Wikke og Rasmussen | Riddersalen | Antons højre hånd I

Wikke & Rasmussen i lære på de skrå brædder

ArtikelSceneSkrevet af: Pernille Germansen16. feb 2015
Det kendte filmpar Wikke & Rasmussen er gået i teaterlære på det københavnske teater Riddersalen. Den 20. februar debuterer de i forestillingen Antons højre hånd.

“Vi er her allesammen” synger Steen Rasmussen højt og muntert, da han går rundt i de smalle gange på teateret Riddersalen. Steen Rasmussen er bedst kendt som den ene halvdel af makkerparret Wikke & Rasmussen. Han viser rundt i de krogede gange bag teatersalen, hvor væggene er fyldt med sort-hvide billeder fra teaterets historie. Steen Rasmussen sætter sig i en stor lænestol med armlæn i mørkt træ ved siden af en rød veloursofa, ogbegynder at fortælle om rejsen ind i teaterverdenen.

Filmskaberne Wikke & Rasmussen har skiftet kameramænd og klipperum ud med de skrå brædder. De er gået i lære på teateret Riddersalen i København. D. 16. februar debuterer de som teaterinstruktører og skuespillere i stykketAntons højre hånd. Det er den kunstneriske leder, Signe Birkbøl, der har skrevet manuskriptet. Stykker handler om det stemningsfulde teaters oprindelse.

“Riddersalen havde fået ideen og ringede til os. Vi sagde, at det har vi jo aldrig prøvet før, og så gik vi i teaterlære her,” siger Steen Rasmussen med et smil. 
Riddersalen har været et lille storbyteater i 100 år.
Foto: Pr-foto / Riddersalen - Bjarne Stæhr
Riddersalens foyer står i dag som for 100 år siden.
Foto: Pr-foto / Riddersalen - Bjarne Stæhr
De to erfarne filminstruktører knokler. På teateret er der prøver hver dag og en lang række replikker, der skal læres. Steen Rasmussen har talt, at han har 121 replikker i forestillingen. “Vi er virkelig kommet på den anden side af bordet. Det er skide skægt, men det er fandme også hårdt arbejde,” siger han.

Ændrer sig fra dag til dag
Da Michael Wikke støder til samtalen, bliver det svært at holde styr på, hvem der siger hvad. Energiniveauet er højt og de to herrer føjer hele tiden til hinandens sætninger. De har arbejdet sammen om at lave tv, radio og film i over 30 år, og er begejstrede for arbejdet på teateret. De to instruktører har tidligere leget med tanken om at kaste sig over teatergenren. Med Antons højre hånd har de fået muligheden for at prøve det af.

“Det sjove ved teater er, at det foregår her og nu. Det er ikke optaget for et halvt år siden. Den der oplevelse af kød og blod er altid fascinerende,” siger Michael Wikke.

Wikke & Rasmussen har skabt mange succeser, blandt andet filmene Hannibal og Jerry og Flyvende Farmor. Senest havde de succes med julekalenderen Julestjerner på Danmarks Radio. Arbejdet på teateret er anderledes, end det de er vant til. Filmmanuskripter ændres ikke undervejs i optagelserne. Når de har filmet en scene, har de kun klipning og lyd tilbage at arbejde med. Med prøverne på teateret er det anderledes. Det åbner op for mange flere muligheder.
Wikke og Rasmussen huserede i 1980'erne på DR som brødrene bisp.
Foto: Græsted Film & Fjernsyn
Indtil premieren den 20. februar har Wikke (t.h.) og Rasmussen aldrig stået overfor et teaterpublikum.
Foto: Kenneth Havgaard
“Her er det organismen, der klipper det sammen. Det er os selv: Vi står og klipper det, imens vi laver det. Det er ikke nogen dårlig lærdom vi kommer ud med,” siger Steen Rasmussen.

Kan ikke styre publikum
Antons Højre hånd handler om, hvordan Riddersalen blev til et teater for 100 år siden. Stykket følger en efterladt italiensk dreng, som kommer til at tjene til dagen og vejen ved at arbejde for maleren Anton Hansen. Anton Hansen har skabt den detaljerede foyer, som stadigt møder teatergæsterne på vej ind i teateret. Det er Michael Wikke, der spiller Anton Hansen. Udover Wikke & Rasmussen spiller Daimi Gentle, Ole Håndsbæk Christensen og manuskriptforfatter Signe Birkbøl også med.
Wikke & Rasmussen, som er kendt for deres særegne udtryk på film, lytter til det erfarne kompagnis råd. “Vi tager meget med herfra, det er helt sikkert,” siger Steen Rasmussen.

Én idé, som de blev rådet til at droppe, var, at publikum skulle synge med i begyndelsen af teaterstykket. Teateret havde erfaring med, at det kunne være svært at stoppe publikum igen. En anden idé var at gemme en person på scenen. Rådet lød, at børnene koncentrerer sig mere om den gemte end om den øvrige handling. 
Michael Wikke spiller maleren Anton Hansen, som skabte Riddersalens særlige foyer.
Foto: Pr-foto / Riddersalen - Bjarne Stæhr
Riddersalens teaterensemble giver Wikke og Rasmussen gode råd undervejs i prøverne.
Foto: Pr-foto / Riddersalen - Bjarne Stæhr
“Alle sådan nogle ting, har vi jo ikke erfaring med,” siger Michael Wikke. Som ikke afviser, at makkerparret kommer til at arbejde mere med teater i fremtiden. Først og fremmest fokuserer de nu på Antons højre hånd, som snart er klart til publikum.

Bjerggear på scenen
Teaterpublikummet er en udfordring, Steen Rasmussen og Michael Wikke er spændte på. De er vant til at stå overfor et publikum, når de for eksempel holder foredrag om
deres film, men ikke på en teaterscene.


“Nogen gange, altså hvis det er op ad bakke, så kunne jeg godt forestille mig, at så har man lige et bjerggear man kan sætte i, og så gir man den en ekstra skalle” siger Michael Wikke. Steen Rasmussen skuler til sin samarbejdspartner og griner: ” Jeg er lidt nervøs for det bjerggear.”


Antons højre hånd spiller på Riddersalen fra den 20. februar til den 1. april.
Se spilletidspnket i Fine Spinds kalender

Du kan læse mere om forestillingen på www.ridersalen.dk
Facebook
Del på facebook

Pernille Germansen

Pernille Germansen studerer Journalitisk og Performance Design på Roskilde Universitets Center. Hun er især interesseret i børns sanselige oplevelser med musik og teater. Pernille er uddannet i leg, musik og bevægelse med førskolebørn på Rytmisk Musikkonservatorium i København v. Lotte Kærså, og hun har en uddannelse fra Gøsselskolen i børns motoriske og musikalske udvikling. Når Pernille ikke studerer eller skriver, underviser hun i rytmik for børn, forældre og institutioner.
Se Pernilles artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind