Kræften blev starten på en indre rejse
ArtikelSceneSkrevet af: Chris Johansen21. nov 2017
Danser Pernille Overø har skabt en stærk og personlig forestilling om at blive ramt af en kræftsygdom og kæmpe med at blive rask igen. Rejsen hjem kan opleves på Teater Katapult i Aarhus fra 24. - 30. november
Da Pernille Overø en forårsdag i 2014 fik den nedslående besked, at der var kræft i hendes krop, blev det starten på et langt og hårdt forløb.Et forløb, der af danseren selv bliver beskrevet som en rejse, hun måske altid har længtes efter, men aldrig ville være taget på frivilligt.
“Det har været en oplevelse af at komme hjem til mig selv. En rejse, der blev sat i gang, da jeg opdagede, at jeg var syg – men også en rejse, jeg ikke ville være taget på med samme alvor og insisteren, hvis jeg ikke netop havde været syg,” fortæller Pernille Overø.
Under rejsen – kampen for at blive rask – oplevede Pernille Overø, at hun fandt ro og tro på tingene ved at vende blikket indad og tvinge sig selv til at foretage nogle svære valg – og ved at danse.
“Vil jeg have kemo eller ej? Vil jeg have strålebehandling? Kan jeg overhovedet træffe et valg? Angsten, valgene og selve angsten for at tage valg fyldte enormt meget, og gennem dansen måtte jeg rejse hjem til mig selv og lytte for at tage valgene,” siger Pernille Overø.
“Rejsen hjem" er Pernille Overøs personlige og poetiske forestilling om at overleve kræft.
Foto: Iben West
Jens Balder har lavet musikken og lyduniverset til forestillingen “Rejsen hjem".
Foto: Iben West
Dansen som en selvfølgelig reaktion
Det var mange år før kræftdiagnosen, Pernille Overø opdagede dansen. Mere præcist var det under en idrætstime tilbage i folkeskolen i Holstebro, hvor en lærer gav klassen den opgave, at de skulle danse deres livscyklus. Og her fik Pernille Overø en oplevelse af være i en helt anden verden, og den har hun søgt tilbage til lige siden.“Det var her, jeg mødte dansen første gang. Men først vidste jeg ikke, hvad jeg skulle gøre ved fascinationen. Jeg startede til standarddans, men jeg var ikke noget oplagt dansetalent. Det har altid været mere stædighed end talent, der har gjort det – og så længslen efter at være i det univers, jeg opdagede i den idrætstime,” fortæller Pernille Overø.
Hun beskriver selv universet som et sted, hvor der kan opstå tanker og følelser, som ikke er mulige andre steder. Derfor var det også selvfølgeligt, at hun skulle træde ind i universet for at bearbejde sygdommen.
“Det kom til mig med det samme, at jeg skulle danse. Jeg vidste ikke, hvad jeg ellers skulle gøre af meningsfulde ting end at gå ind i en sal og bevæge mig, tale med kræftknuden og råbe af den. Det er sådan, jeg bearbejder andre ting også,” siger Pernille Overø.
Pernille Overø opdagede dansen under en idrætstime i folkeskoletiden i Holstebro.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Helbredelsens fortælling
Og for at forstå, hvordan Pernille Overø bruger dansen til at bearbejde sin fysiske og psykiske tilstand, må vi igen tilbage til tiden med de første, spæde dansetrin i Holstebro.Her mødte hun en indisk danselærer, der inviterede hende til Indien for at stifte nærmere bekendtskab med traditionel, indisk dans. Pernille Overø takkede ja til invitationen, og undervejs gjorde hun flere nye opdagelser.
“Jeg opdagede, at dansen har en markant funktion i den indiske kultur – man fortæller historier gennem den ved brug af mimik og bevægelser med hænderne. Og det element ved dansen fik jeg lyst til at tage med mig hjem til Danmark.”
I slutningen af sit sygdomsforløb havde Pernille Overø en forestilling om helbredelse, som hun ville dele med andre.
Foto: Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Copyright Kulturmagasinet Fine Spind
Pernille Overø skaber altså fortællinger med sin dans. I første omgang gik hun alene i dansesalen for at bearbejde, at hun havde fået kræftdiagnosen. Hun talte så at sige med sig selv om sygdommen. Men hen mod slutningen af sygdomsforløbet blev det klart, at hun stod med en fortælling om helbredelse, som hun havde lyst til at dele med andre.
“Først da jeg var næsten erklæret rask, kunne jeg se, at det skulle blive til en danseforestilling. Jeg vil gerne fortælle min historie – og det er en historie om at stå med ryggen op mod muren i angst, men også om rejsen hen mod at træffe de afgørende valg og blive rask,” fortæller hun.
Rejsen hjem er sat sammen af Pernille Overøs dansede fortælling og stemningsskabende musik og lyd af Jens Balder, som hun har arbejdet sammen med ved to tidligere lejligheder.
“Det er en collage af dans og lyd, som i forskellige faser fortæller mine personlige begivenheder og følelser. Det er svært for mig at tale om og sætte ord på rejsen. Det er nemmere at danse den – og derfor har jeg lavet forestillingen.”
“Først da jeg var næsten erklæret rask, kunne jeg se, at det skulle blive til en danseforestilling. Jeg vil gerne fortælle min historie – og det er en historie om at stå med ryggen op mod muren i angst, men også om rejsen hen mod at træffe de afgørende valg og blive rask,” fortæller hun.
Rejsen hjem er sat sammen af Pernille Overøs dansede fortælling og stemningsskabende musik og lyd af Jens Balder, som hun har arbejdet sammen med ved to tidligere lejligheder.
“Det er en collage af dans og lyd, som i forskellige faser fortæller mine personlige begivenheder og følelser. Det er svært for mig at tale om og sætte ord på rejsen. Det er nemmere at danse den – og derfor har jeg lavet forestillingen.”
Fakta:
Rejsen hjem kan opleves på Teater Katapults scene Kabinettet fra den 24. - 30. november.
Rejsen hjem er instrueret af Ann Louise Ulsted.
Pernille Overø har i samarbejde med Jens Balder også lavet forestillingerne Ler og lys fra 2011 og Dæmon i skjul, kvinde på spring fra 2013.
Til daglig arbejder Pernille Overø også med dans i Worlddance, hvor hun holder foredrag og gennem dansen giver virksomheder og deres medarbejdere redskaber til bedre arbejdsmiljøer.
Chris Johansen
Kulturjournalist og redaktionsmedarbejder
Chris Johansen er uddannet cand.mag. i dansk og retorik fra Aarhus Universitet med speciale i krisekommunikation på Facebook. Han har tidligere skrevet for bl.a. Gaffa. Foruden musik er også litteratur og film store interesser, hvor Kafka, Houellebecq og Lynch er blandt favoritterne.
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København