RØDE ORM EROBRER PUBLIKUM OG GIVER ÅNDENØD
Den enorme opsætning af vikinge-eventyret Røde Orm når helt ud i hjørnerne af luftrummet over Moesgaard Museum
★ ★ ★ ★ ★ ★
Det kongelige Teater og Moesgaard Museum har i samarbejde med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 skabt en medrivende og episk forestilling, der skaber sus i publikum og slår gnister - også i bogstavelig forstand.I forestillingen møder man vikingehøvdingen Røde Orm, der har tabt sin lykke. Uden betydelige skatte og med kun én slave tilbage, den kristne munk Mathias, beslutter Røde Orm og hans mænd at drage til danernes konge, den nykristnede Harald Blåtand. De vil forære ham Mathias og den store klokke, de har ombord på deres skib. I Harald Blåtands hus får Røde Orm færten af en ny lykke; Harald Blåtands iltre datter Ylva. Men Røde Orms ønske om at gifte sig med Ylva går på tværs af kongesønnen Svend Tveskægs planer, og Røde Orm får sig en farlig fjende. Dermed er scenen sat for en fortælling drevet af stærk kærlighed, magtbegær og drømmen om evig ære.
Storslået og filmisk friluftsteater
Ved ankomsten til Moesgaard Museum blandt mange hundrede andre publikummer er det svært ikke at blive overvældet. Den enorme scenekonstruktion og den endnu større tribune tårner sig op for foden af Moesgaard Museums skrå tag. Den smukke og næsten romantiske natur omkring Moesgaard kommer virkelig til sin ret, især som forestillingen skrider frem, og solen farver himlen for til sidst at forsvinde helt.Karikerede personligheder og store armbevægelser
Forestillingens persongalleri og de farvestrålende kostumer er så karikerede, at de henleder tankerne på tegneseriefigurer. Harald Blåtand er så rund, at han vralter, når han går og helst skal køres rundt, mens ærkebiskoppen af England til forveksling ligner en kreation af Michael Kvium. De ultrastærke karikaturer sparker fortællingen ud over scenekanten og understreger den humoristiske tone i forestillingen. Tonen er som udgangspunkt folkelig, men rummer også masser af finurligheder. Den larmende, humoristiske og karikerede form komplimenterer fortællingen og harmonerer med friluftsteater.Røde Orm er virkelig både medrivende og episk. Forestillingen udfylder hele luftrummet omkring Moesgaard Museum, når den på imponerende vis skaber filmiske scener fyldt med larmende humor. Men selv om forestillingen er morsom er den også kropslig og dødsens alvorlig. I vikingernes virkelighed er døden hele tiden nærværende og hvert øjeblik af livet tæller.
FAKTA:
Røde Orm er oprindeligt en roman i to bind fra 1941 og 1945 skrevet af den svenske forfatter Frans Gunnar Bengtson. Romanens to bind er kendte, populære og oversat til mere end tyve sprog. Fortællingens popularitet skyldes ikke historisk præcision, men måske snarere, at den portrætterer præcist hvordan man forestiller sig, at vikingerne levede, og hvordan de skjold ved skjold drog ud på togt.
Røde Orm havde premiere den 24. maj 2017 og spiller ved Moesgaard Museum frem til den 1. juli 2017.
Medvirkende:
Røde Orm: Andreas Jebro
Toke fra Lister / Ærkebiskop: Joen Højerslev
Ulf / Jarl Byrthnoth: Martin Hestbæk
Hallbjørn: Allan Helge Jense
Ögmund: Michael Brostrup
Broder Mathias: Jens Andersen
Rapp den Enøjede: Stig Reggelsen Skjold
Broder Willibald: Rasmus Botoft
Harald Blåtand: Lars Lohmann
Mirah fra Rhonda: Lise Kofoed
Thorkil Høje: Lars Simonsen
Sven Tveskæg: Steffen Eriksen
Siggtrygg: Søren Poppel
Kong Ethelred: Thomas Jacob Clausen
Ylva Haraldsdatter: Christine Gjerulff
Iscenesættelse: Frede Gulbrandsen
Scenografi: Eilev Skinnarmo
Kostumedesign: Maria Gylldenhoff
Lysdesign: Thorsen Dahn
Dramatiker: Henrik Szlany
Musik: Hedningarna
Læs mere om forestillingen her.
Mette Wallin Andersen
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.