Seeing slowly: Kan kunst skabe nærvær?
For mange er museumsbesøg ensbetydende med samvær, selfies og sociale medier. Mange museer opfordrer endda ligefrem deres gæster til at dokumentere deres oplevelser, når de går på kunstmuseum, og det er et problem, fordi det fjerner fokus fra det, det egentlig handler om: nemlig kunsten.
Det mener i hvert fald den amerikanske kunstkritiker Michael Findlay, der med bogen Seeing Slowly opfordrer til, at vi tager en pause fra det sociale og i stedet fokuserer på, hvilken personlig følelse og sanseoplevelse kunst kan afføde.
Med inspiration fra Michael Findlays bog er Trapholt lige nu aktuel med udstillingen Seeing slowly? Og faktisk har de afsat hele deres særudstillingsareal til fordybelse for at undersøge, om vi faktisk kan tvinge os selv til at sidde alene over for et kunstværk i flere minutter uden at lade os forstyrre.
Mere konkret anbefaler de museumsgæsterne at afprøve Seeing Slowly-metoden ved i første omgang at blive opmærksomme på, hvilket maleri der fanger deres opmærksomhed og derefter sætte sig ned - eventuelt med høreværn - i flere minutter.
Spørger man Michael Findlay, er langsommelighed afgørende. Forskning viser nemlig, at vi i gennemsnit ikke ser mere end 10 sekunder på hvert billede, når vi går på kunstmuseum. Og det er oven i købet, hvis man medregner den tid, det tager at læse den tilhørende tekst.
Det er langt fra nok, hvis man vil sanse og engagere sig i kunsten, mener han. Det tager nemlig hjernen et par minutter at koble af. Først derefter er vi i stand til at mærke, hvordan kunsten virker på os.
Museumsdirektør Karen Grøn, der er kurator på udstillingen, fortæller: ”Kunst indeholder et kæmpe potentiale for os. Når vi mærker efter, hvad der tiltrækker os og tillader os selv at fordybe os i det, er det en unik oplevelse, hvor værkets æstetik møder den besøgendes sind. Efter et par minutter slapper hjernen af, og man opdager detaljer både i værket og i sig selv på samme tid – helt uafhængig af den kunsthistoriske kontekst, som man jo så efterfølgende kan tilegne sig, hvis man har lyst.”
Danske samtidskunstnere og 600 tuschtegninger
Størstedelen af værkerne på udstillingen er skabt af danske samtidskunstnere som Julie Nord, Annette Harboe Flesborg og Jesper Christiansen. Og i et af udstillingens rum er der blandt andet mulighed for at sidde én ad gangen over for et maleri af Mie Mørkeberg.I et andet rum kan man opleve den afdøde kunstner Richard Mortensens 600 tuschtegninger fra Trapholts samling projiceret op på vægge og loft.
Der er mulighed for at sidde ned foran alle værkerne og tage sig den tid, man ønsker. Desuden er der værktekster til de, der ønsker at opleve udstillingen på klassisk vis gennem indsigt i kunstnernes idéer og tanker.
Fakta:
Udstillingen er støttet af Ideal Development.Udstillingsperiode på Trapholt: 2. juni-12. august 2018.
Michael Findlays metode er enkel, men kræver vores tid og opmærksomhed.
Giv dig selv et øjeblik, hvor du lukker øjnene og tømmer hovedet for hverdagens tanker
Gå ind i udstillingen og mærk hvilket værk, der fanger din opmærksomhed. Gå hen til værket
Giv værket et antal minutter, hvor du vil koncentrere dig om det
Forestil dig i tankerne, at du beskriver, hvad du ser helt ind i detaljen til en anden person
Hvilke følelser og tanker vækker værket i dig?
Hver gang hverdagens tankemylder fra hverdagen bryder ind, så fjern tankerne og genopret fokus på værket
Hvis et værk er kedeligt at kigge på, så virker det ikke for dig. Prøv et andet