlige kunsthistorie, der har frastødt og tiltrukket publikum gennem århundreder.
Jakob Kirkegaard fortæller i en portrætvideo, som er skabt til udstillingen, at han ser det at lytte som en mulighed for at tie stille og mærke i en verden, som i hans øjne bliver mere og mere ekstrem. “Du kan tale meget om døden, du kan tale meget om grænsehegn eller om global opvarmning, men du kan også bare lytte til et grænsehegn, du kan også bare lytte til en kremering - du kan lytte til dig selv - uden at skulle definere det eller sige noget.” For ham er det nærliggende at arbejde med ting, som er svære at snakke om, fordi han synes ordene bliver brugt op.
Udstillingen tager med abstrakte akustiske og visuelle billeder publikum med helt tæt på steder, vi ellers ikke har adgang til eller ønsker at vide af. Man kan blandt andet opleve Jacob Kirkegaards store lyd- og videoinstallation ‘TESTIMONIUM’, der er baseret på optagelser af spildevand, affaldssortering og rensningsanlæg i henholdsvis Danmark og en af verdens største lossepladser; Dandora Dumpsite i Nairobi, Kenya. Jakob Kirkegaard har haft sine sensitive mikrofoner og hydrofoner med til de steder for at indfange lyden af forurenede floder, kloakvands-bassiner, glassortering og forbrænding af affald. I de to interviewbaserede værker TESTIMONIALS møder vi også de såkaldte “waste pickers”, der fortæller om deres dagligdag i dynger af brændende skrald og deres drømme for fremtiden.
Jakob Kirkegaard har også været på feltoptagelse på flere rensningsanlæg i Gribskov Kommune, Munkeruphus’ nabolag. Her har han blandt andet optaget lyden af aktive biotanke og siv-anlæg i Helsinge, der renser spildevand og omsætter kloakslam til gødning, inden det lukkes ud i naturens kredsløb på ny. Ved at rette mikrofonerne mod dét, mange af os helst holder ud i strakt arm, viderebringer Jacob Kirkegaard en række akustiske vidnesbyrd, der giver publikum en unik adgang til skjulte sanselige rum, som måske kan fortælle os noget på et andet og dybere plan.
Fakta
Udstillingen kan opleves på Munkeruphus i Dronningmølle, fra d. 23. august til d. 1. november, torsdag til søndag kl. 12-17.
Hver søndag kl. 14 er der omvisning i udstillingen. I relation til udstillingens emne er Munkeruphus del af Danmarks officielle affaldsindsamling d. 19. september, hvor der indsamles skrald langs Munkerup Strand.
Se mere på munkeruphus.dk
Kort kunstner-biografi
Jacob Kirkegaard er født i 1975 og har lavet lydoptagelser, siden han som seksårig fik en spolebåndoptager af sin far. Han er uddannet på Akademiet for Mediekunst i Köln i 2006 og er i dag internationalt anerkendt for sine sanselige arbejder med verdens lyde. Han har boet i Tyskland i 14 år, men er nu bosat i Danmark. Hans værker har været udstillet på bl.a. Sydney Biennalen, MoMA og The Menil Collection, og herhjemme er han repræsenteret i samlinger på bl.a. Louisiana og ARoS samt repræsenteret på Galleri Tom Christoffersen i Danmark og Fridman Gallery i New York, USA.