Halfdan E: “Musikken er det sidste element, man har til at flytte følelser i film”

Halfdan E: “Musikken er det sidste element, man har til at flytte følelser i film”

Musik Artikel Skrevet af: Anne Møller 2018-03-13
Del på facebook
Facebook

Halfdan E: “Musikken er det sidste element, man har til at flytte følelser i film”

Med sin spidsfindige og stemningsfulde lyd har Halfdan E i mange år skabt det musikalske bagtæppe til en lang række store danske film- og tvproduktioner. Nu hylder Cinemateket den danske komponist, musiker og producer ved at vise en håndfuld af de film, han har komponeret musik til

Halfdan Es musikalske karriere tog sin begyndelse med optagelsen som bassist i Dieters Lieder i 1984. I 1993 og 1996 lavede han i samarbejde med digteren Dan Turèll de to prisvindende plader Pas På Pengene og Glad I Åbningstiden, og siden har han spillet med bands som Gangway, Poul Krebs og Laid Back.
Foto: PR-foto / Cinemateket
Se store billeder her →
Bænken er den første film i Per Flys trilogi. Den har Jesper Christensen i hovedrollen og bliver vist på Cinemateket lørdag den 31. marts kl. 16.00.
Foto: PR-foto / Cinemateket - Inger Marie Mulvad
Se store billeder her →
Halfdan E har blandt andet komponeret musik til tv-serier som Sommer, Badehotellet og Borgen.

“Der er en her, du skal møde. Han er skidegod. Han hedder Per Fly”

Gennem trommeslager fra Dieters Lieder, Morten Kaufmann, fik Halfdan E øjnene op for sampling og elektronisk musik. Morten Kaufmann var i starten af 1990’erne blevet optaget på Den Danske Filmskoles producerlinje, og Halfdan E fortæller, hvordan Morten Kaufmann en dag hev fat i ham: “Der er en her, du skal møde. Han bliver til noget. Han er skidegod. Han hedder Per Fly.”

I mødet med Per Fly fik Halfdan E en fod indenfor i filmbranchen, og derfra tog det fart: “Vi lavede en masse novellefilm og børnefilm, og så greb det lige så stille om sig,” fortæller han.

Sit store gennembrud som filmkomponist fik han i 2000. Per Fly havde fået lov til at lave sin første spillefilm, Bænken, og Halfdan E skulle komponere musikken. Filmen blev en stor succes og modtog adskillige priser.

I mellemtiden havde Halfdan E ikke lagt sin musikkarriere endegyldigt på hylden: “Jeg producerede mange plader ved siden af, og jeg arbejdede meget med orkesteret TV2 for eksempel,” fortæller han.

Det var desuden i årene efter årtusindeskiftet, at man kunne opleve ham som vært på børneprogrammet Skrål på DR1, hvor han hjalp børn med at lave deres egne sange.

Først i forbindelse med Per Flys anden film i trilogien om under-, middel- og overklassen i Danmark, Arven, der udkom i 2003, begyndte det at ligne en fremtidsmulighed, fortæller han. Den tredje og sidste film, Drabet, der udkom i 2005, var ligeledes med Halfdan E ved roret som komponist, og den modtog ligesom sine to forgængere adskillige danske og internationale priser.
Foto: PR-foto / Cinemateket
Se store billeder her →
I den anden film i trilogien kan man opleve Ulrich Thomsen i hovedrollen. Arven bliver vist på Cinemateket lørdag den 31. marts kl. 18.45.
Foto: PR-foto / Cinemateket
Se store billeder her →
Den tredje og sidste film i trilogien er Drabet, og ligesom Bænken har den Jesper Christensen i hovedrollen. Drabet kan opleves på Cinemateket lørdag den 31. marts kl. 21.15.

Det handler om at finde det, som filmen vil

Alt afhængig af genre og instruktør kan der være stor forskel på, hvordan man griber opgaven an, når man bliver bedt om at lave musik til en film eller tv-serie. “Nogen gange bliver man bare sluppet løs, og så er det bare med at prøve sig frem,” fortæller Halfdan E og uddyber: “Men som regel har instruktøren et bud på, hvor han gerne vil hen musikalsk.”

Det er ikke nødvendigvis nogen nem opgave at få lyd og billede til at gå op i en højere enhed. Det kan nærmest lyde som om, at det ind imellem er filmen eller tv-serien selv, der angiver retningen: “Det er en enormt spændende fase, men det kan også være frustrerende, fordi det kan tage lang tid at finde det, som filmen vil,” siger Halfdan E.

Musik kan motivere følelser

Ifølge Halfdan E har filmmusik til opgave at realisere en film. Det er det sidste element, man har til at flytte nogle følelser. “Musikken skal ligesom forstærke hele mekanikken i en film,” mener han.

Nogle instruktører mener, at musikken er halvdelen af en film. Det tager Halfdan E ikke stilling til, men han er ikke i tvivl om musikkens enorme effekt: “Meget tit er de følelser, man sidder med som tilskuer til en film, sat i gang af musikken. Det er dét, musik kan. Musik kan motivere følelser og få glæde eller sorg frem i tilskueren.”

Kan man så ikke lave film uden musik? Sagtens, mener Halfdan E, men den bliver bare ikke lige så effektiv.

Efter mange år i branchen bliver han fortsat fascineret af filmmusikken som medie, fordi man ikke kan forudse, hvordan den vil virke. Han fortæller: “I det øjeblik man klasker noget musik på et levende billede, så sker der et eller andet. Og den der aha-oplevelse bliver jeg nok aldrig rigtig træt af.”

Fakta:

Per Flys trilogi kan opleves på Cinemateket lørdag den 31. marts. Bænken bliver vist kl. 16.00, Arven kl. 18.45 og Drabet kl. 21.15

Cinemateket har allerede vist filmen Comeback (2015), instrueret af Natasha Arthy og Store Planer (2005), instrueret af Jesper W. Nielsen. Halfdan E har været komponist på begge film

Halfdan E har blandt andet komponeret musik til tv-serier som Sommer, Badehotellet og Borgen
Del på facebook
Facebook
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: