Kunstnernes Påskeudstilling har valgt 59 favoritter til Kunsthal Aarhus

Kunstnernes Påskeudstilling har valgt 59 favoritter blandt mere end 1500 værker

InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: David Madsen29. mar 2019

Den 30. marts åbner Kuntnernes Påskeudstilling i Kunsthal Aarhus. Udstillingen er en af de 5 store censurerede udstillinger i Danmark. Vi har mødt René Schmidt og Sophie Dupont er, som er to af de censorer, der har stået for den hårde udvælgelsesproces

Siden organisationen Ung Kunst for første gang åbnede dørene til Kunstnernes Påskeudstilling i 1947, har udstillingen været en vital del af den danske kunstscene. I dag er KP én af de fem store censurerede udstillinger i landet, og op til årets fernisering i Kunsthal Aarhus lørdag 30. marts har 334 kunstnere sendt mere end 1500 værker ind.
Mange af værkerne på KP19 er lavet i traditionelle medier.
Foto: PR-Foto
Johnny Schmidt Erbs
Foto: PR-Foto
Den mængde af kunst er der naturligvis ikke plads til, og for at finde nålen i høstakken og udvælge det bedste af det bedste sidder fem kunstnere i censurkomitéen. I år er det Sophie Dupont, Kasper Hesselbjerg, René Schmidt, Tove Storch og David Svensson, som skal stå for den omfattende men demokratiske udvælgelsesproces.
“Først ser vi alt igennem, og jeg mener ALT. Og hvis én af os siger ja til noget, så ryger det videre. I anden omgang er der to, som skal sige ja til et kunstværk og i tredje omgang er det tre som skal sige ja. Det er de kunstværker, som ender på udstillingen,” forklarer Sophie Dupont.

Intet slipper uset igennem

Efter den grundige gennemgang er KP i år endt med en udstilling med 59 værker af 38 forskellige kunstnere. Sophie Dupont fortæller, at mange af værkerne er skabt i traditionelle medier. Femogtyve af de udvalgte er malerier, mens tolv er skulpturer. De mange kunstnere har anonymt sendt deres hjerteblod ind til bedømmelse.
“Værkerne stikker jo i alle mulige retninger,” siger René Schmidt. ”Det er også det sjove ved det. Man kan virkelig mærke, at folk har forskellige udgangspunkter for at beskæftige sig med det her.”

I 2014 indførte KP, at værkerne skulle indsendes digitalt. Digitaliseringen har gjort det lettere for kunstnere at sende deres værker ind til vurdering. Men som Sophie Dupont fortæller, kan der opstå problemer ved udelukkende at bedømme værker digitalt. Hvis et værk er tiltænkt at skulle opleves på et særligt print, kan det være svært at bedømme den side af værket, når man kun ser en digital gengivelse.
Sophie Dupont, fortæller at det, der kendetegner processen bag udvælgelsen, er de gode, lange snakke, de fem censorer har om kunstværkerne. Der er intet, som slipper forbi deres høgeblikke uden først at blive vurderet grundigt.

Et øje for det originale

Igennem udvælgelsen bombarderes censurkomitéen altså med forskellige kunstneriske udtryk. Både Sophie Dupont og René Schmidt fremhæver, at de især har lagt vægt på kunstværkernes originalitet.
“Vi går efter et personligt præg, hvor man kan mærke, at kunstneren ikke bare ser på alt det andet, som bliver produceret, men selv har en stemme,” siger Sophie Dupont.

René Schmidt er enig i, at originaliteten i værkerne er afgørende for, hvorvidt det kommer igennem nåleøjet og bliver udstillet. Noget af det censorerne også vægtede højt var værker, som var fortællende. Han fremhæver, at han synes, at det er mest interessant, når kunstnere, som tegner eller maler, vælger at fortælle noget i deres billeder og proppe noget mening ind i det.
“Her bliver ikke tænkt så meget på formen, og i stedet kan noget som et maleri bruges til alt muligt, på én gang,” forklarer han. "I år bar mange værker også præg af samtidens store problemer. Mange værker kredsede om temaer som miljø, CO2-udledning og mennesket kontra naturen."

Dyrkelse af friskt talent

Blandt de kunstnere, som slipper igennem nåleøjet til KP, finder en jury modtageren af KP prisen. Udover æren indeholder prisen også en pengepræmie på 10.000 kroner, som overrækkes på ferniseringsdagen. Igennem udstillingsperioden kan publikum stemme på deres favoritværker og vinderen modtager publikumsprisen, som består af en præmie på 10.000 kroner.

Ud over hovedudstillingen afholder KP også sidearrangementet KP SPRING. Her udvælges tidligere deltagere til at udstille nye værker. I år kan man opleve Nour Fogs lydunivers gennem skulpturer, Lina Hashims foto af en rituel dæmonuddrivelse på sin egen krop samt Johnny Schmidts impressionistiske malerier. På den måde dyrker KP ikke blot nyt talent, de fastholder og motiverer det.

Fakta

Kunstnernes Påskeudstilling og KP SPRING kan opleves på Kunsthal Aarhus fra den 30. marts til den 24. april.

Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind