Ny forestilling om stressede unge: Når det perfekte bliver det normale

Når det perfekte bliver det normale

Scene Artikel Skrevet af: Anne Møller 2018-03-07
Del på facebook
Facebook

Når det perfekte bliver det normale

Det er et kæmpe pres at vokse op i et resultatorienteret samfund. Det sætter Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren fokus på i forestillingen Det går ned, som har premiere den 8. marts på Filuren i Aarhus

Forestillingen Det går ned er skrevet af den anerkendte dramatiker Henrik Szklany, der også skrev publikumssuccesen Røde Orm. Kulturhovedstads-forestillingen var et samarbejde mellem Det Kongelige Teater, Moesgaard Museum og Aarhus 2017, og den solgte over 92.000 billetter.

Denne gang er det ikke verdenshistorie, vikinger og vold, som den unge dramatiker har kastet sig over. For en tid har han børstet jord og flis af sig og er trådt ind i ungdommen anno 2018. Det er der kommet en forestilling ud af, der udforsker, hvad det vil sige at vokse op i en tid, hvor succes bliver målt på perfekte præstationer i samtlige sociale sammenhænge.

Foto: Daniel Livbjerg Bevensee
Se store billeder her →
I forestillingen møder vi 16-årige Caroline, der kæmper med sine høje forvetninger til sig selv.
Foto: Lars Wahl
Se store billeder her →
Instruktør Leiv Arne Kjøllmoen har selv haft kendskab til stress i løbet af sit liv. Men han nåede at trække i håndbremsen, inden det for alvor gik galt.

“Vi måler vores indre liv med andres ydre liv”

Det går ned er instrueret af Leiv Arne Kjøllmoen, og den handler om 16-årige Caroline, der går ned med stress. Forestillingen starter dagen før, hun bryder sammen, og på den måde er det den stressfase, hvor presset er størst, som publikum får at se, fortæller Leiv Arne Kjøllmoen.

Caroline insisterer på at jonglere det hele; skole, venner, familie, lektier, fester. Men det er ikke nemt. Slet ikke når man hører, at ens bedste veninde lige har haft en vildt fantastisk seksuel debut, eller når ens klassekammerat gang på gang scorer 12-taller.

Carolines problem er, at hun kun ser personernes ydre handlinger. Hun ser ikke, hvordan de egentlig har det indeni. En tendens, som man ifølge instruktøren ikke kun ser blandt unge mennesker: “Vi måler vores indre liv med andres ydre liv, og det bliver en fejlspejling. For ofte står der nogen på den anden side af den spejling og kigger på dig som en succes,” siger han.

At dele præmissen med nogle andre

Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren har haft et eksternt videnssamarbejde med blandt andre ungdoms- og uddannelsesforsker Laila Colding Lagermann fra DPU ved Aarhus Universitet, mens de udviklede forestillingen.

Sammen med en kollega udgav Laila Colding Lagermann i 2017 e-bogen Stress i gymnasiet, der undersøger stress hos gymnasieelever. Undersøgelsen viste, at mere end hver anden elev i 2.g scorede lige så højt på stressskalaen som den mest stressramte femtedel af befolkningen.

Forklaringen er ifølge Laila Colding Lagermann ikke kun, at de unge har for mange ikke skolerelaterede aktiviteter som for eksempel fritidsinteresser og fester, hvor de også skal præstere og være attraktive:

“Det handler også om, at uddannelsessystemet er indrettet med et meget stort fokus på præstation, som jo egentlig også findes alle mulige andre steder som for eksempel på de sociale medier. Der er ligesom ikke noget helle nogen steder. Man er hele tiden på,” siger hun og tilføjer: “Det perfekte er pludselig blevet det normale.”

I forbindelse med forestillingen blev Laila Colding Lagermann hevet ind for at fortælle om, hvad de stressramte unge selv beretter, og hvad forskningen siger. Men hun fik også mulighed for at se stress udtrykt på en anden måde, end hun er vant til: “Nogle af scenerne er blevet spillet for mig, og så har vi haft nogle snakke om, hvorvidt det har været realistisk,” siger hun og tilføjer: “Som forsker ser man jo sjældent stress i fuldt flor, man hører kun fortællinger om det. På den måde har det været sjovt, fordi det er anderledes end det, jeg plejer at lave.”

Laila Colding Lagermann håber, at forestillingen kan hjælpe unge til ikke at føle sig alene med deres præstationspres og stressproblematikker. For hende er det altafgørende, at de kan dele præmissen med nogle andre: “Det handler om at almengøre problematikken, så den ikke fremstår som noget, der er ejet af den enkelte,” siger hun.
Foto: Daniel Livbjerg Bevensee
Se store billeder her →
16-årige Caroline insisterer på at jonglere det hele; skole, venner, familie, lektier, fester.
Foto: Daniel Livbjerg Bevensee
Se store billeder her →
Carolines problem er, at hun kun ser personernes ydre handlinger. Hun ser ikke, hvordan de egentlig har det indeni.

Mørket skal have lov at være der

For Leiv Arne Kjøllmoen har det ikke ligget fjernt at skulle sætte sig ind i hovedet på en stressramt teenager. Han fortæller, at han har meget kontakt med sit 15-årige jeg, og han tror, det handler meget om at sætte sig i den situation, hvor man oplever den type pres, som Caroline føler indeni.

I løbet af sit liv har han selv haft kendskab til stress: “Jeg har ikke selv oplevet at gå ned med stress, for jeg stoppede, inden jeg gjorde det. Men jeg kom derud, hvor jeg ikke sov om natten, men hvor jeg i stedet gik rundt i gaderne. Men jeg blev nødt til at stoppe op og sige: Hov, det her er ikke almindeligt,” fortæller han.

Alligevel mener han, at perioder med stress kan være en vigtig lektie i livet: “Det handler også om at lære at affinde sig med, at man har det sådan og at lade mørket få lov til at være der. Alt behøver ikke være godt hele tiden,” siger han.

Fra forstørret realisme til surrealisme

I forestillingen har Leiv Arne Kjøllmoen bevidst valgt at dykke ned i den type stress, der udmønter sig i en form for aggression, fordi den version er mere spilbar og mere dramatisk, end den mere introverte form for stress, hvor man isolerer sig.

Fordi man ikke nødvendigvis kan se på nogen, hvordan de har det indeni, har han med forestillingen forsøgt at vrænge indersiden ud på stressramte Caroline. Han mener, at det visuelle kan være med til at få folks øjne op for, hvordan det er at have det på den måde.

Han vil gerne gøre opmærksom på, at der er rigtig mange elever i hver klasse, som er på grænsen til at havne der, hvor Caroline er. “Men fordi det er teater, er det selvfølgelig sat på spidsen,” siger han og uddyber:

“Med forestillingen bevæger vi os ud i en form for surrealisme. Det er et greb, vi har taget, som ikke er virkeligheden som sådan. Vi bevæger os fra den nogenlunde forstørrede realisme til det mere og mere forvrængede og det mere og mere surrealistiske i takt med, at stressen overtager Carolines krop. Det har vi gjort for at forstørre det og for at sige: Sådan kan det være at have stress.”

Fakta:


Ungdomsforestillingen Det går ned spiller på Teater Filuren fra den 8. marts til den 23. marts 2018. Se alle spilletider på www.teaterietapropos.dk eller www.filuren.dk

Forestillingen er en co-produktion mellem Teateriet Apropos og Teaterhuset Filuren, der er skrevet af den anerkendte dramatiker Henrik Szklany, der senest er kendt for kulturhovedstadsforestillingen Røde Orm af Det Kongelige Teater på Moesgaard Museum

I 2018 udkommer der en bog om unge og stress, der er skrevet af Laila Colding Lagermann i samarbejde med lektor Anne Mai Nielsen og ph.d.-studerende Freja Petersen. Bogen udkommer hos Dansk Psykologisk Forlag
Del på facebook
Facebook
/ Kunst og Udstillinger
Kulturmagasinet Fine Spind
Magasin og kalender om kultur
Alle artikler på Fine Spind
- copyright ©, 2014-2016.

Kulturmagasinet Fine Spind laves på
Kulturproduktionscentret Godsbanen i Aarhus

Kontakt os
Kulturmagasinet Fine Spind
Kulturproduktionscentret
Godsbanen, Projektdækket
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
Email: info@finespind.dk
SE-nr.: 35797602

Følg også Kulturmagasinet Fine Spind her: