Visuelt stærk Orfeus og Euridike med dans, sang og dukker
Uppercut Danseteater , Meridiano Teatret, Den Fynske Opera og NordicOperas samarbejde Orfeus og Euridike er en visuel stærk forestilling, hvor dans og opera smelter sammen i et fælles udtryk
★ ★ ★ ★ ☆ ☆
På Dansekapellets black box har mange dansefødder sprunget og danset rundt. I denne omgang har Uppercut Danseteater indgået et samarbejde med Meridiano Teatret, Den Fynske Opera og NordicOpera. De har dannet et imponerende tværkunstnerisk samarbejde, der ledes af instruktør Giacomo Ravicchio, kunstneriske leder for Meridiano Teatret. Det er myten om Orfeus og Euridike, han har taget fat i.
Orfeus og Euridike er elskende, men får et ordentlig hak i deres ellers lykkelig tilværelse, da Euridike dør af et giftigt slangebid. Kærligheden får dog en chance til, da Orfeus får lov at hente hende i dødsriget, på en betingelse: at han ikke ser på hende. Men fristelsen bliver for stor for Orfeus, for hvem kan holde øjnene fra den smukke Euridike?
Orfeus og Euridike dubleres af to dansere og to sangere. Hvad der bliver fortalt igennem sangen, bliver udtrykt igennem dansen. To ret så forskelligartede udtryksformer, der dog komplementerer hinanden virkelig godt. Det er en sammenstilling, der forekommer helt naturlig. Begge udtryksformer får plads til deres eget udtryk samtidig med, at man aldrig bliver forvirret over den dobbelte rollebesætning. Heller ikke selvom Orfeus, bliver portrætteret af en kvindelig sanger.
Men trods et stærkt udtryk fra både dansere og sangere, slår det ikke rigtig gnister mellem Orfeus og Euridike. Trods en smuk og hjerteskærende fortælling, forbliver jeg følelsesløs overfor kærligheden mellem parret. Til gengæld bliver jeg rusket igennem af forestillingens visuelle side.
i Orfeus og Eurydike.
Ligeledes er der blevet skabt overdådige kostumer, som både trækker på den græske og antikke stil, med flagrende hvide gevandter, men som også samtidig sætter gang i fantasien. Amor er klædt i rødt, som brændende kærlighed, med frugten af en gravid mave og store sorte vinger – en kraftfuld kærlighedsengel. Mens dødens hjælpere er klædt i hvide ceremonielle dragter og skærme, der skjuler deres ansigter, så de bliver til karakterløse slaver af døden. Døden er klædt i sort maske og sorte gevandter, og lange stave strækker sig ud af hans ærmer, som var han et dyr, der gik på fire ben.
Ydermere er forestillingen lydside virkelig stærk og på trods af, at meget af musikken er præ-indspillet, formår den stadig at have en hvis nerve.
i Orfeus og Eurydike.
Der er rigtig mange delelementer og samarbejdspartnere i denne produktion, og selvom dans og sang komplimenterer hinanden rigtig godt, og selvom lydsiden og det visuelle udtryk er meget effektfuldt, bliver dette tværkunstneriske fokus også nogle gange for rodet. Når hver kunstform får lige meget plads, dykker jeg heller aldrig helt ned i hver af dem.
For mig står forestillingen tilbage som en enorm flot visuel forestilling, som lykkes med at skabe stærke visuelle og lydmæssige billeder, men som i sin fortolkning af myten ikke rigtig formår at rive mig med.
Fakta:
Orfeus og Eurydike er en co-produktion af Meridiano Teatret, Den Fynske Opera, NordicOpera og Uppercut Danseteater
Forestillingen spiller på:
Dansekapellet 25. januar-11. februar 2018 og
Den Fynske Opera 20. februar-3. marts 2018
MEDVIRKENDE Mark Philip, Alexander Skjold, Noora Hannula, Josefine Andersson, Berit Barfred Jensen, Lea Quortrup, Elise Müller, Lars Begtrup
INSTRUKTØR, DRAMATIKER Giacomo Ravicchio
DRAMATURG, DRAMATIKER Bent Holm
LYSDESIGNER Mikkel Jensen
VIDEODESIGNER Mark O. Viktov
KOMPONISTER Jérôme Baur, Christoph Willibald Gluck
Topfoto: PR-foto / Mathias Foley