Q & A med Billedkunstner Anders Visti: Alt er data og det kan fermenteres
Anders Visti arbejder med teknologi i sin kunst. I dag fredag åbner han sammen med Sissel Marie Tonn udstillingen Fermenting Data med tre mose-ligs fortælling om Aarhus, performances i Gellerup og en lydside til
InterviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Marie Nyeng17. sept 2021
Fermentering er en kæmpe modedille i mad-verdenen. Med den nye udstilling Fermenting Data sætter billedkunstnerne Anders Visti og Sissel Marie Tonn fokus på en lidt anden type fermentering, end den man bruger i forbindelse med surdej og syltede agurker. Anders Visti har i mange år arbejdet med data og de teknologiske systemer, vi omgiver os med. Han er interesseret i, hvad den data, vi efterlader os, fortæller om os. Men han interesserer sig i lige så høj grad også for, hvordan vi mennesker interagerer med teknologi, og hvordan teknologien opfører sig, hvis vi lader den styre af noget andet end vores arbejde og vaner.
I tidligere kunstværker har han blandt andet ladet mus løbe rundt i sine kunstværker, mens de var med til at forme kunstværket. På udstillingen Mørkenet i 2014 var hovedværket en maskine, som var en variation over den personlige computers klassiske point-and-click-brugergrænseflade. Men den var konstrueret, så den kunne skrive på sig selv. Det var kunst, hvor omdrejningspunktet var internettets historie og måde at arkivere information på. Anders Visti dykker med andre ord lige så passioneret ned i computerkodens verden, som mange andre for tiden kaster sig over at perfektionere detalje i deres surdejsbrød. I den nye udstilling kaster han sig over boligområdet Gellerup og arbejder her med fermentering af data.
Hvad er det man kan opleve i den udstilling, du arbejder på nu?
“Fra 17. september kan man se to nye værker af Sissel Marie Tonn (NL/DK) og jeg,Anders Visti, i Aarhus Ø og V.
I værket Sphagnum Time af Sissel Marie Tonn fortæller tre moselig historier om tid og rum -og om vand, tørv og bakterielle økosystemer. Værket er installeret i en container i Sydhavnen, og er en superflot trefløjet 3d-animation og keramiske værker, som man skal unde sig selv at se.
Jeg viser en række performances på Gellerup Art Factory – tidligere Gellerupscenen. Værket AaUOS, Aarhus Urban Operating System er et instrument, der dokumenterer Aarhus’ audiosfære for at producere nye lydkompositioner af og for byen - denne gang specifikt til Gellerup og Toveshøj. Derudover kan publikum, i Andromeda8220 i Gellerup, se kuratorerne Magda Tyzlik Carver (PL/GB/DK) og jeg udfolde det arbejde og de workshops, der har inspireret udstillingen og værkerne – i en rumlig installation med igangværende fermenteringsprocesser, samt dokumentation af og refleksioner over projektets ramme og workshops.”
Dit værk tager udgangspunkt i boligområdet Gellerup og en lang række informationer om dem, der bor der. Hvordan bruger du det til at fortælle om Gellerup i dit værk?
“Jeg bruger ikke data fra/om beboerne i Gellerup. Jeg har personligt henvendt mig til beboere for at spørge dem om de ville samarbejde om at finde værkets lyd -og det ville mange lykkeligvis gerne.Den kortlægning jeg laver er et appendiks til de eksisterende opgørelser, der fokuserer på statistik for indkomst, arbejdsløshed, uddannelsesniveauer og lign. Aarhus Kommune har fremlagt en evidensrapport, der konkluderer, at kommune og boligforening skal flytte 600 familier fra deres hjem for at skabe tryghed i området – og værket spørger, hvad denne evidens egentlig peger på.
Data og datapraksisser bygger verdner, og det er Gellerup et tydeligt eksempel på. Det arbejde, jeg gør, viser området som mere end statistiske figurer og forsøger hensynsfuldt at tegne et mere nuanceret og poetisk billede af Gellerup.”
Hvordan er den nye udstilling en del af den praksis du ellers har, og hvordan sætter du fokus på data og vores måske sløsede omgang med den data vi efterlader os?
“Arbejdet med Fermenting Data har givet mig mulighed for at se på det digitale fra en anden vinkel: Mit værk er inspireret af projektets mange workshops, der – allerede før covid – samlede små grupper af interesserede i Gellerup for at diskutere fermentering som dataobjekt og datapraksis. Mange af diskussionerne i projektets workshops handlede om det væsentlige i, hvordan vi husker sammen, og hvordan vi deler og forbinder os til hinanden. Og projektet har været godt til at sætte fokus på forestillinger og vaner omkring data.En tidstypisk opfattelse af data er, at data er et råstof, der skal udvindes for at generere nye markeder. Fermenting Data insisterer på at tænke på dataobjekter og -praksisser, både som tilhørende mikrobiske verdener der taler om vores kroppes forbindelse til det omgivende – men også som fødevarebearbejdning, der forstår noget om det næres værdi.
Hvordan spiller dit værk / dine værker i udstillingen sammen med Sissel Marie Tonns værk?
“Det skal man da komme for at se ;-)”
Der bliver også udgivet en publikation -og der er også et symposium, og en fælles middag, og en walk med kuratorerne. Er man interesseret i fermentering eller data -eller begge dele, er der meget at komme efter, synes jeg.”
Fakta:
Udstillingen Formating Data kan opleves i
Spanien19C (off space), Jægergårdsgade 164a, 8000 Aarhus C
+ i Andromeda8220, Gudrunsvej 78, 8220 Brabrand
+ på forskellige lokationer i bykortet på https://fermentingdata.net/aarhus
Udstillingen er kurateret af Magda Tyżlik-Carver (PL/GB/DK) & Anders Visti (DK)
Kunstværker af Sissel Marie Tonn (NL/DK) & Anders Visti (DK)
Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København