En god dag at dø
ArtikelSceneSkrevet af: Marie Nyeng04. feb 2015
Når bladene falder er børneteater om døden, hvor mor og datter spiller sammen på scenen. De håber at forældre og bedsteforældre vil se forestillingen sammen med børn og tale om døden på en ny måde bagefter
Det er en god dag at dø. Så det gør han. De eneste ting bedstefaren har tilbage er en radio, der ikke virker mere og en dukke, som har fulgt ham gennem hele hans liv. Hans barnebarn kommer på besøg og får radioen til at spille igen. Der er er liv og glade dage, og hvornår ville ellers være et godt tidspunkt til at sige farvel og tak til livet? Når bladene falder handler om den uundgåelige afslutning på livet, som det kan være svært at tale med børn, eller bare med andre voksne, om.
Gitte Kielberg fik ideen til forestillingen, da hendes 84 år gamle far døde . Med hans død begyndte hun at opleve både døden og livet på en ny måde. Hun fortæller, at forestillingen handler om, hvordan én, som ikke er her mere, alligevel er med os igennem resten af vores liv. Helt fra, hun begyndte at arbejde med ideerne til forestillingen, har hun haft én grundlæggende tanke, hun gerne ville formidle: “Kan man tænke døden sådan, at dén, der er væk, er gået i forvejen og holder en dør åben for os?”
Da Gitte Kielbergs far døde, havde hun netop fornemmelsen af, at han ikke var væk, men at han var på den anden side. Derfor bevæger Når bladene falder sig mellem den afdødes og de levendes virkelighed.
Dukker kan dø yndefuldt
Den livsglade bedstefar er en livagtig dukke. I teaterverdenen er det ifølge Gitte Kielberg en uskreven regel, at hvis man kan bruge en skuespiller, så skal man ikke bruge en dukke. Derfor er det ikke et tilfældigt valg, at Bedstefaren og dermed Gitte Kielbergs far bliver spillet af en dukke.
Det er en god dag at dø. Så det gør han. De eneste ting bedstefaren har tilbage er en radio, der ikke virker mere og en dukke, som har fulgt ham gennem hele hans liv. Hans barnebarn kommer på besøg og får radioen til at spille igen. Der er er liv og glade dage, og hvornår ville ellers være et godt tidspunkt til at sige farvel og tak til livet? Når bladene falder handler om den uundgåelige afslutning på livet, som det kan være svært at tale med børn, eller bare med andre voksne, om.
Gitte Kielberg fik ideen til forestillingen, da hendes 84 år gamle far døde . Med hans død begyndte hun at opleve både døden og livet på en ny måde. Hun fortæller, at forestillingen handler om, hvordan én, som ikke er her mere, alligevel er med os igennem resten af vores liv. Helt fra, hun begyndte at arbejde med ideerne til forestillingen, har hun haft én grundlæggende tanke, hun gerne ville formidle: “Kan man tænke døden sådan, at dén, der er væk, er gået i forvejen og holder en dør åben for os?”
Da Gitte Kielbergs far døde, havde hun netop fornemmelsen af, at han ikke var væk, men at han var på den anden side. Derfor bevæger Når bladene falder sig mellem den afdødes og de levendes virkelighed.
Dukker kan dø yndefuldt
Den livsglade bedstefar er en livagtig dukke. I teaterverdenen er det ifølge Gitte Kielberg en uskreven regel, at hvis man kan bruge en skuespiller, så skal man ikke bruge en dukke. Derfor er det ikke et tilfældigt valg, at Bedstefaren og dermed Gitte Kielbergs far bliver spillet af en dukke.
Gitte Kielbergs ben og ene hånd er både hendes egne og Bedstefarens i Når bladene falder.
Foto: Pr-foto/ Teater Kimbri
I Teater Kimbri, som Gitte Kielberg har været en del af siden 1982, afbrudt af 7 år i Frankrig, har hun ofte arbejdet med dukker på scenen. Hun fortæller, at dukker kan noget, som skuespillere ikke kan. “De kan eksempelvis dø på en langt mere yndefuld måde. De er kun i live, så længe os der er på scenen giver dem liv. Hvis vi ikke gør det, så dør de,” siger hun.
Selvom stykket handler om Gitte Kielbergs far, og om dengang han døde, så er han blevet til karakteren Bedstefar i forestillingen. “Vi var nødt til at have en distance til ham for at kunne gennemføre forestillingen. Der var også scener, som jeg egentlig havde planlagt skulle være med, som vi blev nødt til at pille ud, fordi de simpelthen blev for smertefulde at spille.”
Gråd på scenen er for personligt
Nogle steder er de ting, der sker, også blevet gjort mere abstrakte, fordi det ellers ville være umuligt for Gitte Kielberg og hendes datter Miriam Ariana at spille dem sammen på scenen. Da Bedstefar dør, græder mor og datter i stykket, men de gør det uden lyd. Gitte Kielberg kalder det abstrakt gråd. "Det er en hårfin balance at være personlig uden at blive privat. Det stilsprog, vi har valgt at udtrykke sorgen i, hjælper os med at holde denne balance.“
Da virkelighedens bedstefar levede, kaldte Miriam Ariana ham morfar og ikke bedstefar. “At kalde ham bedstefar i forestillingen har også været med til at gøre ham til en karakter og en figur, som vi kan bruge til at fortælle historien om, hvordan en kær afdød spiller en rolle i vores liv og er med os,” siger Gitte Kielberg.
En ægte relation på scenen
Det er første gang Gitte Kielberg spiller sammen med sin datter Miriam Ariana på scenen. Og det er i det hele taget første gang Miriam Ariana, som er uddannet folkemusiker spiller med i en professionel teaterforestilling. “Hun er en fantastisk performer, og vi får meget forærende på scenen ved at være mor og datter. Vi har en ægte relation, som skinner igennem,” siger Gitte Kielberg.
Selvom stykket handler om Gitte Kielbergs far, og om dengang han døde, så er han blevet til karakteren Bedstefar i forestillingen. “Vi var nødt til at have en distance til ham for at kunne gennemføre forestillingen. Der var også scener, som jeg egentlig havde planlagt skulle være med, som vi blev nødt til at pille ud, fordi de simpelthen blev for smertefulde at spille.”
Gråd på scenen er for personligt
Nogle steder er de ting, der sker, også blevet gjort mere abstrakte, fordi det ellers ville være umuligt for Gitte Kielberg og hendes datter Miriam Ariana at spille dem sammen på scenen. Da Bedstefar dør, græder mor og datter i stykket, men de gør det uden lyd. Gitte Kielberg kalder det abstrakt gråd. "Det er en hårfin balance at være personlig uden at blive privat. Det stilsprog, vi har valgt at udtrykke sorgen i, hjælper os med at holde denne balance.“
Da virkelighedens bedstefar levede, kaldte Miriam Ariana ham morfar og ikke bedstefar. “At kalde ham bedstefar i forestillingen har også været med til at gøre ham til en karakter og en figur, som vi kan bruge til at fortælle historien om, hvordan en kær afdød spiller en rolle i vores liv og er med os,” siger Gitte Kielberg.
En ægte relation på scenen
Det er første gang Gitte Kielberg spiller sammen med sin datter Miriam Ariana på scenen. Og det er i det hele taget første gang Miriam Ariana, som er uddannet folkemusiker spiller med i en professionel teaterforestilling. “Hun er en fantastisk performer, og vi får meget forærende på scenen ved at være mor og datter. Vi har en ægte relation, som skinner igennem,” siger Gitte Kielberg.
Gitte Kielberg og Teater Kimbri vil allerhelst spille forestillingen for et blandet publikum med børn, gamle og dem lige midt imellem. De har allerede spillet forestillingen på en række plejehjem i Horsens, hvor de gamle inden forestillingen legede gamle sanglege med inviterede børn. Bagefter talte alle sammen på kryds og tværs om det at kende nogen, der er døde, eller nogen, der er på vej til det.
Gitte Kielberg arbejdede selv som hjemmehjælper en sommer og fortæller, at de gamle hun mødte, som sad der alene med deres levede liv jo var guldgruber af visdom og livserfaring, som de brændte efter at dele nu, hvor de ikke var så langt fra afslutningen på livet. Hun siger: “Jeg håber, at vi med forestillingen kan hjælpe børn og voksne til at tale om døden. Vi vil gerne minde alle om at leve, mens vi gør det og tage vare på dem, vi holder af.”
Teater Kimbri har premiere på Når bladene falder mandag den 9. februar og spiller til den 13.
Se spilletidspunkter i Fine Spinds kalender.
Læs mere om Teater Kimbri og deres andre forestillinger her:www.teaterkimbri.dk
Læs om Miriam Ariana her: www.miriamariana.com
Gitte Kielberg arbejdede selv som hjemmehjælper en sommer og fortæller, at de gamle hun mødte, som sad der alene med deres levede liv jo var guldgruber af visdom og livserfaring, som de brændte efter at dele nu, hvor de ikke var så langt fra afslutningen på livet. Hun siger: “Jeg håber, at vi med forestillingen kan hjælpe børn og voksne til at tale om døden. Vi vil gerne minde alle om at leve, mens vi gør det og tage vare på dem, vi holder af.”
Teater Kimbri har premiere på Når bladene falder mandag den 9. februar og spiller til den 13.
Se spilletidspunkter i Fine Spinds kalender.
Læs mere om Teater Kimbri og deres andre forestillinger her:www.teaterkimbri.dk
Læs om Miriam Ariana her: www.miriamariana.com
Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København