Af alle livets store følelser er kærligheden den sværeste at lave teater om
Kærlighed er det, der er tilbage, når alt det andet er forsvundet
Da holdet skulle i gang med forestillingen om kærlighed, satte de sig sammen og skrev side op og side ned om kærlighed. Frygt og vrede var noget lettere følelser at få skovlen under end kærlighed, fortæller Bodil Alling. “Kærlighed viste sig at være den sværeste, kan jeg fortælle dig. Det er forholdsvis nemt at forstå, hvad vrede er, og hvordan den skiller os fra andre mennesker, og hvordan frygten laver begrænsninger for os. Når vi er bange, så er der så mange ting, vi ikke kaster os ud i. De følelser begrænser os, og så kommer vi til kærlighed, som jo bare er en umulig størrelse at få greb om,” siger hun.Det eneste, de sådan set kunne starte med at slå fast og blive enige om at tage udgangspunkt i, var, at kærlighed er det, der er tilbage, når alt det andet er forsvundet. Det blev deres indgang til arbejdet med forestillingen. Helt praktisk kommer det til at være sådan, at når at forestillingen begynder, så er det som om, forestillingen allerede er slut. Man møder en scene med et tableau, som hele tiden forandres af lys og billeder. Undervejs i forestillingen bliver mere og mere efterhånden pakket ned, så der bliver plads til at opleve kærlighed, som Bodil Alling formulerer det.
Og det med, at give publikum plads til selv at kunne lægge meget i det, de oplever, er meget typisk for Gruppe 38 og Bodil Allings måde at lave teater på.
Viser aldrig virkeligheden
Når man oplever Gruppe 38s forestillinger, så bliver sanserne sat i spil. For det kreative hold bag forestillingerne ønske nemlig at få os til at sanse det, de formidler og ikke bare forstå det.“Vi viser jo aldrig virkeligheden frem på vores teater. Vores forestillinger er en helt anden virkelighed, hvor man kan sanse de ting, vi vil formidle og ikke bare forstå dem,” siger Bodil Alling. Hun eksemplificerer det med Edvard Munks billede af en solnedgang. “Hvis man kigger på Munks billede af en solnedgang, så er vi ikke i tvivl om, at det er en solnedgang. Selvom en solnedgang ikke ser sådan ud, mærker vi med det samme, at det er en solnedgang,” siger hun. På samme måde er det, hun arbejder med på teatret, at fortælle noget vigtigt uden at skulle levere en historie på tekstplan. “Vi prøver at skifte fortællingen ud med en mulighed for at sanse de ting, vi vil formidle, og ikke bare forstå dem. Og kærlighed er jo et meget godt eksempel. Man er næsten nødt til at mærke, hvad det er for at begynde at beskrive kærlighed eller lave en konkret handling på kærlighed.”
Kunne ikke lave teater på andre måder
Når de går igang med at arbejde på en forestilling på teatret, har de kun en overskrift, og så går hele holdet i gang med at udvikle forestillingen i en kollektiv proces. “Når vi sidder sammen og udvikler forestillingen, spørger vi hinanden, hvad vi er fyldt med, når vi har set eller sanset et forløb, som vi har fundet på. Hvad er det så for en følelse, vi sidder tilbage med,” fortæller Bodil Alling. Det er deres måde at prøve at få publikum til at mærke det, de gerne vil formidle, når de ser noget konkret på scenen. Det er en meget speciel måde at arbejde på, og det sætter store krav til, at alle på teatret har lyst til og kan arbejde på den måde. Men det er den måde Bodil Alling laver teater på: “Jeg tror ikke, at jeg kunne være leder på et teater, hvor det ikke foregik på den måde.”
Fakta:
‘Jeg kan bedst li’ når du er her' spiller på Teatret Gruppe 38 i Aarhus frem til den 16. september og igen 11.-14. april 2021.
Aldersgruppe: Voksne og børn fra 9 årVarighed:
Medvirkende:
Bodil Alling
Søren Søndberg
Søren la Cour
Instruktør:
Catherine Poher
Skabt i samarbejde med:
Philippe LeFebvre
Olivier Guillemain
Paolo Cardona (SKAPPA)
I 2018 modtog Bodil Alling Statens Kunstfonds hædersydelse for i en lang årrække beriget den danske og den internationale børne- og ungdomsteaterscene med sin nærværende og fornemme scenekunst, som det lød i begrundelsen.
Teatret Gruppe 38 har eksisteret siden 1972.