Dukker med store følelser for voksne - Sew Flunk Fury Wit

Dukker med store følelser for voksne

InterviewSceneSkrevet af: Cathrine Birn08. jan 2020

Livagtige dukker møder opera, dans, poesi og elektronisk musik hos kompagniet Sew Flunk Fury Wit. De gør det, ingen andre gør, for her skal fantasien slippes løs. I februar 2020 viser de deres nye forestilling ‘Corpo Surreal’ både Det Kgl. Teater og på Teater Katapult.

Det må kunne gøres anderledes. Sådan tænkte Svend E. Kristensen, stifter af performancekompaganiet Sew Flunk Fury Wit, da han første gang stødte på en menneskelignende dukke uden hænder og med hår af garn. Den må kunne gøres mere livagtig og bruges i andre sammenhænge og kombinationer.

Svend E. Kristensen ville skabe en ny teaterform og en ny måde at tænke dukker ind i forestillinger på. Han oprettede i 2013 Sew Flunk Fury Wit, og sammen med instruktør Jesper Pedersen har han siden skabt musikdramatiske forestillinger, der ikke ligner noget andet.
“Vi nytænker. Vi eksperimenterer og afprøver grænser, for hvis man bare gentager sig selv, kan det hurtigt blive kedeligt. Sew Flunk Fury Wit skal overraske og fascinere publikum,” mener Svend E. Kristensen.
Men forestillingerne er ikke skabt ud fra, hvad publikum muligvis kan lide eller ikke lide. De er skabt ud fra Svend E. Kristensens og Jesper Pedersens egne interesser og ønsker.
“Vi tænker på, hvad vi selv har lyst til og bruger det som pejlemærke. For hvis vi gør det, så overrasker vi også,” siger Svend E. Kristensen, der indimellem også overrasker sig selv. “Vi ved sjældent selv, hvad en forestilling ender ud med.”

Fra forestillingen Støv i 2016
Svend E. Kristensen og sopran Nina Sveistrup Clausen
Foto: Søren Meisner
Fra forestillingen Støv i 2016, Svend E. Kristensen.
Foto: Søren Meisner

Dukker for voksne i Vesten

En dag for over tyve år siden så Svend E. Kristensen for første gang en menneskelignende dukke. Det skete i Odense, da han som musiker og performer spillede med i et teaterstykke med japanske life-sized dukker. Svend E. Kristensen blev fanget med det samme.
“Jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg skulle arbejde med dukker. Men da jeg så dem for første gang, var jeg ikke i tvivl. Det var her, jeg ville lægge mine kræfter.”
Det begyndte lynhurtigt at rumstere i Svend E. Kristensens hoved. For hvad ville der ske, hvis dukkerne lignede mennesker endnu mere? Hvis de blev brugt i mere moderne sammenhænge?
“Jeg ville væk fra det japanske udtryk og lave dukker, der rent æstetisk tiltrak det voksne publikum i Vesten,” fortæller han.
Da Sew Flunk Fury Wit startede i 2013 var det kun ganske få, der arbejdede med voksendukketeater i Danmark.
“Dukker var primært noget, man herhjemme forbandt med børn. Jeg ville vise, at med det rette udseende og den rette kombination af elementer har dukker også plads i de voksnes teater.”
Fra forestillingen Støv i 2016
Foto: Søren Meisner
Cellist fra forestillingen Crash
Foto: Søren Meisner

Livagtige dukker uden et ‘jeg’

Siden Svend E. Kristensens første møde med den japanske dukke, har han arbejdet og udviklet på dukkernes æstetiske udtryk. Fundet ud af, hvordan de præcist skal se ud. Til fremstilling af dukkerne bruger han materialer som silikone, glasfibre og endda kevlar, som bruges i skudsikre veste og punkterfrie cykeldæk.
“De her materialer er fantastiske at arbejde med. De er lette og stærke, og silikonen har et menneskelignende udtryk, der er helt unikt.”
Dukkerne, der blandt andet bliver styret af et håndtag i ryggen, kan i nogle tilfælde både bevæge øjne og mund. Og så bliver ansigtet modelleret op eller støbt efter levende mennesker.
For Svend E. Kristensen handler det om at gøre dukkerne så livagtige, at man som publikum kan leve sig fuldstændig ind i forestillingens fantasiverden.
“Det smukke ved dukker er, at de ikke har et ‘jeg’. De har ingen personlighed. Ingen vilje. Det giver plads til helt unikke følelser hos publikum.”
Fordi dukkerne har et helt tomt indre, får publikum mulighed for at give dukkerne deres eget liv. Svend E. Kristensen kalder det en slags besjæling, og beskriver det som en helt særlig måde at formidle på.
Det handler om at skabe et rum for forførelse og fordybelse hos publikum. Og netop hér er dukkerne enestående.
“Hos skuespillere vil der altid være et ‘jeg’ inde bag. Med dukker er det muligt at føle en helt anden form for omsorg. Jeg oplever tit, at folk bliver meget rørt.”
Fra forestillingen Støv i 2016
Foto: Søren Meisner
Fra forestillingen Støv i 2016
Svend E. Kristensen og sopran Nina Sveistrup Clausen
Foto: Søren Meisner

En unik sammensætning

Selvom dukkerne spiller en central rolle i Sew Flunk Fury Wits forestillinger, er det ikke det eneste, der arbejdes med. Opera, poesi, dans og elektronisk musik er bare nogle af de elementer, det eksperimenterende kompagni kaster sig over. De arbejder med at få de mange genrer til i sidste ende at gå op i en højere enhed.
“Vi skaber en hybrid af ligestillede elementer. Det er en helt unik sammensætning, der løfter forestillingen op på et andet niveau,” siger Svend E. Kristensen.
Selvom opera og elektronisk musik virker som diametrale modsætninger, så er det ikke desto mindre her, Svend E. Kristensen finder den dybere mening.
“De indeholder begge noget kunstigt, sagt i ordets bedste betydning. Det er ikke en naturlig lyd, og det passer enormt godt til dukkernes kunstighed.”
Den elektroniske musik til kompagniets kommende forestilling ‘Corpo Surreal’ bliver leveret af den verdensberømte mexicanske electronica-komponist Murcof. Udover musikkens elektroniske feel, har Murcofs kompositioner en evne til at omslutte publikum med et drømmeagtigt univers.
“Når vi lytter til musik i dag, genkender vi som regel en sang allerede efter få toner. Sådan er det ikke hos Murcof. Her drager man ikke slutninger for hurtigt,” siger han og tilføjer: “Murcofs musik efterlader ligesom dukkerne plads hos publikum til at bruge fantasien”.
Det er ikke kun musikken, der er nøje udvalgt. Også danseelementet har en helt særlig funktion. Sew Flunk Fury Wit har i alle deres forestillinger arbejdet med dans og performance, men i ‘Corpo Surreal’ samarbejder de for første gang med den professionelle, japanske danser og koreograf Yoko Higashino.
“Hun skal være alt det, som dukkerne ikke kan være rent fysisk,” fortæller Svend E. Kristensen og tilføjer, at dukkerne måske kommer til at ligne danseren.
“Vi har taget nogle afstøbninger af hendes ansigt, som muligvis bliver inkorporeret i dukkerne.”
For Svend E. Kristensen handler det alt sammen om at kunne forstå og sammensætte elementerne på den helt rigtige måde.
“Vi finder styrkerne i dukken, musikken, teksten og performancekunsten. Det er der, det unikke opstår.”
Fra forestillingen Støv i 2016
Foto: Søren Meisner
Corpo Surreal
Foto: PR-foto

Frygten for hverdagsdramaet

Alle Sew Flunk Fury Wits forestillinger foregår i et mørkt og dystopisk univers. For Svend E. Kristensen mener, at der er noget smukt i tragedien. Sew Flunk Fury Wit skaber rum for de største og mest fundamentale modsætninger. Liv og død, sorg og fortrøstning, fortabelse og sejr.
“Vi er ikke bange for patos. Vi skal have de helt store følelser i spil, for det er her, man rigtig kan mærke noget,” fortæller Svend E. Kristensen, der til gengæld frygter det simple og banale.
“Vi er bange for hverdagsdramaet. For den helt almindelige ægteskabelige konflikt. Det skal være større end det.”
Sew Flunk Fury Wits forestilling ‘Støv’ fra 2016 foregik i et dystopisk undergangsscenarie, hvor en klimakatastrofe havde ødelagt den verden, vi kender i dag. Også forestillingen ‘Crash’ fra 2018 havde en ulykke som omdrejningspunkt.
Svend E. Kristensen er dog i øjeblikket nået til et punkt, hvor forestillingerne ikke nødvendigvis skal handle om katastrofer. I den kommende forestilling ‘Corpo Surreal’ udforsker de en surrealistiske verden, hvor poesien og virkeligheden flyder sammen i et surrealistisk drømmeunivers.
“Dukkerne bliver pyntet på en helt anden måde, end vi før har gjort. I ‘Støv’ og ‘Crash’ var dukkerne langt mere brutale. Denne gang må det gerne være smukt, men på en surrealistisk måde.”
Sew Flunk Fury Wit inviterer publikum ind i en verden, hvor intet er givet på forhånd, og hvor publikum får mulighed for at leve sig helt ind i en forførende fantasiverden.
“Jeg håber publikum oplever noget, de ikke havde forventet, og går derfra med et nyt syn på, hvad teater også kan.”

Fakta:
Se mere på www.sewflunkfurywit.dk
Sew Flunk Fury Wit viser forestillingen ‘Corpo Surreal’ :
4.-7. februar 2020 på Teater Katapult – Aarhus
12.-16. februar 2020 på Operaen / takkelloftet / Det Kgl. Teater - København
25.-27. maj 2020 på Teater Momentum – Odense
28.-30. maj 2020 på CPH Stage Festival International days Folketeatret - København

Facebook
Del på facebook

Cathrine Birn

Cathrine Birn er uddannet cand.public med en bachelor i Medievidenskab fra Aarhus Universitet. Hun holder af at udforske kulturens mange facetter, om end det er store musikalske arrangementer, tankevækkende forestillinger eller små, skæve kunstplatforme. Hendes hjerter banker for kultur, der kan sætte gang i samfundsdebatten og gøre os klogere på hinanden
Se Cathrines artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind