Eivørs sange kommer af den færøske natur og folkemusik
Eivør har dybe rødder i den færøske natur og musiktradition, men er samtidig en moderne musiker og komponist. Fredag udgiver hun nyt live album og netop nu tager hun på omfattende skandinaviens turné
Eivør er vokset op på Færøerne, hvor folkemusikken i allerhøjeste grad stadig er i live, og hvor man altid er tæt på naturen og havets rasen. Enhver teenager på Færøerne kan synge og danse mindst en af de gamle folkeviser, fortæller Eivør. Nogle af de gamle folkeviser har helt op til 300 vers, som man danser sig igennem.Og selv om hun nu bor i København, så har hun på ingen måde sluppet sit musikalske ophav. “Den færøske folkemusik bor inde i mig. Det er den lyd, jeg er vokset op med, og det er de kvad, min far kvadrede for mig, og som jeg har sunget sammen med min oldefar,” siger Eivør.
Trommen er en håndtromme af den slags, som leder tankerne hen på shamanisme og urkraften hos naturfolk. I 2002 var Eivør i Norge og her kom hun forbi en shaman, som solgte håndtrommer.
“Der hang min tromme, og det var kærlighed ved første blik, så jeg blev bare nødt til at købe den. På mange måder blev den begyndelsen til mange ting i min musik. Før jeg fandt min tromme, var jeg meget bundet til min guitar. Siden er rytmerne mere og mere blevet mit udgangspunkt.”
Eivør kalder selv sin musik Folktronica, fordi den er dybt rodfæstet i den nordiske folkemusik og samtidig leger med electronicaen, mens hun hele tiden udforsker nye udtryk og lyde.
“Lyd og stil er det univers og rum, jeg skaber til mine sange at bevæge sig i. Men kernen i det hele er en stræben efter at skrive en god sang. For mig kan en god sang få en til at føle sig mindre alene i verden.”
Eivør skaber helst sine egne lyde helt fra bunden i stedet for at bruge færdige samplede computerlyde. “Jeg holder af at nørde med detaljerne i mit lydunivers. Jeg synes, det er spændende at forvandle en lyd til en anden og se, hvad det kan. De fleste elektroniske beats på mine sidste plader var skabt af lyde fra min tromme, min stemme og lyde fra vind, regn og hav. Og for at det ikke skal være løgn, har jeg også samplet min kaffekværn.”
Lige nu er hun i gang med lydene på sit 12. studiealbum.
Som 13-14 årig havde hun en sangklub sammen med sin oldefar. Hun blev så optaget af de gamle færøske sange, at hun opsøgte gamle mennesker, der boede rundt omkring på Færøerne
“Jeg havde en lille optager med og optog dem, mens de sang salmer, kvad og viser for mig. Det, som fangede min nysgerrighed, var egentlig ikke selve sangene, men måden de sang dem på. De sang helt frit og improviseret. Ingen sang den samme vise på samme måde. De sang deres egen version, og på den måde blev sangen deres sang. Det er noget, jeg har taget med mig på min vej og er på den måde blevet en baggrund for min musik.”
Ynglingsinstrument var en tilfældighed
I mange år sad Eivør ved sit klaver eller med sin guitar i favnen, når hun komponerede sine sange.“Når jeg føler, at jeg sidder fast I noget og ikke kan komme videre, kan jeg godt lide at bevæge mig væk fra klaveret og guitaren og for eksempelvis bruge ukulele eller kalimba til at komponere med. Det er en god måde at løsne op og finde en ny vej fremad med en melodi.” Gennem årene er trommen også kommet til at fylde mere ikke bare på scenen, hvor hun har den med som det helt centrale omdrejningspunkt for mange af sine sange, men også i sangskrivningen.
“Med min tromme, bliver jeg ikke distraheret af akkorder, her er jeg fri og kan frit finde mine melodier. Så kan jeg altid fylde akkorder på bagefter.”
Da Aarhus som europæisk kulturhovedstad åbnede i 2017 var det Eivør, der første an i den store åbningsceremoni, hvor hun sang sammen med den dansk-tyrkiske sangerinde Luna Ersahin. Og hvis man synes, at man også kan ane arabisk inspiration i Eivørs musik, så er det ikke helt forkert.
Hun hører nemlig selv folkemusik fra hele verden og lader sig inspirere. Hendes ynglingssanger er Yma Sumac fra Peru, en sanger som formåede at blande den klassiske skolede sang med folkemusik, og som med en helt enestående stemme kunne synge rent over fire oktaver. Eivør siger: “Mange af de gamle færøske salmer, som er blevet sunget uden instrumenter lang tid før, der kom instrumenter til Færøerne, lyder faktisk også lidt arabiske. Jeg tror, at det har noget med den frie sang at gøre, og at der ikke er nogle instrumenter, som skal indramme melodierne.”
Musik der sender en duft af saltvand i næsen
Eivørs musikvideoer er ofte filmet midt i den færøske natur, hvor der er hav, klipper og vind. Det understreger den forbindelse til og stemning af natur, som gennemsyrer hendes musik.“Jeg føler mig glad, når jeg er i naturen og den fornemmelse, vil jeg gerne have med mig ind i musikken,” siger hun.
Når hun komponerer sin musik, forsøger hun at få musikken til at rumme stemningen af natur: “Musikken og naturen hører sammen. Den følelse, som barsk natur giver mig, føler jeg også, når jeg befinder mig i musikken. Det er en følelsen af, at jeg er en del af noget, der er større end mig selv. En eksistentiel følelse af at være helt fri og en del af noget, der er større end mig selv. ”
Når Eivør får en idé til en sang, skynder hun sig at skrive den ned, for ellers forsvinder den. Det kan sagtens være, mens hun står og venter på bussen, at en idé til en sang opstår. “Alle ideer er ikke gode ideer, men jeg bliver nødt til at kaste mig ud i dem og prøve at skrive sangene færdige, før jeg ved om de kan noget eller ej. Jeg tænker visuelt og så forsøger jeg at finde de lyde, som kan få billedet ud af mit hovede og fremmane en sang.”
Fakta:
EIVØR udgiver det dobbelte livealbum ‘Live In Tórshavn’, som er optaget ved tre koncerter i Færøernes hovedstad i 2017 den 8. marts. Indtil videre har albummet kun været udgivet i fysisk form, men 8. marts udkommer det digitalt og den 5. april på genoptrykt CD og vinyl den 5. april via Wardruna-frontmand Einar Selviks selskab By Norse Music.
Turnéplan:
06.03 - Göteborg, Pustervik (SE)
Pustervik (SE)
07.03 - Stockholm, Kägelbanan (SE)
08.03 - Uppsala, Konsert & Kongress (SE) (få billetter)
09.03 - Kongsberg, EnergiMølla (NO)
10.03 - Oslo, John Dee (NO) (udsolgt)
12.03 - Stavanger, Tou Scene (NO)
13.03 - Aalborg, Skråen
14.03 - Thisted, Thisted Musikteater
15.03 - Knebel, Fuglsøcenteret
16.03 - Horsens, Ny Teater
17.03 - Aarhus, Train
20.03 - Odense, Posten
21.03 - København, Bremen Teater (udsolgt)
22.03 - Malmö, KB (SE)
23.03 - Herning, Fermaten
24.03 - Rødovre, Viften