Jule-invasion på Aarhus Teater
Det er jul på Aarhus Teater! Der er julestemning i teatrets nye familieforestilling ‘Et juleeventyr’, som bogstaveligt talt springer publikum i øjnene med brug af hele teatermaskineriet. Det sker dog ikke på bekostning af ånden i Dickens’ familieklassiker
OmtaleSceneSkrevet af: Elisabeth Saugmann10. nov 2020
”Vi invaderer dig,” råber den omvendte pengepuger og julehader, Ebernezer Scrooge til sidst i juleeventyret, da han for fuld juleskrue kommer med al sin overflod til den fattige familie, der har været tæt på katastrofen på grund af hans nærighed og had. Invasion er netop ordet på Aarhus Teater, hvor skuespil, sang og musik akkompagneres af teater-sne, der totalt smukt daler ned over publikum, så folk vender sig om og smiler saligt til hinanden, mens slikposerne knitrer svagt: Se! det sner indenfor! Dette overflødighedshorn af jul og teater er lige sagen i disse triste tider, hvor man kun må komme hinanden ved på lang afstand.
Er du rig på ensomme penge eller fællesskabet
På Aarhus Teater rimer overflødig og lødig, når latteren og smilene tager over. For som salige Dario Fo sagde: ”Få folk til at grine, for så åbner de munden, og så er det IND med budskabet”. Og budskabet i Dickens’ ‘Et juleeventyr’ er da immervæk fokuseret på næstekærlighed, julefred og social retfærdighed. På Aarhus Teaters store scene er forestillingen baseret på Harry Potter-dramatikeren Jack Thornes version af stykket, som har spillet i London og på Broadway for udsolgte huse i flere år nu. Han har skabt stor troværdighed i fortællingen om en 180 graders vending i et menneske, fordi han har høvlet alle de gamle knaster fra 1800-tallet ud af teksten og dermed skabt troværdighed om juleånder og et såret drengebarn, der bliver en voksen despot med penge på hjernen og et ledigt hjerte.
I Dickens’ elskede spøgelses-fabel om gnieren Ebenezer Scrooge er grund-spørgsmålet, om du er rig på ensomme penge eller fællesskabets menneskelighed? Scrooges hjerte er tilsyneladende dødt, når folk ønsker ham glædelig jul. Eller er det? Det finder vi ud af ved hjælp af ånder af de mennesker, han har smadret i levende live. Der er nok at høre om, og Aarhus Teaters sjove og magiske julestue i Jacob Schjødts iscenesættelse er også et udstillingsvindue for teatrets beholdning af fremragende skuespillere.
Jacob Madsen Kvols spiller den store hovedrolle som pengepugeren og lånehajen Scrooge, der skubber alle ud over kanten, hvis de ikke kan betale. Uanset hvem de er. Med med den samme forkvaklede kynisme skubber han også dem, der elsker ham, langt bort fra sig, og han hader ekstra stærkt i den julehjerte– og grødbefængte juletid, som han ikke vil høre noget om. Der skal arbejdes!
Indefrosset og Trump-agtig far
Dickens´ pointe er, at sådan er der selvfølgelig ingen mennesker, der er. Og i Jacob Madsen Kvols´ bud på Scrooge ligger den voksne mands julesorg og den lille mishandlet drengs sår lige inde bag den lange stive pengeudlåner-frakke med høj krave. Han giver et nuanceret bud på en svigtet dreng, der slår igen som voksen. Derfor virker handlingens udvikling også som en naturlig reaktion i Scrooge, når selvransagelsen langsomt pibler frem i ham, imens julens ånder lader ham se det, han har gjort. Og samtidig viser ham den uret, der er blevet begået mod ham i barndommen, hvor en indefrosset, ”Trump-agtig” far, spillet af Anders Baggesen, konstant tvinger den lille søn i knæ, kræver underdanighed og hader ham ud. I fortællingen laver Ebernezer en moralsk, social og psykisk U-vending og ender med at holde jul, dele og elske. Han er reddet.Freud go home! Sådan en morale kunne lyde som pølsesnak, men ikke når spillerne – og forestillingen som helhed – står inde for drama og budskab. For vi ved jo, at Dickens (1812–1870) vil fortælle os noget alvorligt. Med et menneskesyn, der var præget af troen på det gode i mennesket, skildrede han de fattige og oversetes vilkår, og næsten hele det store, vigtige forfatterskab var et forsvar for dem.
‘Et juleeventyr’ på Aarhus Teaters byder også på en ny ensemble kuespiller, Andrea Øst Birkkjær, der debuterer med fint spil i rollen som Ånden fra nutiden. Hun er datter af skuespillerne Tammi Øst og Michael Birkkjær. Foruden forestillinger i forbindelse med uddannelsen har hun medvirket i tv-serien Badehotellet, og lige nu medvirker hun i filmen ‘Madklubben’. Hendes næste roller i ensemblet på Aarhus Teater er også på Store Scene, i Shakespeares ‘Kong Lear’ og musicaludgaven af ‘Charlie & Chokoladefabrikken’.
Jacob Madsen Kvols blev Reumert nomineret i år, for sin rolle i 'The Rocky Horror Show'
Foto: PR-foto / Aarhus Teater - Emilia Therese
Fælles julesang på scenen
Som noget meget særligt står Aarhus Teaters nye huskomponist, Marie Koldkjær Højlund, for musikken til ‘Et Juleeventyr’ sammen med Steffen Lundtoft og Anders Boll, som hun senest arbejdede sammen med på Reumert-vinderen ‘Lyden af de skuldre vi står på’. Nu har Marie Koldkær Højlund og de to musikalske venner pakket danske julesalmer som ‘Det kimer nu til julefest’, ‘Dejlig er jorden’ og ‘Dejlig er den himmel blå’ ind i nye lækre arrangementer. Salmerne synges i fællesskab af de medvirkende på scenen.Da der kun er få billetter tilbage til de ordinære forestillinger, er der ekstraforestillinger på torsdagene den 12. og 19. november. Og i et samarbejde mellem Aarhus Teater og Aarhus Domkirke kan man den 14. november få en ekstraordinær oplevelse på teatret og i domkirken, hvor Skt. Clemens Drengekor og domorganisten folder sig ud. Arrangementet begynder på Aarhus Teater, hvorpå man drager over Torvet til anden del i Domkirken. Og over det hele vogter selveste Ebenezer Scrooge.
Fakta: Aarhus Teater Store Scene frem til og med 20. december.
Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Andrea Øst Birkkjær, Anne Plauborg, Isa Marie Henningsen, Mette Klakstein Wiberg, Viktor Pascoe Medom, Christian Hetland, Anders Baggesen, Kim Veisgaard, Emil Prenter og skuespileleverne Ulrik Windfeldt-Schmidt, Ludmilla Faber Striim og Martin Ivan.
Iscenesættelse: Jacob Schjødt. Scenografi: Benjamin La Cour. Kostumedesign: Karin Betz. Musik: Marie Koldkjær Højlund / Steffen Lundtoft / Anders Boll.
Elisabeth Saugmann
Journalist
Elisabeth er kulturjournalist og forfatter. Hun har tidligere været ansat i DR, på JyllandsPosten og Berlingske Media.
Hun har udgivet følgende bøger:
Musikkens førstedamer
Lidt hippie er nan vel altid
Super Mouse og Fejlfinderne
Prins Henrik
Samt bidraget til flere antologier
Se Elisabeths artikler her →
Hun har udgivet følgende bøger:
Musikkens førstedamer
Lidt hippie er nan vel altid
Super Mouse og Fejlfinderne
Prins Henrik
Samt bidraget til flere antologier
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København