Hvordan kan man føle sig hjemme som et moderne, omrejsende og rodløst menneske?
BaggrundKunst og UdstillingerSkrevet af: Sofie Normann Christensen06. nov 2018
ARoS viser henover vinteren en udstilling med den sydkoreanske kunstner Do Ho Suh, der skaber arkitektoniske skulpturer over sine hjem. I store rumkonstruktioner af transparent stof genskaber Do Ho Suh korridorer, entréer, mellemrum og passager fra de steder, han tidligere har boet
Do Ho Suh er kendt for sine sarte stofskulpturer, der udforsker forestillingen om hjemmet. Ud af florlet og næsten gennemsigtigt stof genskaber han sine tidligere hjem i blandt andet Sydkorea, USA og England med så stor nøjagtighed og sans for hver en lille detalje i rummene, at blandt andet også dørhåndtag, lyskontakter, gulvlister og radiatorer er gengivet. Hjemmene er udført i 1:1 skala, og det er derfor ofte store installationer, der indtager og transformerer hele udstillingsrummet og lader beskueren træde ind i hans personlige erindringsrum.DO HO SUH: Fallen Star, 2012
Steel-frame house, concrete foundation, brick, chimney, garden, lawn chairs, table, hibachi-style grill, bird bath and bird house
© Do Ho Suh. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong.
Steel-frame house, concrete foundation, brick, chimney, garden, lawn chairs, table, hibachi-style grill, bird bath and bird house
© Do Ho Suh. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York and Hong Kong.
Foto: Philipp Scholz Rittemann
Do Ho Suh baserer meget af sin kunst på sin egen nomadiske tilværelse og egne erfaringer med at forlade steder og slå sig ned på nye. Han er født og opvokset i Seoul i Sydkorea, men flyttede som ung mand til Providence i USA og senere til New York, London og Berlin. I dag bor og arbejder han både i New York, London og Seoul. Stofskulpturerne er en refleksion over begrebet hjem – hvad er et hjem? Hvad udgør vores tilknytning til hjemmet? Og hvad vil det sige at høre hjemme og føle sig hjemme et sted? Do Ho Suh undersøger spørgsmål som disse og kredser også om begreber som migration, minder og kulturel identitet.
Idéen til de arkitektoniske stofværker udspringer af en længsel efter de steder og rum, han tidligere har befundet sig i og trangen til at tage dem med sig overalt. En af de første store stofskulpturer, han lavede i 1999, Seoul Home, var en gengivelse af barndomshjemmet i Sydkorea – et traditionelt koreansk hus og et sted, der har stor betydning for ham. Hans arbejde med dette værk startede som en undersøgelse af, om det kunne lade sig gøre at transportere barndomshjemmet til USA; altså at flytte rummene fra ét sted til et andet.
Idéen til de arkitektoniske stofværker udspringer af en længsel efter de steder og rum, han tidligere har befundet sig i og trangen til at tage dem med sig overalt. En af de første store stofskulpturer, han lavede i 1999, Seoul Home, var en gengivelse af barndomshjemmet i Sydkorea – et traditionelt koreansk hus og et sted, der har stor betydning for ham. Hans arbejde med dette værk startede som en undersøgelse af, om det kunne lade sig gøre at transportere barndomshjemmet til USA; altså at flytte rummene fra ét sted til et andet.
Ved at skabe gengivelser af sine tidligere hjem undersøger Do Ho Suh hjemmenes både fysiske og psykiske strukturer og giver form til de minder, følelser og oplevelser, der er forbundet med dem. Skulpturerne er, omend detaljerige, dog ikke fuldstændigt nøjagtige gengivelser. Men for Do Ho Suh handler det heller ikke så meget om at genskabe det fysiske rum, men om rummets immaterielle kvalitet. Det handler om at fremkalde og fastholde det flygtige minde om rummet og om den tid, han har brugt i det.
Når hjemmene rykkes ind på museer og udstillingssteder verden over udfordres idéen om det stedsspecifikke og fastforankrede. Et hjem er ikke længere bare den fysiske bygning bestående af mursten og tagsten, men snarere en gennemgående følelse, der transcenderer tid og sted.
Når hjemmene rykkes ind på museer og udstillingssteder verden over udfordres idéen om det stedsspecifikke og fastforankrede. Et hjem er ikke længere bare den fysiske bygning bestående af mursten og tagsten, men snarere en gennemgående følelse, der transcenderer tid og sted.
Udstillingen på ARoS viser Do Ho Suhs gennemgansrum. Installation view, Do Ho Suh: Passage/s. 2017
Victoria Miro Gallery II, 16 Wharf Road, London N1 7RW
© Do Ho Suh. Courtesy the Artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong and Seoul.
Victoria Miro Gallery II, 16 Wharf Road, London N1 7RW
© Do Ho Suh. Courtesy the Artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong and Seoul.
Foto: Thierry Bal
Billigt materiale og forfinet håndværk
Skulpturerne er nøje sammensat af ultratyndt stof i forskellige farver, der er fastgjort til et skelet af metalrør. Stoffet bruges typisk til at fremstille koreansk sommertøj, og som materiale er det valgt af praktiske årsager og har i sig selv ikke større værdi – det er billigt, let tilgængeligt, og vigtigst af alt er det transportabelt – det kan foldes og pakkes i en kuffert og tages med overalt i verden. På den måde kan Do Ho Suh altid bære minderne med sig.Alligevel er materialevalget udtryk for et omfattende arbejde. Alt er håndlavet og håndsyet og vidner om et dygtigt håndværk, der er resultat af flere års træning med koreanske syersker, som har lært Do Ho Suh traditionelle sy-teknikker. Han arbejder også med et hold af assistenter og kunsthåndværkere, der hjælper med at producere værkerne, hvilket kan tage flere måneder. Derudover tilføjer stoffet en poetisk vægtløshed til de arkitektoniske konstruktioner og giver indtrykket af, at de eksisterer et sted mellem virkelighed og fantasi og kan gå i opløsning hvert øjeblik.
For Do Ho Suh er processen med at skabe værkerne vigtig: Hver en centimeter af rummene måles minutiøst op, og i den proces kommer han helt tæt på og opdager små detaljer, som han måske tidligere har bemærket, men efterhånden glemt – og i den proces vækkes minderne om den tid, han har brugt i rummene. Denne proces er endda selve omdrejningspunktet for monumentalværket Rubbing/Loving fra 2016. Det var et projekt, hvor Do Ho Suh pakkede hele sin lejlighed i New York ind i hvidt papir, så alle overflader og genstande blev beklædt. Efterfølgende skabte han et aftryk af lejligheden ved at gnide farveblyant nænsomt mod papiret, som en kærtegning af det sted, der engang var hans hjem.
Udstillingen på ARoS viser Do Ho Suhs gennemgansrum. Installation view, Do Ho Suh: Passage/s. 2017
Victoria Miro Gallery II, 16 Wharf Road, London N1 7RW
© Do Ho Suh. Courtesy the Artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong and Seoul.
Victoria Miro Gallery II, 16 Wharf Road, London N1 7RW
© Do Ho Suh. Courtesy the Artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong and Seoul.
Foto: Thierry Bal
På ARoS krydses grænser
I udstillingen Korridor på ARoS bliver gennemgangsrum fra de steder, Do Ho Suh tidligere har boet, det centrale. Udstillingen vil bestå af forskellige Hubs, som han kalder dem – korridorer, mellemrum og entréer, der er sat sammen til lange gangforløb, som publikum kan bevæge sig igennem. Do Ho Suh er især interesseret i disse rum, fordi de, ifølge ham, både separerer og forbinder forskellige steder på én og samme tid, og de giver fysisk form til hans idé om livet som en passage uden fast begyndelse eller ende.Også hér tager Do Ho Suh udgangspunkt i sine personlige oplevelser med at forlade hjemlandet og flytte fra Østen til Vesten. Rummene bliver således et metaforisk billede på hans bevægelse gennem forskellige lande, kulturer, arkitektoniske omgivelser og stadier i livet. Dørene imellem bliver tydelige markører for nye overgange og grænser, der krydses.
Med mellemrummene undersøger Do Ho Suh også, hvordan idéen om kulturel identitet er til konstant forhandling for det moderne, omrejsende og rodløse menneske i den globaliserede verden. De udtrykker nemlig hans oplevelse af at befinde sig midt imellem skiftende steder og kulturer, og dermed i en form for permanent tilstand af migration. Netop derfor forsøger Do Ho Suh med sine værker at kortlægge sine bevægelser og skabe en forbindelse mellem de minder, som hvert enkelt hjem er udtryk for.
Fakta:
Do Ho Suh - Korridor vises på ARoS fra den 10. november – 17. februar 2019
Do Ho Suh er en koreansk skulptør og installationskunstner. Han er født i 1962 og vokset op i Seoul i Sydkorea. Han er uddannet MFA i traditionel koreansk malerkunst fra Seoul National University, BFA i malerkunst fra Rhode Island School of Design og MFA i skulptur fra Yale University.
Sofie Normann Christensen
Skribent
Sofie Normann Christensen er uddannet cand.mag. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og har specialiseret sig i museologi, kuratering og kulturarv. Sofie har bl.a. arbejdet med udstillingstilrettelæggelse og formidling på forskellige kunstinstitutioner, og hun interesserer sig for et bredt felt inden for kunst og kultur.
Se Sofies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København