Sigrid Johannesen laver teater om verden lige nu
InterviewSceneSkrevet af: Marie Nyeng25. mar 2020
Sigrid Johannesen er dramatiker og instruktør på det samfundsdebatterende teater Sort/Hvid. Hun laver teater om det, der optager os i vores samtid og har netop skabt forestillingen ‘Made in China’. Sigrid Johannesen rejste til Kina for at komme tæt på det nye Kina. En kinesisk kvinde indvilgede i at lære hende at blive kineser.
‘Made in China’ skulle lige nu spille på Teater Sort/Hvid i København, men som alt andet er det aflyst. Fra 30. april skal forestillingen efter planen spille på Aarhus Teater.
Hvad handler Made in China om?
“MADE IN CHINA er et opgør med vores idé om den vestlige verdens overlegenhed. Det er et forsøg på at sætte spørgsmålstegn ved, om det system, vi har valgt, virkelig er det bedste.
Vi følger en dansk kvindes rejse til Kina, hendes forelskelse i en kinesisk mand og møde med Kommunistpartiet, det nye Kina - og den nye verden. Jeg var selv inviteret til Kina for at deltage i en international handelsmesse i sommers og har brugt min rejse i forestillingen.”
“MADE IN CHINA er et opgør med vores idé om den vestlige verdens overlegenhed. Det er et forsøg på at sætte spørgsmålstegn ved, om det system, vi har valgt, virkelig er det bedste.
Vi følger en dansk kvindes rejse til Kina, hendes forelskelse i en kinesisk mand og møde med Kommunistpartiet, det nye Kina - og den nye verden. Jeg var selv inviteret til Kina for at deltage i en international handelsmesse i sommers og har brugt min rejse i forestillingen.”
Er du politisk aktiv - både i traditionel forstand og som kunstner?
“Jeg betragter i høj grad mig selv som politisk aktiv. Kunstnerisk og personligt. Vi lever i en tid, hvor man umuligt kan undskylde overfor sig selv ikke at være politisk aktiv”
Hvad kan teatret, når det handler om at skildre den politiske virkelighed og skabe debat?
“Forskere, journalister og andre befinder sig i et loyalitetsdilemma, når det kommer til spørgsmål om Kina: på den ene side vil de gerne berette nuanceret, kritisk og sandfærdigt om det Kina, de oplever. På den anden side afhænger selve deres professionelle virke af deres mulighed for at rejse ind i og få adgang til det officielle Kina. Teatret og kunsten er et frirum. Det er et af de få steder i dag, hvor udsagn ikke underlægges restriktioner, retningslinjer og diplomatiske hensyn.”
Du er født i 1995 og er vokset op med globalisering - Frygter du verdens fremtid?
“Jeg tror ikke på frygt. Ingen konstruktive løsninger, idéer eller verdensanskuelser er nogensinde vokset frem af frygt. Selv hvis jeg skulle frygte noget lige nu, så frygter jeg klima mere end Kina. Og jeg kan ikke se en løsning på klimakrisen, der ikke indbefatter hele den globale verden. Medmindre, selvfølgelig, at Kina pludselig løser klimakrisen for os alle - og det er jo meget muligt.”
Bliver Kina verdens magtcentrum?
“Nej. Jeg oplever en bevægelse mod en global magtbalance med flere magtcentrummer, og det, mener jeg, sætter os fri som globale borgere. Problemerne opstår, når USA er det eneste magtcentrum, som vi forstår virkeligheden ud fra. Så længe Google er default, ser vi ikke det problematiske i Google - og der er mange problematiske ting ved Google. Og USA. Ved at få et alternativ får vi magten tilbage som verdensborgere.”
“Jeg betragter i høj grad mig selv som politisk aktiv. Kunstnerisk og personligt. Vi lever i en tid, hvor man umuligt kan undskylde overfor sig selv ikke at være politisk aktiv”
Hvad kan teatret, når det handler om at skildre den politiske virkelighed og skabe debat?
“Forskere, journalister og andre befinder sig i et loyalitetsdilemma, når det kommer til spørgsmål om Kina: på den ene side vil de gerne berette nuanceret, kritisk og sandfærdigt om det Kina, de oplever. På den anden side afhænger selve deres professionelle virke af deres mulighed for at rejse ind i og få adgang til det officielle Kina. Teatret og kunsten er et frirum. Det er et af de få steder i dag, hvor udsagn ikke underlægges restriktioner, retningslinjer og diplomatiske hensyn.”
Du er født i 1995 og er vokset op med globalisering - Frygter du verdens fremtid?
“Jeg tror ikke på frygt. Ingen konstruktive løsninger, idéer eller verdensanskuelser er nogensinde vokset frem af frygt. Selv hvis jeg skulle frygte noget lige nu, så frygter jeg klima mere end Kina. Og jeg kan ikke se en løsning på klimakrisen, der ikke indbefatter hele den globale verden. Medmindre, selvfølgelig, at Kina pludselig løser klimakrisen for os alle - og det er jo meget muligt.”
Bliver Kina verdens magtcentrum?
“Nej. Jeg oplever en bevægelse mod en global magtbalance med flere magtcentrummer, og det, mener jeg, sætter os fri som globale borgere. Problemerne opstår, når USA er det eneste magtcentrum, som vi forstår virkeligheden ud fra. Så længe Google er default, ser vi ikke det problematiske i Google - og der er mange problematiske ting ved Google. Og USA. Ved at få et alternativ får vi magten tilbage som verdensborgere.”
Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København