Q&A: En vandring med Svalholm og Vibskov i levende by - fra Aarhus Teater til Godsbanen

En vandring med Svalholm og Vibskov gennem den levende by

En kunstnerisk vandring gennem byen er, hvad koreograf Nønne Mai Svalholm lige nu arbejder på sammen med Henrik Vibskov. Den 4. juni kan hun også opleves på Cph Stage
InterviewSceneSkrevet af: Marie Nyeng25. maj 2021

Koreograf Nønne Mai Svalholm har lige nu travlt med forberedelserne til anden del af hendes BIG BANG trilogi. Sammen med designer og multikunstner Henrik Vibskov, tre dansere, tre øvrige koreografer og udvalgte af hendes 60+ performere, skaber hun et værk, hvor publikum og kunstnere vandrer og oplever sammen fra Aarhus Teater til Godsbanen fra 1.-4. september

Som publikum bliver man ført rundt til særlige steder i Aarhus Centrum, og hvor man kan opleve interaktiv performance, skulpturer og koreografi. Temaet er overgange: Tærskler, vi krydser. Ritualer, vi gennemgår. Den fysiske vandring, som publikum, koreografer og performere sammen begiver sig ud på, er også en gestus til den tid, vi har sammen, til livet og til at følges ad. Du bliver her taget med ud i et sanseligt krydsfelt mellem scenekunst og visuel kunst. Fredag den 4. juni opfører hun også den første del af trilogien Primus som en del af Copenhagen Stage i Dansekapellet i København.

En vandring med Svalholm og Vibskov gennem den levende by</br></br>Foto: PR-foto / SVALHOLM
Foto: PR-foto / SVALHOLM

Du bevæger dig ud i byen med det nye værk, hvad handler det om?

Jeg har længe haft lyst til at træde ud af teatrets black box og ud i det offentlige rum, som for mig og mange andre er blevet et meget vigtigt frirum det seneste år. Publikum guides igennem byrummet og igennem koreografiske og skulpturelle installationer af værkets vise og smukke hyrde - en myto-
logisk figur, som passer på publikum, værket og byen. I tæt samarbejde med Henrik Vibskov, som herhjemme især er kendt for sit tøjdesign, skaber jeg skulpturelle installationer, skulpturer og kostumer. Temaet er overgange: Tærskler, som vi krydser.
Ritualer, vi gennemgår. Den fysiske vandring, som publikum, koreografer, dansere og performere sammen begiver sig ud på, er en gestus til den tid, vi har sammen, til livet og til at følges ad.
En vandring med Svalholm og Vibskov gennem den levende by</br></br>Foto: PR-foto / SVALHOLM
Foto: PR-foto / SVALHOLM

Hvordan er dit samarbejde med Henrik Vibskov og de andre koreografer?

Henrik Vibskovs univers er på mange måder en modsætning til mit. Jeg er meget detaljeorienteret og arbejder med specifikke sansemættede stemninger på scenen. Jeg arbejder med antallet af sekunder en lampe på scenen skal bruge på at tegne min performers skulpturelle krop i silhuet på scenen. Men jeg er meget inspireret af Vibskovs umiddelbare energi og skaberkraft, som er helt uden grænser. Jeg har længe haft lyst til at arbejde sammen med ham, og derfor var det stort at kunne invitere ham til samarbejdet på BIG BANG - Collective Matter. Jeg har længe været interesseret i at iscenesætte kroppen som skulptur og objekt og at iscenesætte skulpturer og objekter som dans, koreografi og begivenhed. I BIG BANG - Collective Matter arbejder vi med tanken om at “bære værkerne med os” både fysisk og i overført betydning.
Derforuden har jeg inviteret koreograferne Marie-Louise Stentebjerg, Ida Elisabeth Larsen fra Two Women Machine Show, Snorre Elvin Hansen fra DANSEatelier til at skabe egne koreografiske værker, som de også performer i sammen med udvalgte af mine 60+ performere og professionelle dansere og performere Klara Utke Acs, Simone Wierød, Sarah Armstrong.
En vandring med Svalholm og Vibskov gennem den levende by</br>Fra PRIMUS første værk i BIG BANG trilogien
<br />Performer Sisse Lunøe </br>Foto: PR-foto / SVALHOLM - Peter Ravnsborg
Fra PRIMUS første værk i BIG BANG trilogien
Performer Sisse Lunøe
Foto: PR-foto / SVALHOLM - Peter Ravnsborg

Hvilken rolle spiller byrummet i værket?

Da jeg startede med at arbejde på projektet var det svært for mig at overgive mig til det kaos, der hersker i det offentlige rum. Jeg overvejede at give publikum høretelefoner på for at lukke forstyrrende lyde ude. Men langsomt forstod jeg, at det ikke gav mening – jeg måtte overgive mig. I stedet blev byen og dens liv værkets scene og nerve.
En vandring med Svalholm og Vibskov gennem den levende by</br></br>Foto: PR-foto / SVALHOLM - grafik Sam Moore
Foto: PR-foto / SVALHOLM - grafik Sam Moore

Fakta:

BIG BANG – Collective Matter kan opleves fra den 1. - 4. sep
KUNSTNERISK LEDER, IDÉ & KONCEPT: Nønne Mai Svalholm
SKULPTUR, INSTALLATION & KOSTUMER: Henrik Vibskov og Nønne Mai Svalholm
MEDVIRKENDE Marie-Louise Stentebjerg, Ida Elisabeth Larsen, Snorre Elvin Hansen, Nønne Mai Svalholm, Klara Utke Acs, Simone Wierød, Sarah Armstrong, SVALHOLMs 60+ performere
Billetter hos Aarhus Teater

Den første del af trilogien BIG BANG, PRIMUS kan opleves på Dansekapellet under CPH Stage den 4. juni

Mere om SVALHOLMS forestillinger: www.svalholm.dk

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind