Ian Burns og That Theater Company sætter fokus på Kloning på Krudtønden

Menneskekloning - er det fremtiden?

ArtikelSceneSkrevet af: Fine Spind21. feb 2018

That Theater Company med Ian Burns i spidsen sætter i forestillingen A Number fokus på, hvad der kan ske, hvis videnskaben får frie tøjler

I aften har forestillingen A Number premiere på Krudttønden i København med Ian Burns i en af hovedrollerne.

Det er teaterselskabet That Theatre Company, der står bag opsætningen af Caryl Churchills provokerende og tankevækkende værk, der dykker ned i de etiske udfordringer, der er forbundet med menneskekloning.

Stykket udspiller sig i en nær fremtid - en tid, hvor menneskekloning er blevet mulig, men er ildeset. Den 60-årige Salter (spillet af Ian Burns) udnytter alligevel muligheden. I et desperat forsøg på at blive en bedre forælder lader han lægerne klone sin søn Bernard (spillet af Rasmus Mortensen) og lave to kopier (også spillet af Rasmus Mortensen). Det går dog hurtigt op for den desperate far, at lægerne har narret ham og lavet op mod tyve kloner af hans søn. Det får store konsekvenser for forholdet mellem far og søn. For hvad stiller man op, hvis man en dag finder ud af, at der findes mere end én udgave af en selv?
I forestillingen A number optræder Ian Burns som 60-årige Salter, der ønsker at klone sin søn Bernard i håb om at blive en bedre forælder i anden omgang.
Foto: PR-foto/ That Theatre Company - Simon DIxgaard
Det er ikke uden konsekvens for ens selvforståelse, når man pludselig finder ud af, at der findes flere udgaver af én selv.
Foto: PR-foto/ That Theatre Company - Alex Jespersen

Det er atten år siden, at den anerkendte engelske dramatiker Caryl Churchill skrev dramaet A Number. Tilbage i 2002 var forestillingen tænkt som et futuristisk blik på verden. Godt nok var det i 1996 lykkedes forskere at klone fåret Dolly, men det havde taget dem 276 forsøg. Ikke desto mindre er forestillingen mere relevant end nogensinde før, siger Ian Burns og henviser til, at det for blot fire uger siden blev offentliggjort, at det er lykkedes kinesiske forskere at klone to aber. Det er den ene af grundene til, at That Theatre Company har valgt at opsætte A Number - på grund af stykkets aktualitet og samfundsrelevans.

Og den opfattelse er Ian Burns og That Theatre Company, som han er kunstnerisk direktør for, tilsyneladende ikke alene om: “Vi har rigtig mange gymnasielærere, der ikke har nøjedes med at købe billetter, men som også har bestilt samtaler efter forestillingen”, siger han. Han fortæller videre, at stykket ikke giver nogle svar, men at det derimod lægger op til refleksion.

A Number er oprindeligt skrevet i 2002 af den anerkendte engelske dramatiker, Caryl Churchill.
Foto: PR-foto/ That Theatre Company - Alex Jespersen
Forestillingen centrerer sig om de etiske udfordringer, der er forbundet med menneskekloning.
Foto: PR-foto/ That Theatre Company - Alex Jespersen
Den anden grund til, at That Theatre Company har valgt at opsætte stykket, er det ifølge Ian Burns fantastiske manuskript. “Hun er en af de bedste, vi har i verden”, siger han og henviser til, at hun i midten af januar 2018 modtog den anerkendte Writers’ Guild Award “Outstanding Contribution to Writing”.

Forestillingen er instrueret af Helen Parry, der ikke er en hvilken som helst instruktør. Ikke nok med, at det var hende, der i sin tid lokkede Ian Burns til overhovedet at søge ind på dramaskolen i England. Det var også hende, der fik fornøjelsen af at blive hans første dramalærer. Ian Burns er ikke i tvivl: “Det er hendes skyld, at jeg er skuespiller.”
I stykket spiller Rasmus Mortensen hele tre versioner af Salters søn, Bernard.
Foto: PR-foto/ That Theatre Company - Alex Jespersen
Opsætningen er særligt aktuel efter at det i januar kom frem, at det er lykkedes kinesiske forskere at klone to aber.
Foto: PR-foto/ That Theatre Company - Alex Jespersen
I forbindelse med premieren den 21. februar bliver der før forestillingen kl. 19.00 opsat en debat i Krudttønden om, hvordan kloning vil påvirke vores samfund. I panelet sidder præst Pia Søtoft, professor i stamcelle- og udviklingsbiologi Joshua M. Brickman og bioetiker Mickey Gjerris.

Fakta:

Forestillingen kan første gang opleves den 21. februar kl. 20.00 på Krudttønden i København og spiller frem til den 24. marts. Mandag til fredag kl. 20. Lørdag kl. 17

Manuskript: Caryl Churchill
Instruktør: Helen Parry
Medvirkende: Ian Burns & Rasmus Emil Mortensen

Spilletid: 1 time

Aldersgrænse: Fra 15 år

Læs mere om That Theatre Company

Facebook
Del på facebook
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind