Katja Bjørns nøgne kroppe viser os, hvordan vi bakser med livet - INTERVIEW

Katja Bjørns nøgne kroppe viser os, hvordan vi bakser med livet

InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Teodora Biberovic17. apr 2019

På Horsens Kunstmuseum kan man lige nu opleve Katja Bjørns installationsværk Involved, som handler om, hvordan vi hele livet igennem bevæger os

Seks monumentale søjler tårner sig op i Katja Bjørns udstilling Involved på Horsens Kunstmuseum. På søjlerne ser man en grå og grynet videoprojektion af en gruppe nøgne mennesker. Unge, gamle, mænd og kvinder flytter rundt på store hvide genstande, som tydeligvis er tunge. De bliver glimtvist oplyst af lommelygter, som de selv holder, så deres anspændte muskler og selve bevægelsen er fremhævet.

Kroppene er hele tiden i bevægelse. Men hvor de skal hen, fremgår ikke. Det er nemlig slet ikke et spørgsmål om at komme fremad eller nå et mål. Videoinstallationen Involved handler om det skønne og værdifulde i at bevæge sig – både symbolsk i livet men også på et basalt kropsligt plan.
Katja Bjørns værk Involved kan for tiden opleves på Horsens Kunstmuseum.
Foto: PR-Foto
Katja Bjørn optræder ofte selv i sine videoværker. Her er hun i værket Under Overfladen fra 2016.
Foto: PR-Foto

Kroppen som en levende skulptur

Involved sætter den nøgne krop i søgelyset, bogstaveligt talt ved brug af lommelygterne. I den farveløse videoprojektion på søjlerne bliver kroppen løsrevet fra sin traditionelle ramme og kommer til at fremstå som et stykke glat materiale - en stor og langsom skulptur i bevægelse.
“Jeg har bearbejdet videon på den måde, som et forsøg på at skærpe øjet og få beskueren til at glide helt ind i detaljerne og i selve bevægelsen,” fortæller Katja Bjørn.

På afstand ser man den nøgne krops æstetiske former, men for at få alle nuancerne med, bliver man nødt til at følge lygtens lys og gå på opdagelse i videoen. Her kommer man helt tæt på rynker og åreknuder, et amputeret bryst, mavedeller, modermærker, navler og køn.
“Jeg håber, at man kan glide helt ind i overfladen på kroppen, forbi operationsarrene og rynkerne og ind i selve teksturen, hvor kroppen bliver utrolig smuk igen,” forklarer hun.

Vi maser alle rundt med livet

Idéen til Involved fik Katja Bjørn for mange år siden, en dag da hun sad i en bus i Aarhus og kom til at betragte det store folkemylder udenfor på en helt almindelig hverdag.
“Menneskene maser rundt og er i fuld gang med at leve livet. Nogen slæber på indkøbsposer og andre skubber rundt på barnevogne. De har alle sammen travlt og er i gang med noget vigtigt,” fortæller kunstneren Katja Bjørn.

Hun blev interesseret i mennesket og alle vores små bevægelser, som gør, at verden hele tiden er i en form for flow. Alt afhænger af de her små ryk, vi til dagligt laver, imens vi lever.
“Jeg kom til at tænke i det øjeblik, hvor er det egentlig storslået, at alle de mennesker orker at mase rundt med livet, og bliver ved dag efter dag. For det er jo ikke sådan, at man dagen efter nødvendigvis kan se, at man er kommet længere eller at verden har ændret sig, men den er hele tiden i bevægelse, fordi vi er det,” fortæller hun.
Værket er inspireret af det almindelige folkemylder på gaden.
Foto: PR-Foto
I værket kommer man helt tæt på rynker og deller.
Foto: PR-Foto

Livet er ikke en rejse fra A til B

Men alle vores bittesmå bevægelser er alligevel vigtige. Selvom det til tider kan virke fuldkommen ørkesløst, så har de en skønhed og en værdi i sig selv. Livet er nemlig bevægelse og ikke en rejse fra A til B, mener Katja Bjørn.
“Livet er ikke noget vi bevæger os igennem. Livet er evindeligt at befinde sig i bevægelsens sitren,” fortæller hun. Titlen på værket Involved henviser også til det at involvere sig og lade sig engagere i livet, som netop er med til at give tilværelsen værdi.
“Mit benspænd har været, hvordan man behandler det materiale at nogen bevæger sig, og at det er vigtigt. Det handler egentlig ikke så meget om hvorfor eller hvorhen, men dét at de lader sig involvere af livet,” fortæller kunstneren.

Katja Bjørn bruger videoinstallation og skulptur til at præsentere kroppen i sine kunstværker. Det er nemlig kroppen, vi alle flytter rundt på og bruger til at handle med.
“Jeg er fascineret af kroppens væren i verden, og hvordan den kommer til udtryk i forskellige sammenhænge,” fortæller hun.
Værkets titel henviser til, at man skal involvere sig i livet.
Foto: PR-Foto
Involved viser hvordan, vores kroppe altid er i bevægelse, også i små ryk og skub.
Foto: PR-Foto

Alle er alene

I Involved udfolder kroppen sig i al sin nøgne vildskab og menneskelighed. Unge og gamle kroppe blander sig, og aktørerne bliver på den måde også afindividualiserede og afseksualiserede.
“Jeg har forsøgt at fjerne det kulturelle blik, vi har på kroppen, og arbejde med den som materiale – som noget råt og uslebent,” fortæller Katja Bjørn.

Kroppen er der bare. Musklerne spændes, ryggene krummes i anstrengelse. Det enkelte lille skub rokker den tunge hvide genstand en smule. De skubber til den ene side og den anden side med små ryk. Ingen hjælper hinanden, men er hver især optaget af deres egen flytten rundt. Det er et værk, der næsten kun består af små forskydninger.

Involved handler om at være opmærksom og engageret i sin egen bevægelse, som alle er alene om. Det handler om at flytte sig i livet, når det i øjeblikket føles meningsfuldt og nødvendigt at gøre det, selvom det er besværligt. Værket handler ikke så meget om relationer, følelser og stemninger, men om vilkår for væren. Katja Bjørn siger:
“Dybest set skal vi alle hver især tage vare på det enkelte lille skub, vi er i gang med - og være omhyggelig og til stede med vores egen bevægelse. For livet består i virkelighed ikke af andet end en lang række små bevægelser.”

Fakta:

Katja Bjørn er cand. mag. i Religions- og kunsthistorie ved Aarhus Universitet.

Hendes videoinstallation Involved blev første gang vist i 2017 ved Charlotte Fogh Gallery i Aarhus. Værket kan opleves på Horsens Kunstmuseum til den 19. maj 2019.

Hun har været kurator og være med til at drive udstilllingsstedet Spanien 19C i Aarhus siden 2004.
Hun har været censor på Kunstnernes Påskeudtilling og medlem af Statens Kunstråd.
Katja Bjørn har desuden siddet i forskellige bestyrelser, blandt andet for Det Jyske Kunstakademi og Den Frie.
Fra 2018 - 2022 er hun formand for Kunstrådet i Aarhus Kommune

Hendes værker findes i følgende offentlige samlinger:
Randers Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum, Kvindemuseet, Statens Kunstfond og Aarhus Kommune
Facebook
Del på facebook

Teodora Biberovic

Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind