Morels Opfindelse er fantastisk latinamerikansk litteratur om ensomhed og brændende ø-febe

Morels Opfindelse er fantastisk latinamerikansk litteratur om ensomhed og brændende ø-feber

AnmeldelseLitteraturSkrevet af: Denni Ian19. nov 2019

Forlaget Sidste Århundrede har imponeret igen. Det lille forlag gør nu den argentiske forfatter Adolfo Bioy Casares’ filosoferende og excentriske hovedværk fra 1940 ‘Morels Opfindelse’ tilgængelig på dansk

★ ★ ★ ★ ★ ★

Det danske mikroforlag Forlaget Sidste Århundredes raison d’etre er at udgive overset litteratur fra litteraturhistorien i nye danske oversættelser, særligt den absurde og groteske af slagsen, og de gør det ganske enkelt fremragende. Adolfo Bioy Casares’ prototypiske sci-fi roman ‘Morels Opfindelse’ er en af det unge forlags bedste udgivelser til dato. ‘Morels Opfindelse´ regnes for en klassiker i den latinamerikanske litteratur og udkom første gang på dansk i 1988, men har stort set været uopdrivelig. Med nyoversættelsen har Forlaget Det Sidste Århundrede igen gjort bogen tilgængelig for danske læsere. ‘Morels Opfindelse´ er litteratur med stort L, en roman om deliristisk forfølgelsesvanvid pakket ind i vrangvendte science fiction-troper, teknologisk mystik og pirrende paranoia.

Foto: PR-foto / Forlaget Sidste Århundrede
Foto: PR-billede / Forlaget Sidste Århundrede
Foto: PR-foto / Forlaget Sidste Århundrede

“Det er vores manglende evne til at se klart, der gør tryllekunstnerens bevægelser til magi”

Romanen begynder med bogens navnløse fortæller, der beretter om ankomsten til en ø i sin dagbog, hvor han har søgt tilflugt, fordi han er forfulgt af retsvæsenet. Hvorfor og hvad hans forbrydelse er, løfter han ikke sløret for. Selvom fortælleren gentagende gange henvender sig direkte til sin læser, får vi kun at vide, at han er kommet til øen i en jolle, og at nogen forfølger ham og vil dømme ham til fængselsstraf på livstid. Øen siges at være øde, fordi en mystisk dødelig sygdom hærger stedet. Fortælleren søger skjul i en sump, hvor han konstant må være på vagt, fordi den kontinuerligt oversvømmes af tidevandet. Dagligt udforsker fortælleren øens forladte ruiner for at finde svar på, hvem der har været på øen før ham, og hvorfor der er to sole og to måner på himlen over ham.

En tidlig aften opdager han til sin store overraskelse en ung kvinde, der betragter solnedgangen ude ved klipperne. I flere dage betragter han hende og bliver gradvist besat af hendes mystiske tilstedeværelse. Endelig en dag forsøger han at gå ned ad klipperne for at tage kontakt til hende. Men hans overtænkte selvbevidsthed og paranoia kommer i vejen for at gøre opmærksom på sin eksistens. Langsomt kommer flere og flere personer til syne på øen, og romanens fortæller er overbevist om, at de må være en del af hans forfølgeres komplot. Derfor holder han sig skjult for dem, mens han betragter dem og beretter om deres samtaler med hinanden. Han undres over, hvorfor de gådefulde personer ikke virker til at være ramt af sygdommen, og langsomt går det op for ham, at de også synes at anstrenge sig for at ignorere hans tilstedeværelse.

Fortælleren ender som en ufrivillig voyeur, hvis skæbne kun er at være i stand til at observere den kvinde han er fascineret afs færden på øen. For heller ikke kvinden synes at lægge mærke til ham, hvilket efterlader ham til en intensiverende besættelse. “Gråden og selvmordet er mit kald,” proklamerer fortælleren højstemt et sted, og som en ægte romantisk helt kaster han sig også rundt i suicidale tanker, når kærlighedens fravær melder sig, og hans maniske forelskelse til den mystiske og distancerede kvinde ikke kan udfoldes.

Hver en tanke i ‘Morels Opfindelse’ er som et ping pong-spil. I det ene øjeblik er fortælleren fast besluttet på at lade sig drukne, for derefter i samme sætning at blive optaget af at flygte fra øen i stedet. Gennem hele romanen er det som om fortælleren beretter fra den yderste periferi af et centralt plot, som han ikke selv er en del af, mens han langsomt bevæger sig ud ad en mental deroute. Fra bogens første side, befinder man sig som læser i et spændingsfelt af pirrende forvirring, så man får lyst til at afkode fortællingens tomme pladser. Mystikken i ‘Morels Opfindelse’ er som en hydra. Hver gang én gåde er ved at blive løst, dukker to nye op. ‘Morels Opfindelse’ er som et spejlkabinet med refleksioner over virkelighed og evighed, og hvor teknologiske grænser sprænges. Kølig smukt og manisk fortalt. Til tider endda også absurd morsomt.

‘Morels Opfindelse’ er en stor litterær oplevelse, som jeg på bedste beskub vil kalde for en af de bedste udgivelser af oversat litteratur i år.

Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind