Dan Turéll dukkede op i Halfdans drøm – nu er han med på pladen ‘Telefon til afdøde’

Dan Turéll dukkede op i Halfdans drøm – nu er han med på pladen ‘Telefon til afdøde’

InterviewMusikSkrevet af: Cathrine Birn24. mar 2020

Efter 23 års pause har Halfdan E endnu en gang komponeret musik til Dan Turélls poesi. En drøm satte skub i processen, og nu vækkes den folkekære digter til live på albummet ‘Telefon til afdøde’

Dan Turéll står som en kæmpe foran Halfdan E. Over dobbelt så stor med sort hat, briller og fipskæg. Han kigger ned på komponisten med et velkendt blik i øjnene. “Det er på tide at gøre vores værk færdigt,” siger den tårnhøje Dan Turéll, som talte han fra himlen. “Det kan ikke vente længere.”

Med ét vågner Halfdan E. Det var en drøm. Men en særlig livlig en af slagsen, og det sætter gang i tankerne. For er det egentlig ikke på tide at færdiggøre det projekt, de sammen begyndte på?

Foto: Ruben K / Privatfoto
Foto: Bent K Rasmussen/Ritzau Scanpix

Fra drøm til virkelighed

Det blev starten på det tredje og sidste album af digteren Dan Turéll og komponisten Halfdan E, som har fået titlen ‘Telefon til afdøde’. En passende titel, hvis man spørger komponisten selv.
“På en eller anden måde genopli-
ver jeg ham med det her album og vækker hans humanisme og hans ord til live,” siger Halfdan E og tilføjer. “Jeg synes også, det skaber sådan et fint billede, telefon til afdøde, som om man ringer ud i galaksen.”
Det er 26 år siden det første album ‘Pas på pengene!’ udkom, bare få måneder før Dan Turéll døde af en kræft-
sygdom. Halfdan E udgav i 1996 det posthume album ‘Glad i åbningstiden’ med materiale, der ikke fik plads på første udgivelse. Siden da har projektet været lagt på hylden. Der var ikke mere at hente, som han siger. Slut.
Men det var ikke slut. Den lå der hele tiden. Fornemmelsen af at kunne gøre mere. At kunne give nyt liv til digte, der ikke tidligere passede til formatet.
“Da Dan kom til mig i en drøm, så satte det jo gang et eller andet. Jeg har altid haft en masse materiale liggende, som jeg har haft lyst til at gøre noget ved. Så måske var tiden inde nu?”
Foto: Ruben K / Privatfoto
Foto: Collage af Lars Daniel Terkelsen

En regnvejrsdag i København


Med velsignelse fra Dan Turélls enke Chili Turéll gik Halfdan E i gang med sidste album i trilogien, der udkom den 8. november 2019, 23 år senere. Men selvom tiden er gået, er det ikke meningen, at albummet skal skille sig ud fra de andre. Det skal være en naturlig forlængelse af det, der var.
“Jeg tror ikke, det har nogen afgørende betydning om året er 1996, 2019 eller 2032, for hans tekster er universelle,” siger Halfdan E.
Men albummet bærer alligevel præg af en mørkere toneart end før. Det er en efterårsplade, pointerer han. En regnvejrsdag i København.


Jeg lever sådan sét et stilfærdigt liv omkring Vesterbros Torv til dagligt, siger Dan Turéll i nummeret ‘Biografi & Testamente’. Et over ni minutter langt nummer om at leve et normalt liv og samtidig være et komplet mysterium for sine nærmeste.
“Det er et nummer med tyngde,” siger Halfdan E. For det skal der være plads til denne gang, mener han.
“Det hænger måske også sammen med, at jeg er gået hen og blevet mere voksen i mellemtiden. Det hele er ikke bare sjov og ballade, som det var engang,” siger den i dag 53-årige komponist med et smil på læben.

Foto: Ruben K / Privatfoto
Foto: Ruben K / Privatfoto

En sammensmeltning af genrer

I 90’erne lyttede Halfdan E til hip hop. Blandingen af ord og musik har altid fanget ham, men da hans egen plade skulle tage form, indså han hurtigt, at hip hop-genren ikke kunne nok. Han ville noget mere med ordene. Han ville lave en plade med et lyrisk og poetisk indhold, og Dan Turéll poppede op som den første i den unge komponists hoved.
“Der gik flere måneder, før jeg tog mig mod til at ringe til ham. Han var en stjerne, og jeg var 26 år og ingenting,” fortæller Halfdan E og griner. Men da han endelig tog telefonen og ringede til Dan Turéll, lød en instinktiv begejstring fra den anden ende af røret: “Det lyder sgu spændende!”


Sådan gik det til, at en ung komponist og en anerkendt digter begyndte et samarbejde, der skulle bygge bro mellem pop-musikken og lyrikken.
“Sammensmeltningen af genrerne var hele pointen, for popmusikken mang-lede mad, og lyrikken manglede lyd,” siger Halfdan E men understreger, at begyndelsen ikke var helt nem. “Det var svært at finde et pladeselskab dengang, for vi satte os jo lidt mellem to stole.”
Men det lykkedes, og ‘Pas på pengene’ blev en stor succes, ligesom efterfølgeren ‘Glad i åbningstiden’, og sammen solgte de over 70.000 eksemplarer. Dan Turélls velkendte poesi blev forvandlet til hits, og sammen banede de vejen for spoken word-genren i Danmark.

Facebook
Del på facebook

Cathrine Birn

Cathrine Birn er uddannet cand.public med en bachelor i Medievidenskab fra Aarhus Universitet. Hun holder af at udforske kulturens mange facetter, om end det er store musikalske arrangementer, tankevækkende forestillinger eller små, skæve kunstplatforme. Hendes hjerter banker for kultur, der kan sætte gang i samfundsdebatten og gøre os klogere på hinanden
Se Cathrines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind