Den finske vildmand, der har skrevet en Aarhussymfoni

Den finske vildmand, der har skrevet en Aarhussymfoni

InterviewMusikSkrevet af: Elisabeth Saugmann19. dec 2019

Dirigent Leif Segerstam er en legende indenfor klassisk musik. Han trækker fulde huse til Aarhus Symfoniorkester – og så komponerer han selv symfonier

Når finnen Leif Segerstam rækker armene i vejret, er det ikke tegn på overgivelse. I hvert fald ikke foran et symfoniorkester. For der sker noget, når den berømte dirigent med det lange hår og skæg slipper musikken løs med vild veloplagthed i øjnene, der lyser i de finske farver. Han er et totalt brud med det gamle billede af en klassisk maestro, når han dirigerer gammel og spritny musik på sin egen uovervindelige måde med appel til både ældre og unge musikelskere.

Foto: Hanna-Kaisa Hämäläinen
Foto: Leena Koskela
”Wild man of the North grabs new job with Aarhus Symphony Orchestra in Denmark,” stod der i de internationale aviser, da Leif Segerstam i 2018 skrev en treårig kontrakt med Aarhus Symfoniorkester om stillingen som 1. gæstedirigent. Aviserne spåede en række “concert outbursts”. Sandelig ja. Den finske vildmand kom med nyt liv, begejstring og energi til Aarhus symfoniorkester, og sammen har de i første sæson fyret den af for udsolgte huse. Ifølge anmelderne, lagde de ud med et brag af en koncert. Bruckners 7. symfoni. ”Bruckners syver” på Segerstam sprog.

Siden har der så været run på Musikhuset og stor publikumsinteresse for Segerstams intense og anderledes koncerter med Aarhus Symfoniorkester.
Den ildfulde finne er i den grad en profil, der ofte står for noget stort og aldeles uventet. Og nu venter en række indspilninger. Desuden er der taget hul på en ny sæson med Segerstam som gæstedirigent. En rundspørge blandt musikere i Aarhus Symfoniorkester viser, at Leif Segerstam, der er uddannet violinist, pianist, musikteoretiker og dirigent, har et stort navn i orkestret. Og anmeldere påpeger, at orkestret følger Segerstam tæt i en helhedsklang med kraftfulde, præcist eksplosive udladninger samt lette og luftige klangbilleder med stille varme og glød.
“Aarhus Symfoniorkester er et virkelig godt orkester. Det er gode musikere,” siger Leif Segerstam, da vi besøger ham i Sverige under en prøve med symfoniorkestret i Helsingborg.
Foto: Aarhus Symfoniorkester - Jes Vang
Foto: Aarhus Symfoniorkester - Jes Vang

Hvor Finland skal forlænges med gulvbrædder

Segerstam er internationalt anerkendt som en dirigent, der med stor slagkraft har dirigeret førende symfoniorkestre over hele kloden. I hans bælte med priser og skalpe har han blandt andet Nordisk Råds Musikpris, som han i 1999 modtog for sit arbejde med nordisk musik. Han skabte et musikalsk Slaraffenland og satte luppen på kommunikation mellem mennesker, da han for en del af prispengene fik anlagt en vej, så musikere og andre fra hele verden kan komme frem til hans landhus helt derude, hvor Finland skal forlænges med gulvbrædder.

Leif Segerstam er karismatisk, så det fløjter om ørerne. Og en masse ræve bag ørene kommer i ny og næ frem og taler alverdens sprog. Også Segerstam-dansk.
For i Danmark blev han kendt som chefdirigent for Radiosymfoniorkestret, da han i 1988 blev hentet til orkestret, der manglede en fast hånd og et stort repertoire. Det fik de. Sammen med barok humor, sarkasme og generøsitet. Mådehold kunne man bare slå op i ordbogen.
Foto: Aarhus Symfoniorkester - Jes Vang
Foto: Aarhus Symfoniorkester - Jes Vang

Da Radiohuset fik installeret sauna

Det danske musikpublikum fik dengang fornøjelsen af den karismatiske finne, der blev en af de mest inspirerende og gene-røse dirigenter i orkestrets historie, i syv år. Han sad aldrig på kunstnerloftet alene og kiggede ud gennem næsen. Han virkede mere som Europas yngste vulkan. Radiohuset fik installeret sauna i hans cheftid, han spillede med Radiosymfoniorkestret på Roskilde Festival – før man gjorde den slags - og både musikere og journalister førte bog over hans blomstrende sprog. For eksempel sætningen “Kom hid med hele butikken!” Men hvis man nu tror, at Segerstam er en vild oprører hele vejen rundt, må man tro om igen. Han går udelukkende efter indholdet.

Den klassiske musiks ydre etikette har han det fint med, når han trækker i “pingvintøjet” på de bonede gulvet.
“Jeg sælger varen ved at gøre musikken levende og nærværende. Skulle jeg måske først smide tøjet, inden jeg gik i gang med at dirigere? Nej. Først må man sikre sig, at publikum overhovedet kommer ind i koncertsalen. Næste punkt er, hvad der så sker. Når man skal ramme de unge, må der skabes en intens udtrykskraft som ved en rockkoncert. Musikken skal ikke kun gå i øret, den skal berøre publikum og musikere i en kollektiv live happening. Klimaet for moderne kompositionsmusik er ikke så dårligt som sit rygte – eller er jeg en undtagelse? ” spørger han med et smil.

Han er nemlig også komponist og må have verdensrekorden i symfonier. Snart 400 symfonier. Man kan aldrig vide. Tallet stiger hele tiden. Sikkert også lige nu.
”Mange er kun dirigenter eller kun komponister, derfor er den nye musik blevet vanskeligere at spille og at lytte til”, siger Segerstam.
Hans musik har en intellektuel overbygning og skal spilles uden dirigent. Segerstam bruger sit helt eget notationssystem og tillader udøverne en vis frihed, dog ikke i tonevalg. Musikerne lytter sig ind på hinanden, og med et øre på hver finger skal de så at sige ”spille med øjenvipperne”.

”Uden dirigent er de overladt til musikken og nu-punktets mangetydighed,” siger Segerstam og kalder sine symfonier for ”store kammermusikalske Happenings”.

En Aarhussymfoni

Hans Symfoni nr. 262 er inspireret af kunstmuseet ARoS og er skrevet til Aarhus Symfoniorkester. Han har bl.a. ladet sig inspireret af ‘Boy’, ‘Catch 12’ og ‘Panorama–regnbuen’, hvor man svømmer i farver. “I min symfoni svømmes der i klange,” siger han.
Segerstams musik er fripulsativ, og på den måde reagerer musikerne som dyr, der skal dele eet vandhul, siger han.
“Løven og kaninen kan ikke drikke samtidig, derfor trækker de vejret på divergerende måder. Musikken er udgangspunktet for telepati, drømme og instinkter på forskellige tidspunkter. Det sker på planten Tellus, som fortæller os, hvad vi skal gøre - tell us,” forklarer Leif Segerstam. Og henviser til, at hans fornavn er det samme som det engelske ord “life”. Og så må vi lige høre om livsmottoet:

”Hamlet tog fejl. Det er ikke “To be er not to be, that´s the question”, men “To question or not to question, that´s to be.”
Efter den første sæson med Leif Seger-stam som en oplevelse i sig selv, tæt på musikerne i Aarhus Symfoniorkester, belønnet med publikums stående ovationer, er den nye sæson så skudt i gang. Den 22. november dirigerer Segerstam Verdis storladne og dramatiske Requiem. Den 23. januar 2020 er han tilbage med Smetanas komplette ‘Mit fædreland’, inklusive den populære ‘Vlatava’ eller ‘Moldau’. Og den 2. april står den på en stor Wagner-koncert med ægteparret Elena og Torsten Kerl.

Fakta:

Leif Segerstam er født i 1944, Finland.
Uddannet på Sibelius Akademiet i Helsinki som violinist, pianist og dirigent. Studeret direktion på Juillard School of Music i New York.
Siden 1970 en lang række internationale chefjobs.
Har bl.a. været tilknyttet Den Finske Nationalopera i Helsingfors. Har været chefdirigent på Stockholm-Operaen, 1. dirigent på Deutsche Staatsoper, chef dirigent for radioorkestret i Østrig, chefdirigent for det finske radioorkester og generalmusikdirektør i Rheinland-Pfalz. Samt chefdirigent for det danske radiosymfoniorkester i København og chef for Helsinkis Filharmoniske Orkester. I dag titel af chefdirigent emeritus.

Har uddannet verdenskendte landsmænd som professor i direktion ved Sibelius Akademiet i Helsingfors.
Har gæstedirigeret bl.a. Chicago Symphony og Los Angeles Filharmonikerne.

Leif Segerstam og Turku Filharmoniske Orkester er lige nu med en Beethoven-cd nomineret til prisen ICMA - International Classical Music Awards. Vinderne fejres ved en gallafest i Sevilla til foråret. Segerstam, orkestret og et finsk kor er desuden nomineret til den klassiske finske Emma-pris for deres bud på Beethovens kormusik.

Torsdag den 23. januar kan man opleve Leif Segerstam dirigere i Musikhus Aarhus.
I koncerten er følgende værker:
Leif Segerstams ‘Symfoni nr. 327, Sinfonia piccola', “More Tonechooseries in the Finnish Indian Summer 2018”
og B. Smetanas ‘Má Vlast' (Mit fædreland)

Og den 2. april dirigerer Leif Segerstam til Wagner galla med solisterne sopran Elena Batoukova-Kerl tenor Torsten Kerl.
Se mere på Aarhus Symfoniorkesters hjemmeside

Topfoto: Leena Koskela

Facebook
Del på facebook

Elisabeth Saugmann

Journalist
Elisabeth er kulturjournalist og forfatter. Hun har tidligere været ansat i DR, på JyllandsPosten og Berlingske Media.

Hun har udgivet følgende bøger:
Musikkens førstedamer
Lidt hippie er nan vel altid
Super Mouse og Fejlfinderne
Prins Henrik
Samt bidraget til flere antologier
Se Elisabeths artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind