G((o))ng Tomorrow festival vil skubbe til grænserne for hvad musik og kunst kan
OmtaleMusikSkrevet af: Teodora Biberovic29. okt 2018
G((o))ng Tomorrow er en rodebutik, som helst ikke skal give mening – og det er det, der er meningen. Festivalen er for ny eksperimenterende musik og lydkunst - og finder sted i København fra 2. - 10. november.
G((o))ng Tomorrow er en festival, som holdes af organisationen Snyk hvert år, og er for ny kompositionsmusik, eksperimenterende musik og lydkunst. Festivalen eksperimenterer med hvad musik og kunst er, og hvad det kan på tværs af genrer og i mødet med andre kunstarter. Derfor ligner festivalens koncerter alt andet end almindelige koncerter, men indeholder typisk performative elementer og visuelle effekter i en form for totalteater.Et af fluxus-kunstner Henning Christiansens mest ambitiøse og opsigtsvækkende værker opføres i en helt ny opsætning
Foto: PR-foto
Klingende guldmønt
Nogle af koncerterne er kommentarer til aktuelle samfundspolitiske begivenheder. Eksempelvis opfører komponist Niels Lyhne Løkkegaard sit nye værk Music for Krügerrand - quartet for gold bullion coins sammen med erhvervsmanden og stifter af Saxo Bank Lars Seier Christensen på årets G((o))ng Tomorrow. Værket handler om guldets tiltrækningskraft, og undersøger samtidig guldmønternes forskellige frekvensspektre eller aftryk. Guld kan både være genstand for fascination og prestige, men samtidig også et angstbarometer for verden: for når fremtiden er uvis, stiger prisen på guld også. Til sit værk har Niels Lyhne Løkkegaard måttet låne penge – mange penge, for her spilles der på kostbare guldmønter. Det er nemlig klangen af en guldmønt, der bestemmer dens værdi, og kan afsløre om det er en forfalskning eller en mønt af ren guld, mener Niels Lyhne Løkkegaard.Astrid Sonne optræder på G((o))ng Tomorrow med det nykomponerede ‘Ephemeral’ - et værk for bratsch, computer og kor.
Foto: Daniel Hjorth
Et kalejdoskop af musik og lydkunst
Mange festivaler i dag er kendetegnet ved at have en tydelig profil og henvender sig ofte til en klart defineret målgruppe. G((o))ng Tomorrow vil netop det modsatte, fortæller festivalens leder Bjarke Svendsen: “Vi prøver at stå på kunstens side og præsentere det, vi synes er nødvendigt og har noget på hjertet.” Det er et bredt spektrum, som indeholder alt fra klassisk kompositionsmusik, korværker, videokunst og teaterperformance. Festivalen åbner med eksperimenterende musikteater, hvor både balloner og fake news svæver omkring publikum. I værket Nice Guys Win Twice bygger komponist og performer Jessie Marino med 90 kasser en mur på scenen, som senere forvandles til flimrende fjernsynsskærme, der viser publikum en blanding af overvågningsvideoer, nyhedsklip og hvid støj, alt imens fjernstyrede balloner flyver omkring i salen.“Så man kan sige, det er en værre rodebutik, og det er meget positivt ment,” siger Bjarke Svendsen. G((o))ng Tomorrow er en festival, som insisterer på, at det at være i tvivl og utydelig er meget vigtigt for mennesker, hvis vi skal udvikle os, og holde os nysgerrige. Vi skal ikke bare nøjes med at gå til det, vi i forvejen kender. Derfor går festivalen også op i at præsentere deres publikum for et sammensurium af nyt og ukendt musik og lydkunst. “Det er en festival som ikke rigtig skal give mening og det er det, der er meningen,” fastslår Bjarke Svendsen.
På festivalen kan man i år overvære kammeroperaen Opus 37: Dejligt vejr i dag, n’est-ce pas, Ibsen af den danske fluxus kunstner Henning Christiansen. Operaen er både eksperimenterende og uformel i sin form. Den havde premiere i 1968 på Aarhus Kunstmuseum med scenografi af Bjørn Nørgaard, og har ikke været opført siden. Henning Christiansen var en meget toneangivende fluxus kunstner, og er internationalt anerkendt. Han havde et tæt samarbejde med Bjørn Nørgaard, og medvirkede blandt andet i performance- og filmværket Hesteofringen. Desuden har Henning Christiansen også komponeret musik til Jørgen Leths og Per Kirkebys film.
Festivalen byder på et utal af andre stykker musik og lydkunst samt relaterede filmvisninger. Eksempelvis kan det nævnes, at man i år også kan opleve Astrid Sonnes nykomponerede værk Ephemeral, der rummer alt fra synthesizere til bratsch-sekvenser og kor-samplinger.
Det københavnske vokalensemble Ars Nova gæster Koncertkirken på Nørrebro med syv værker
Foto: Jeppe Bjørn
Fakta:
G((o))ng Tomorrow er en årlig festival i København, arrangeret af den danske genreorganisation Snyk, som er for ny eksperimenterende musik og lydkunst. Festivalen kan opleves fra den 2. november – 10 november 2018.
Programmet i år består af:
Carl Th. Dreyers Jeanne d'Arcs lidelse og død: Adrian Utley & Will Gregory
Scenatet opfører Jessie Marinos 'Nice Guys Win Twice'
Venetian Snares x Daniel Lanois – AFLYST
Ars Nova: Waiting for the Barbarians
År & Dag på Copenhagen Contemporary
Niels Lyhne Løkkegaard: Music for Krügerrand - quartet for gold bullion coins
Simon Løffler & Ensemble Adapter
Neue Vocalsolisten & Nicolai Worsaae
Henning Christiansen / Opus 37: Dejligt vejr i dag, n'est-ce pas, Ibsen
Astrid Sonne + Ying-Hsueh Chen + Cucina Povera
G((o))ng Tomorrow er en årlig festival i København, arrangeret af den danske genreorganisation Snyk, som er for ny eksperimenterende musik og lydkunst. Festivalen kan opleves fra den 2. november – 10 november 2018.
Programmet i år består af:
Carl Th. Dreyers Jeanne d'Arcs lidelse og død: Adrian Utley & Will Gregory
Scenatet opfører Jessie Marinos 'Nice Guys Win Twice'
Venetian Snares x Daniel Lanois – AFLYST
Ars Nova: Waiting for the Barbarians
År & Dag på Copenhagen Contemporary
Niels Lyhne Løkkegaard: Music for Krügerrand - quartet for gold bullion coins
Simon Løffler & Ensemble Adapter
Neue Vocalsolisten & Nicolai Worsaae
Henning Christiansen / Opus 37: Dejligt vejr i dag, n'est-ce pas, Ibsen
Astrid Sonne + Ying-Hsueh Chen + Cucina Povera
Teodora Biberovic
Kulturjournalist og skribent
Teodora Biberovic har en bachelorgrad i Litteraturhistorie med tilvalg i Kognitiv Semiotik fra Aarhus Universitet. Gennem sin uddannelse har hun arbejdet meget med fransk litteratur og eksistentialismens grundtanker. Derudover har hun en stor kærlighed til de satiriske og realistiske fortællinger fra 1800tallets England.
Se Teodoras artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København