Performancefestival sætter fokus på vores klima og fremtid
Den 6.- 10. juni er der stor international performancefestival på Godsbanen i Aarhus med forestillinger og koncerter fra 11 lande under titlen Singing Our Place Festival 2019
Der kommer græs på Godsbanen i juni. Når festivalen Singing Our Place åbner, vil foyeren være dækket af grønt frodigt græs med levende nøgne menneskelige køer, som de besøgende kan møde, fodre og passe. Det sker i Noelia Mora Solvez´ interaktive performance Køer på græs. I de sidste 5 år har hun fokuseret på nøgne mennesker, der optræder som dyr i sin kunst. Hendes værker vækker opsigt og rammer lige ind i tidens ophedede klimadebat og vores forhold til kødproduktion, som i nogle lag af samfundet er i opbrud.
Singing Our Place er et nordisk tværkunstnerisk teaterprojekt om natur, menneske og klima – og paradigmeforandringer. Projektet tager udgangspunkt i konkrete steder og mennesker i Norden, og i juni folder projektet sig så ud med en stor festival på Godsbanen med 22 scenekunstnere, komponister og lydkunstnere fra 11 lande, der deler deres visioner for fremtiden.
Katrine Faber står med Teater Viva bag festivalen, hvor hun også selv optræder med forestillingerne Tales From The Trash og Let Us Sing Your Place. Sidstnævnte er en interaktiv intim koncert, hvor publikum deltager med deres stemmer, hvor der bliver sunget og sat lyde på de steder, som betyder noget for dem.
Klimabevidst til benet
Katrine Faber er et naturmenneske, der bekymrer sig om vores fælles velbefindende mennesker imellem og vores samhørighed med naturen. Som ung vagabond-erede hun på gaderne og i bjergene i Sydeuropa og har senere opholdt sig i lange perioder i øde egne i naturen. Privat bor hun nu i Hjortshøj i et økologisk bæredygtigt bofællesskab i sameksistens med naturen. Landsbyen dyrker markerne i fællesskab og er selvforsynende med grøntsager, æg, brød, og kød. Hønsene går frit omkring.
“I de seneste år har jeg været meget interesseret i, hvad vi forestiller os om samfundets fremtid. Kunne vores hverdag og samfundssystem se anderledes ud? Kunne vi leve anderledes sammen natur, dyr og mennesker?” spørger hun.
Hendes passion for natur og stemmens kraft og stilhed formede sig i 2015 til projektet Singing Our Place, som gennem kunstneriske processer og udtryk udforsker forbindelser mellem natur og mennesker og vores fælles fremtid. Fra 2015 - 2018 har hun arbejdet med projektet i Danmark, Grønland og Island.
Med Teater Viva puster Katrine Faber liv i en drøm om at bruge kunsten som mulighedernes vindue til at se på den verden, vi står i lige nu fyldt med udfordringer, for sammen at skabe håb for en bedre fremtid på tværs af geo- og demografi.
“Jeg vil gerne adressere den paralysering, vi føler, fordi vi tænker, at vi er hjælpeløse over for problematikker, der er så uendeligt større end os selv,” forklarer hun.
Menneskets plads i verden
Katrine Fabers drøm bliver til virkelighed i den nye scenekunstfestival. Festivalens format er et inspirerende rum mellem kunstnere og publikum med et særligt brancheprogram for kunstnere, samt et stort internationalt kulturprogram for alle interesserede uanset køn og alder med performances, koncerter og installationer.Til det formål har Katrine Faber udvalgt kunstnere, som ifølge hende afspejler og undersøger menneskets plads i en verden med en mere og mere usikker fremtid.
Det gælder blandt andet den 82-år gamle grædekone Pirkko Filhman fra Karjala-regionen i FInland og hendes performance Cry and Sing. Grædesange er en ældgammel tradition, hvor grædekoner bruger stemmen til at udtrykke sorg i overgangssituationer, både ved fødsler, død eller en bryllupsdag. I Cry and Sing bruger Pirkko Filhman traditionen til at sørge over klimakrisens konsekvenser for naturen.
“Selvom hun er så gammel, som hun er, eller måske netop derfor, har hun også en fod inde i fremtiden, ved at synge om et nutidigt problem,” fortæller Katrine Faber.
For Katrine Faber var det netop essentielt at finde kunstneriske udtryk, som kan hjælpe os med at forstå den verden, vi lever i, på nye måder. Hun har udvalgt kunstnere, der som Pirkko Filhman er interesseret i at engagere sig politisk og samfundsmæssigt i sin kunst.
stillingen undersøger hun, hvordan krisen kan fungere som skabende transformator. Det er en ’arte povera’ forestilling, der kanter sig ind lige der, hvor fatningen endegyldigt er tabt, og det nye ukendte knapt anes: Når mavepinen efter den kollektive vestlige konsumforstoppelse har fortaget sig. Når kårene er blevet knappe. Når skibskatastrofer har fundet sted, og den systemiske krises hærgen er blevet kronisk. Når valget står mellem død eller forandring. Og man godt ved, at det sidste ikke sker, med mindre man slår hul på skallen, punkterer hinden og skrotter fiktionen af virkeligheden. Lige der møder vi det afblankede illusions-
løse menneske med tomme hænder. Slået hjem. Og fri til at genopfinde begyndelsen.
Katrine Faber siger: “Jeg håber, at deltagerne på festivalen tager det med sig, at vi alle har en betydningsfuld stemme i verden. Og at vi bør bruge den, mens vi kan, til at orientere os og forbinde os med hinanden og omverdenen.”
Fakta:
Singing Our Place Festival er en stor international performancefestival på Godsbanen d. 6.- 10. jun 2019
Læs mere på www.teaterviva.dk
På festivalen kan følgende performances opleves:
Pirkko Fihlman: Sing and Cry !
Kitt Johnson: Post No Bills
Julia Varley: Ave Maria
Katrine Faber: Tales From The Trash
Katrine Faber: Let Us Sing Your Place.
Xanthe Gresham: Buddha Babies.
Ana Woolf: White is the Night./ BLANCA ES LA NOCHE.
Marusca Ronchi: Red Moon
Signe: Rituals for Communities.
Varste Mathæussen and Varna Marianne Nielsen: Arctic Future
Elisabeth Groot: Sejd Ritual.
Jill Greenhalgh: Daughter.
Noelia Mora Solvez: live performance Cows on Grass.
4 work in progress performances / presentations from the laboratory workshops.