Jacob Buchanan hylder livet i boligblokken
ArtikelMusikSkrevet af: Andreas Lindbjerg Nielsen30. aug 2017
Komponisten Jakob Buchanan hylder hverdagslivet og drømmene i stort orkesterværk om det kulturelt mangfoldige boligområde Rosenhøj.
Det hele tager sin begyndelse i sommeren 2015. Jakob Buchanans kæreste har fået en hjernerystelse efter et cykelstyrt og skal have absolut ro. Da de har udlejet deres eget hus, beslutter de sig for at leje en lejlighed i Rosenhøj. Mens kæresten ligger med ørepropper i bag nedrullede gardiner, sidder Jakob Buchanan på altanen og betragter livets gang i Rosenhøj.“Jeg havde meget tid for mig selv, så jeg sad og kiggede ud over parkeringspladsen og over på Søndervangskolen og begyndte at spille lidt på min trompet med en øvedæmper - bare frit fra leveren - mens hverdagen strøg forbi nedenfor. Og så fandt jeg på, at jeg simpelthen ville skrive noget musik til Rosenhøj,” fortæller han.
Menneskene, lugtene og lydene inspirerede Jakob Buchanan til værket “On Rosenhill”, som nu har premiere i en stor orkester-opsætning med big-band fra Aarhus Jazz Orchestra og en række solister udefra, et 100 mand stort kor samt visuelle elementer. Rammen for både det musikalske og det visuelle univers er Rosenhøj og dens beboere. Stykket opføres i Musikhuset Aarhus den 1. september og i Rosenhøj den 9. september.
“Det er en lang stemningsbeskrivelse af Rosenhøj i billeder, ord og musik. En hyldest til Rosenhøj, men også til mangfoldighed og hverdagslivet.”
Men dengang i starten af 70’erne var der endnu ingen røster, der talte om parallelsamfund og forfejlet integration. Området var splinternyt og fortrinsvist beboet af danske familier, som kunne bo både godt og billigt i udkanten af Aarhus. På gaden mødte man højst et par tyrkiske gæstearbejder, som man kaldte dem dengang. Men siden har området undergået en mærkbar transformation. Det ses tydeligst i den sammensatte gruppe af beboere fra forskellige kulturer. Etniske syrere, afghanere, somaliere og tyrkere bor nu side om side med danskere og grønlændere i en stor kulturel smeltedigel.
“Helt forandret fra mit eget barndomsland kunne jeg nu observere folk gå til aftenbøn i moskeen; fædre med sønner i farverige gevandter. Jeg så en ottebenet burka løbe hen over parkeringspladsen, fordi en mor havde taget alle ungerne ind under burkaen i regnvejret. Der er mange sjove billeder, som man ikke ser i det område, jeg bor i normalt.”
Det særlige ved boligblokken som boform er, ifølge Jakob Buchanan, det simple faktum, at man bor tæt.
“Når du går op eller ned i trappeopgangen, så rejser du i løbet af kort tid igennem forskellige familiestemninger. Nogle hører måske en høj fodboldkamp, nogle skændes, andre elsker. Børn, der leger. Og så er der alle duftene. Alt det er jo også hverdagslivet, som kommer meget tæt på andres hverdagsliv. I et parcelhuskvarter lever du måske en smule mere adskilt og isoleret.”
“Det er en lang stemningsbeskrivelse af Rosenhøj i billeder, ord og musik. En hyldest til Rosenhøj, men også til mangfoldighed og hverdagslivet.”
En burka med otte ben
Rosenhøj er et aarhusiansk boligområde i forstaden Viby. Hvis man som udefrakommende overhovedet har hørt om det, er det sandsynligvis igennem de utallige avisoverskrifter om ghettolister, hærværk, bandekonflikter og skyderier, som har været uløseligt knyttet til området. Det er her Jakob Buchanan er født og har boet de første 7 år af sit liv. I blok 23, opgang C.Men dengang i starten af 70’erne var der endnu ingen røster, der talte om parallelsamfund og forfejlet integration. Området var splinternyt og fortrinsvist beboet af danske familier, som kunne bo både godt og billigt i udkanten af Aarhus. På gaden mødte man højst et par tyrkiske gæstearbejder, som man kaldte dem dengang. Men siden har området undergået en mærkbar transformation. Det ses tydeligst i den sammensatte gruppe af beboere fra forskellige kulturer. Etniske syrere, afghanere, somaliere og tyrkere bor nu side om side med danskere og grønlændere i en stor kulturel smeltedigel.
“Helt forandret fra mit eget barndomsland kunne jeg nu observere folk gå til aftenbøn i moskeen; fædre med sønner i farverige gevandter. Jeg så en ottebenet burka løbe hen over parkeringspladsen, fordi en mor havde taget alle ungerne ind under burkaen i regnvejret. Der er mange sjove billeder, som man ikke ser i det område, jeg bor i normalt.”
Det særlige ved boligblokken som boform er, ifølge Jakob Buchanan, det simple faktum, at man bor tæt.
“Når du går op eller ned i trappeopgangen, så rejser du i løbet af kort tid igennem forskellige familiestemninger. Nogle hører måske en høj fodboldkamp, nogle skændes, andre elsker. Børn, der leger. Og så er der alle duftene. Alt det er jo også hverdagslivet, som kommer meget tæt på andres hverdagsliv. I et parcelhuskvarter lever du måske en smule mere adskilt og isoleret.”
Ord og billeder
Jakob Buchanan har været ude i Rosenhøj en del gange under tilblivelsen af On Rosenhill. Her har han blandt andet besøgt Søndervangskolen og talt med de unge om, hvad de går og drømmer om. Senere har han taget filmmanden Ole Udengaard med, da han gerne ville knytte nogle billeder til musikken.“Men i stedet for, at de fortalte, hvad deres specifikke fremtidsdrømme var, ville jeg have dem til at kigge ud i luften - i evigheden - og bare sige: “Jeg drømte mig en drøm i nat”. Først på dansk og så på deres forældres sprog. Det får en mere poetisk tone, fordi man bliver nysgerrig på, hvad de mon tænker, hvad de mon drømmer om.”
Foruden billederne bliver der læst digte ind over musikken. Jakob Buchanan fandt den amerikanske poet Iain S. Thomas og valgte ham til projektet. “Jeg var i New York og ledte efter noget ny lyrik, og så spurgte jeg en transvestit med kæder over alt og farvet hår - en rigtig new yorker-type - og så sagde han: “you asked the right guy”. Og så gav han mig en stak digtsamlinger af Iain S. Thomas. Jeg læste det og tænkte ‘wauw’, det passede perfekt ind i det, jeg ville beskrive. Det er som oftest meget hverdagsagtige stemningsrefleksioner.”
En hyldest til hverdagen
Hverdagen er i det hele taget et gennemgående tema i On Rosenhill. Konturerne til musikken er opstået, mens Jakob Buchanan har siddet og observeret hverdagen udspille sig, og denne daglige trummerum har smittet af på stemningen i kompositionerne.“Rent tonemæssigt bruger jeg meget droner, som er en underliggende, konstant tone, der løber igennem musikken. Det er en af de ældste måder at skabe musik på; at slå en streng an og have en grundtone, som man så har sunget sange og fortalt historier hen over. Det er en horisontal musikform, der går helt tilbage til de gamle lyre-spillere og sikkert også før det. Det har inspireret mig meget. Men tonesproget er stadig moderne.”
Noget at passe på
Selvom Jakob Buchanan taler rosende og malerisk om livet i boligblokkene, mener han ikke, at han dermed romantiserer eller idylliserer det, man med et lidt problematisk udtryk kunne kalde “ghettoen”.“Det synes jeg ikke, at jeg gør. Når jeg er ude at møde 17-18 forskellige mennesker, så er det netop bare mennesker. Skønne, unge mennesker. Dem har medierne som regel ikke fokus på, da de oftest bringer sensationsstof, når der er sket noget kriminelt. Lykkelige unge mennesker er nok ikke en sensation i pressen. Så når man hører om Rosenhøj, er det ofte forbundet med kæmpe problemer. Det interesserer mig ikke. Jeg er optaget af de stemninger, jeg selv har oplevet, og jeg har aldrig oplevet noget dårligt derude.”
Siden Jakob Buchanan sad på altanen og kiggede ud over blokkene i 2015, har Rosenhøj som led i kommunens helhedsplan for området undergået en omfattende renovering. On Rosenhill bliver sat op til åbningen af det “nye” Rosenhøj, og det er er Jakob Buchanan glad for. For de fysiske rammer betyder noget, mener han:
“Jeg synes, det er fantastisk, og det har gjort en kæmpe forskel. Altså, det er virkelig blevet flot - meget parkagtig. Jeg tror på det, at investere i det. At der er noget at miste og derfor noget at passe på, at beskytte. Det kan jo være, det er med til at gøre noget ved de problemer, som selvfølgelig stadig er derude.”
FAKTA:
On Rosenhill spiller den 1. september kl. 20.00 i Musikhuset Aarhus som en del af Aarhus Festuge. Se de andre spillesteder og tider på Aarhus Jazz Orchestras hjemmeside.Komponist: Jakob Buchanan
Solister: Indra Rios-Moore (vokal), Jakob Buchanan (flygelhorn), Chris Speed (tenorsax og klarinet), Simon Toldam (piano) og Helge Norbakken (percussion).
Andreas Lindbjerg Nielsen
Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder
Andreas Lindbjerg Nielsen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt cand.public fra Aarhus Universitet. Han har beskæftiget sig journalistisk med kultur i alle former hos blandt andre DR, Radio24syv og Soundvenue - især med fokus på ungdomskultur, musik og film.
Se Andreass artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København