Når tre lyserøde vipper bryder grænsen
InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Cathrine Birn10. jan 2020
Det er ikke kun herhjemme, flygtningedebatten hærger. I USA har indvandring fra den mexicansk-amerikanske grænse længe været under heftig debat. Også i kunsten udspiller debatten sig, og her har en utraditionel kunstinstallation vakt opsigt verden over
Søndag eftermiddag den 28. juli 2019 står Virginia San Fratello, professor i design ved San José Universitetet, ved grænsemuren mellem Mexico og USA. Hun står på den amerikanske side i byen Sunland Park og venter utålmodigt på Ronald Rael, arkitektprofessor ved Berkeley Universitetet. Efter planen skal han ankomme på den mexicanske side med tre lyserøde vipper, som de sammen skal sætte op gennem åbningerne i muren. Tankerne drøner rundt i hovedet på Virginia San Fratello. Vil de lykkes med deres projekt? Vil grænsevagterne stoppe dem og mange års arbejde så være spildt? Selvom Virginia San Fratello mærker nervøsiteten brede sig i kroppen, stopper det hende ikke.“Jeg var fuldstændig opsat på at gennemføre projektet. Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at det i sidste ende ville være det hele værd,” fortæller Virginia San Fratello.
Virginia San Fratello og Ronald Rael har sammen designet og udtænkt kunstinstallationen, der har fået navnet 'Teeter-totter wall'. Med tre lyserøde vipper forvandler de grænsemuren til en legeplads, hvor børn på hver sin side af muren kan lege og have glæde af hinanden. De to arkitekter vil vise, at man med en forholdsvis simpel kunstinstallation kan forene mennesker på tværs af grænsemure.
“Mennesker er ens uanset, hvilken side af en mur de befinder sig på. Med vipperne forsøger vi at vise, at vi alle på en eller anden måde er forbundet. At når man gør noget på den ene side, har det konsekvenser på den anden.”
Virginia San Fratello og Ronald Rael har sammen designet og udtænkt kunstinstallationen, der har fået navnet 'Teeter-totter wall'. Med tre lyserøde vipper forvandler de grænsemuren til en legeplads, hvor børn på hver sin side af muren kan lege og have glæde af hinanden. De to arkitekter vil vise, at man med en forholdsvis simpel kunstinstallation kan forene mennesker på tværs af grænsemure.
“Mennesker er ens uanset, hvilken side af en mur de befinder sig på. Med vipperne forsøger vi at vise, at vi alle på en eller anden måde er forbundet. At når man gør noget på den ene side, har det konsekvenser på den anden.”
Fyrre forrygende minutter
Virginia San Fratellos mange bekymringer viser sig at være unødvendige. Selvom både de amerikanske og mexicanske grænsevagter hurtigt opdager, hvad de to arkitekter har gang i, stopper de dem ikke. Vagterne spørger interesseret ind og lader ellers projektet gå sin gang.”Det havde jeg ikke regnet med. Jeg troede grænsevagterne ville afbryde alt, hvad vi havde gang i. Men de lod os være. De mexicanske vagter tog endda billeder af vipperne,” fortæller Virginia San Fratello.
Efter fyrre minutter beder grænsevagterne de to arkitekter om at fjerne vipperne fra muren. Stoppe mens legen er god. Men både Ronald Rael og Virginia San Fratello er mere end tilfredse med de minutter, de fik.
“Det var helt fantastisk. For en kort stund blev et sted, der normalt forbindes med frygt og diskrimination, omdannet til en legeplads med glade og ubekymrede børn og voksne,” siger Virginia San Fratello, der sætter stor pris på de fyrre minutters samhørighed. Børnene kunne dog være blevet for evigt, tilføjer hun.
Ti år undervejs
Den lyserøde kunstinstallation kommer ikke bare ud af det blå. I 2009 opstod idéen, da Virginia San Fratello og Ronald Rael i forbindelse med en bog udtænkte koncepter, der skulle tydeliggøre meningsløsheden i at bygge barrierer mellem mennesker.“Med vores evner inden for design og arkitektur ville vi skabe kunst, der kunne bringe folk sammen i stedet for at skille dem ad,” fortæller Virginia San Fratello.
Forhenværende præsident George W. Bush underskrev i 2006 den såkaldte ‘Secure Fence Act’, hvorefter et over 1000 kilometer langt hegn blev bygget på grænsen mellem USA og Mexico. Et hegn, der ifølge den daværende præsident skulle sikre grænserne og beskytte borgerne.
“Vi så, hvordan hegnet påvirkede mennesker, der havde familie, venner eller naboer på begge sider af grænsen. Vi var ikke i tvivl om, at det var her, vi med vores kunst ville forsøge at forene mennesker,” fortæller Virginia San Fratello.
Grænsen mellem de to nabolande har i mange år været et varmt debatemne. I de seneste år særligt anført af præsident Donald Trump, der under sin valgkamp i 2016 lovede at bygge en mur, så migranter fra Mexico kunne blive holdt ude af USA.
“Det var ikke et bevidst valg, at vipperne skulle op under præsident Trump. Men som tiden gik kunne vi se, at kunstinstallationen havde et relevant bidrag til den immigrationsdebat, der herskede og stadig hersker i dag.”
Kunst med et budskab
Præsident Donald Trumps immigrationspolitik har været heftigt debatteret, siden han i november 2016 kom til magten. Særligt Donald Trumps ‘nul-tolerence politik’, hvor migrantbørn bliver adskilt fra deres forældre, har været under massiv kritik for at være i strid med menneskerettighederne. For Virginia San Fratello er kunstinstallationen en måde at vise det humane aspekt i immigrationsdebatten.“Det kunne ligeså godt være min egen familie. Med vipperne viser vi, at det rent faktisk er helt almindelige mennesker, der bliver fanget i en urimelig situation.”
For Ronald Rael og Virginia San Fratello er det afgørende, at kunsten kan bidrage til debatten. At den har et budskab og giver folk noget at tænke over.
“Kunst skal hjælpe os til at se ting, som vi normalt ellers ikke ser. Den skal give os en bedre forståelse for den verden, vi lever i. Det har altid været vores mål, og det bliver det ved med.”
Hele verden følger med
Virginia San Fratello sidder i bilen sammen med Ronald Rael på vej væk fra den mexicansk-amerikanske grænse. De har besluttet at tage en overnatning på et hotel og først næste dag køre til hjembyen Oakland i Californien. Det har været en lang dag, hvor alle følelser har været på spil. Nervøsitet, frygt, glæde og begejstring. Selvom trætheden melder sig, er humøret i bilen højt og lettelsen enorm. De har sagt, hvad de ville sige. Nu er håbet bare, at det vækker en interesse hos det amerikanske folk.Både Virginia San Fratello og Ronald Rael lægger billeder af de tre lyserøde vipper op på deres Instagram, og på bare ganske få timer går vipperne viralt. Kunstinstallationen florerer på de sociale medier rundt om i verden, og senere har også verdens nyhedsmedier taget historien til sig og vil have en kommentar.
“Da jeg vågnede næste morgen, havde jeg over tusind emails i min indbakke og et hav af ubesvarede opkald,” fortæller Virginia San Fratello og tilføjer: “Jeg havde aldrig troet, at det ville tiltrække så meget opmærksomhed fra hele verden.”
Men de to arkitekter er taknemmelige for opmærksomheden, og ikke mindst den debat, de har været med til at skabe.
“Det er fantastisk at vide, at vores kunstinstallation bidrager med nye perspektiver i immigrationsdebatten,” siger Virginia San Fratello og understreger, at det bestemt ikke er det sidste, vi hører fra dem.
“Vi går i øjeblikket og arbejder på nogle nye idéer, som forhåbentlig realiseres inden for det næste år. Vi stopper ikke lige foreløbig.”
Fakta:
Ronald Rael skrev i 2017 bogen ”Borderwall as Architecture”, hvori tankerne bag de lyserøde vipper første gang blev introduceret.Cathrine Birn
Cathrine Birn er uddannet cand.public med en bachelor i Medievidenskab fra Aarhus Universitet. Hun holder af at udforske kulturens mange facetter, om end det er store musikalske arrangementer, tankevækkende forestillinger eller små, skæve kunstplatforme. Hendes hjerter banker for kultur, der kan sætte gang i samfundsdebatten og gøre os klogere på hinanden
Se Cathrines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København