Onkel Reje tager pulsen på velfærdsstaten og minder os om, at vi alle kan fejle

Onkel Reje tager pulsen på velfærdsstaten og minder os om, at vi alle kan fejle

Mads Geertsen, manden bag den rebelske DR-figur Onkel Reje, laver fjernsyn, der appellerer til både store og små. Lige nu kan man opleve en ny tv-serie med den velkendte onkel, hvor han rejser ud i rummet for at redde landets ældre fra en grisk forretningsmand
InterviewAlt det andetSkrevet af: Lene Bæk Jørgensen01. mar 2024
I første afsnit af Ramasjangs nye tv-serie ’Onkel Reje og Galaksens Helte’ sælger den danske statsminister alle landets ældre til forretningsmanden Ricky Martini. Statsministerens begrundelse er, at de ældre er for kedelige og koster for meget. Da Mormor, en velkendt Onkel Reje-karakter spillet af Brian Lykke, også ryger med i salget, vælger den frygtløse Onkel Reje at trække i rumdragten og drager afsted på redningsaktion.

I de følgende afsnit bliver man vidne til, hvordan Onkel Reje, pigen Klump og bjørnen Lomborg kæmper imod den egoistiske Ricky Martini, som vil omdanne de ældres minder til strøm på dåse. Det lykkes i sidste ende Onkel Reje og hans galaktiske helte at få de ældre tilbage til jorden, men noget for noget. Som en konsekvens af, at der igen skal bruges penge fra statskassen på de ældre, så slutter rumeventyret med, at statsministeren lukker alle offentlige legepladser og sætter skatten op med 90 procent! Således sætter Mads Geertsen nogle af samfundets helt store problemstillinger på dagsordenen i Ramasjang anno 2024.

”Det kan godt være, vi fik de ældre tilbage til jorden, men så må det jo koste et andet sted. Moralen er, at man ikke kan få både i pose og sæk, og ja, så ender det lidt komisk, forklarer Mads Geertsen med et drilsk glimt i øjet.

Han fik idéen til manuskriptet om velfærdsstatens behandling af de ældre og det hæsblæsende sci-fi-univers, da hans egen datter blev gode venner med den ældre dame inde ved siden af.

”Der er for nyligt sket det, at min yngste datter på 9 år er blevet rigtig gode venner med vores nabo Elsebeth, en sød, ældre dame. De går nu bare og hyggesnakker, og det virker som noget helt særligt imellem de to.”

Mads Geertsen holder en kort kunstpause, retter lidt på sine briller, der er meget ”Onkel Reje agtige”, hvorefter han tilføjer:
”Min observation af min datters nye venskab fik mig til at tænke over, at vores børnekultur handler meget lidt om, hvordan vores velfærdsstat fungerer, så det synes jeg var en sjov udfordring at arbejde videre med, og så kom jeg på den lidt-langt-ude-idé; lad os sige, vi slet ikke har brug for de gamle mere, så nu sælger vi dem til en lidt for smart forretningsmand fra det ydre rum, og så må vi se, hvad der sker. Og ja, selve rum-kulissen er sci-fi-agtigt, den er, ligesom alt andet jeg laver, produceret på Green Screen, og jeg elsker, når der er smæk på farverne, og det tror jeg også, mange børn gør.”

Ifølge Mads Geertsen er ’Onkel Reje og Galaksens Helte’ en form for ”velfærds-øvelse”, han udlægger, hvor hans hensigt er at rette fokus på den værdi, som ældre og deres minder kan berige os alle med.

”Når man bliver gammel, og ikke længere er givtig for samfundet rent økonomisk, så bliver man i værste fald parkeret på et sølle plejehjem, hvor der ikke er megen tid til at høre på ens historier. Heldigvis er især børn gode til at lytte og være nærværende, og i den nye tv-serie er det derfor også børnene, der kommer til at savne de ældre først og dermed gør oprør”, forklarer han.
Onkel Reje tager pulsen på velfærdsstaten og minder os om, at vi alle kan fejle</br>Mads Geertsen</br>Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix
Mads Geertsen
Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix

Vi er alle fejlbarlige

Det er efterhånden 11 år siden, Onkel Reje for første gang tonede frem på tv-skærmen i det, der siden hen skulle blive hans signatur-påklædning, nemlig matroshat, røde seler, stort fuldskæg og ølmave.

Hans første tv-serie var ’Onkel Reje & Børnenes Brevkasse’ (2013), hvor den antiautoritære onkel, i selskab med vennen Brille, gav alternative svar på børns spørgs-mål, alt imens han slog prutter og fortalte vandede vittigheder.

Sidenhen er det blevet til flere tv-serier og musikalbums, for Mads Geertsen er også musiker. Hans første plade i DR-regi ’Onkel Rejes store pladehits’ (2013) har netop fået platin, og det må betyde, at en hel generation af nutidens børn og unge uden tvivl let kan skråle med på sange som ’Jeg kan ikke li at gå i bad’ og ’Det klør i min røv.’

Og hvorfor nu al det gakkede, rebelske og antiautoritære, der er et så tydeligt dna i alt, hvad der omhandler Onkel Reje?

”Alle figurer, jeg udvikler, er bevidst fejlbarlige, fordi der er alligevel ingen i den virkelige verden, der er perfekte. I Onkel Reje-universet kan en figur godt blive sur og udadreagerende, men man hænger sig ikke ved tingene, man kommer videre, og så er man i øvrigt mere elskelig på andre planer”, forklarer Mads Geertsen og uddyber:

”Jeg har ikke som mål at lave historier, hvor man en-til-en siger til hinanden, at nu er du tilgivet. Jeg synes, det er mere interessant at opfinde nogle figurer og fortællinger, som handler om, at mennesket er fejlbarligt. Barnet skal nemlig også lære at leve med sig selv og sine egne fejl og mangler, og her er det vigtigt at have noget at spejle sig i.”

Mads Geertsen arbejder på den måde for en stærkere repræsentation af det fejlbarlige menneske i underholdning til børn og voksne, og han peger på et af sine egne forbilleder.

”Jeg læste forleden et citat af forfatteren Astrid Lindgren, som handlede om, at hun med sin litteratur ikke ønskede at udstille, men at skabe rum for mennes-kets dårskab, og det synes jeg var meget fint sagt. Altså, for at vi kan holde hinanden og livet ud, så bliver vi også nødt til at holde af hinandens ukloge handlinger.” Og Mads Geertsen supplerer:

”De figurer, jeg selv holder allermest af, er også dem, der har deres fejl og mangler tydeligt fremme i deres gøren og laden, for eksempel Emil fra Lønneberg. Han er en dreng, som fra et voksenperspektiv berettiget får en masse skældud, men samtidigt begår han jo fejl ud fra den allerbedste mening.”
Onkel Reje tager pulsen på velfærdsstaten og minder os om, at vi alle kan fejle</br>Mads Geertsen</br>Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix
Mads Geertsen
Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix

Menneske-fjernsyn på flere planer

Siden Mads Geertsen opfandt Onkel Reje, har den legesyge onkel været fast indbygger på børnekanalen Ramasjang.

”Ja, Onkel Reje er børnefjernsyn, men jeg synes faktisk, mit team og jeg laver endnu mere det, jeg vil kalde for ”menneske-fjernsyn”. Altså, jeg fokuserer hele tiden på at finde relevante historier, der kan formidles på flere planer, så de på én gang kan appellere til både mindre og større børn og deres forældre”, fortæller Mads Geertsen og uddyber:

”Når jeg skal udvikle et nyt koncept, spørger jeg ofte mig selv: Hvad synes jeg er sjovt? Derefter spreder jeg mit sprog og vokabular ud, så målgruppen automatisk bliver bred. Det er lidt ligesom at skrive en konfirmationstale. Her taler du heller ikke blot til én bestemt aldersgruppe, men til hele selskabet.”

Han peger i samme forbindelse på, at når han optræder ’live’, for eksempel i Cirkus Summarum eller i et storcenter, så er halvdelen af publikum voksne, og for at de besøgende kan få en god, fælles oplevelse, skal hans performance hver gang appellere bredt.

For Mads Geertsen er det desuden en vigtig pointe, at selvom børn ikke forstår alt i Onkel Reje-universet, så kan det alligevel give dem en masse værdi.

”For børn er der hele tiden en masse ting at begribe, og de er vant til, at de ikke altid forstår det hele. Et eksempel kan være, når de voksne taler om Aula, et dilemma på arbejdspladsen eller noget helt tredje. Vil man skildre en spændende og sandfærdig verden for børn, så skal der derfor også gerne være hjørner af den verden, som ikke umiddelbart er til at forstå, alt efter hvor man står. Altså, det skal gerne pirre til børnenes nysgerrighed, det bliver først rigtigt godt, når man taler lidt over deres niveau.”

Et andet vigtigt element for Mads Geertsen er ikke at give nogle endelige svar i sine fortællinger, og her bruger han ’Onkel Reje og Galaksens Helte’ som eksempel.

”I mit nye rumeventyr kommer jeg ikke med noget entydigt svar på, hvordan jeg synes velfærdsgoderne bedst bør fordeles. Min hensigt er derimod at hjælpe med at belyse, hvordan velfærdsstaten hænger sammen, og at det hele jo afhænger af valg. Vil vi for eksempel bruge mange penge på de ældre eller ej? Og hvad med uddannelse og sygehusvæsenet? Mit håb er, at serien kan være med til at kickstarte nogle spændende snakke om prioriteringer hjemme i de danske stuer på tværs af alder.”
Onkel Reje tager pulsen på velfærdsstaten og minder os om, at vi alle kan fejle</br>Onkel Reje og Galaksens Helte</br>Foto: Morten Øbro / Fredrik Lindgren / DR Presse
Onkel Reje og Galaksens Helte
Foto: Morten Øbro / Fredrik Lindgren / DR Presse

En sand multikunstner

Inden Onkel Reje vil nogle måske huske Mads Geertsen fra bandet ’Je m’appelle Mads’, der var en dansk duo bestående af Mads Geertsen og Niels Bøttcher. Deres musik er tidligere bl.a. blevet karakteriseret som naivistisk og munterironisk, og sammenligner man duoens udgivelser med Mads Geertsens seneste plade ’Galaktisk Folkemusik’ (2024), er der lighedstræk.

”Min nye plade, der er udkommet i forbindelse med ’Onkel Reje og Galaksens Helte’ tapper helt sikkert ind i noget af det, jeg tidligere har lavet sammen med Niels Bøttcher. Det er elektronisk, legende og musikken får her lov til at stå i centrum. Det er ikke en plade specifikt tiltænkt børn, men for alle, der gider høre den ud fra den tanke, at musikken har et sprog, som børn også godt kan lide.”

Udover musiker, skuespiller og manuskriptforfatter, så står navnet Mads Geertsen også under kategorierne lyddesign, klip og instruktion, når man tjekker rulleteksterne på hans seneste tv-serie. Han er altså en sand multikunstner, og mon ikke hans mange skills kan imponere de fleste. Selv fortæller han:

”Visualitet, lyd og fortælling – det hele kører inde i mit hoved på én gang, så jeg har egentlig utroligt svært ved at skille de forskellige genrer ad. Når jeg for eksempel begynder at skrive, så kommer de andre elementer bare ligesom af sig selv.”

Det er med andre ord ikke let for Mads Geertsen at svare på, hvordan hans kunstneriske arbejdsprocesser er, da det hele virker meget intuitivt og sammenflettet. Han bekender dog til sidst, at han gerne laver musikken først.

”Når jeg er inde i en periode, hvor jeg ikke har så travlt, så skriver og komponerer jeg typisk en hel masse musik. Jeg tror, jeg har komponeret mere end 500 sange i alt. Når jeg så starter på et nyt uni-vers, så går jeg på strandhugst i mit musik-arkiv og plukker fra det.”

Netop den førnævnte arbejdsmetode kendetegner også Mads Geertsens seneste produktion. Det galaktiske musikalbum var nemlig allerede godt på vej, da hele Danmarks onkel valgte at hoppe i en stram lyseblå rumdragt for at filme årets muligvis mest gakkede rumeventyr.
Onkel Reje tager pulsen på velfærdsstaten og minder os om, at vi alle kan fejle</br>Onkel Reje og Galaksens Helte</br>Foto: Morten Øbro / Fredrik Lindgren / DR Presse
Onkel Reje og Galaksens Helte
Foto: Morten Øbro / Fredrik Lindgren / DR Presse
Mads Geertsen

Mads Geertsen er 53 år, født i Aarhus, men bor i dag på Ama-ger med sin kone og to børn.
Uddannet interaktionsdesigner. Er nu skuespiller, musiker og manuskriptforfatter.
Aktuel med den nye tv-serie og musikalbummet ‘Galaktisk Folkemusik’.
Facebook
Del på facebook

Lene Bæk Jørgensen

Kulturjournalist
Lene Bæk Jørgensen blev i 2009 cand.mag. i kunsthistorie og museologiske studier fra Aarhus Universitet. Derudover har hun taget Tillægsuddannelsen i journalistik og en række diplomfag inden for strategisk kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har tidligere siddet i formidlingsafdelingen på ARoS Aarhus Kunstmuseum, har en del års erhvervserfaring med kommunikation og markedsføring i universitetsregi, og så skriver hun i dag artikler om kunst og kultur på freelance-basis.
Se Lenes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind