Interview: Jacob Kirkegaards lydkunst - udstilling alt og intet på ARoS

Lyt til det her, det er en mur i Palæstina

Portræt-interviewKunst og UdstillingerSkrevet af: Marie Nyeng10. feb 2017

Jacob Kirkegaard er lige nu aktuel med udstillingen alt og intet på kunstmuseet ARoS i Aarhus. Han synes, at verden trænger til at sanse noget mere. Og derfor giver han os ikke en holdning til global opvarmning eller Israel Palæstinakonflikten. Han lader os sanse og lytte


Når du går ind i Jacob Kirkegaards udstilling alt og intet, kan du stort set intet se. Mørket virker fuldstændig overvældende, og så rumler og skratter det. Efter et stykke tid vender øjet sig til mørket, men når det sker, er du måske begyndt at lytte.

Og det er netop meningen, at sanserne skal blive skærpet, for Jacob Kirkegaard mener, at vi i den her verden trænger til at sanse noget mere.

Udstillingen alt og intet består af fem værker. Det er alle værker, hvor lyd spiller en meget stor rolle, og hvor sanserne bliver sat i spil gennem hørelsen. Isfald er et rum, hvor lange tykke mørke draperede gardiner dækker alle vægge. Her er helt stille, mens der samtidig er enorm meget lyd. Det man hører er lyden af is, der smelter dybt nede i en isfjord i Grønland.
Her er ingen billeder og alligevel er rummet fyldt med elementer, der taler til sanserne.

I udstillingen alt og intet bliver lyttesansen skærpet. Udstillingens fem værker har alle lyd som et vigtigt element.
Foto: Marie Nyeng
For Jacob Kirkegaard handler det om at lytte til de ting, som kan være svære at forstå eller at acceptere.
Foto: Marie Nyeng
“Det er et meget bevidst valg ikke at have billeder i det værk, for man har netop set uendeligt mange billeder af is, der smelter,” siger Jacob Kirkegaard.

Jeg siger ingenting om global opvarmning

Værket giver mulighed for at lytte til global opvarmning, uden at der er nogen, der fortæller en, at det er det, det handler om.

“Jeg siger ikke nogen steder, at det her er et værk om global opvarmning. Men sådan kan det opfattes. Isen smelter hele tiden. Det gør den hvert år. Den fryser også igen. Om den så smelter mere eller ej, det er sådan set underordnet for det her værk. Det kan du selv putte i det, hvis du vil som publikum. Du kan også lade være.”

På den måde forsøger Jacob Kirkegaard at skabe en ramme med sin kunst, som folk kan putte det ind i, som er vigtig for dem.

“Jeg kan godt lide at lytte til de ting, som kan være svære at rationalisere over. For jeg tror, at den rene lytning, og dermed mener jeg bare at lytte, uden at skulle rationaliserer, men bare tage lyden ind som en atmosfære og en stemning, kan hjælpe dig til at åbne nogle kanaler og til at begribe nogle ting,” siger han.

Lyden af det indre øre og en mur i Palæstina

Inde i udstillingen møder man værket Earside Out, hvor en mængde stålwirer går fra gulvet og er samlet i en spids i loftet. På hver enkelt wire sidder en lille højtaler og udsender lyd fra det indre øre. Lyden minder om tinitus uden på nogen måde at være insisterende og er den lyd, det indre øre selv kan producere.
Pernille T. Dinesen har kuratet Jacob Kirkegaards udstilling alt og intet.
Foto: Marie Nyeng
Værket ‘Earside Out' indeholder lyden af det indre øre. Bag det står ‘Through The Wall'
Foto: PR-foto / ARoS - Jacob Friis-Holm Nielsen

Bag dette værk står så pludslig en stor grå mur. Det er værket Through the Wall, som brummer lyden fra dagligdagen omkring den meget omstridte mur i Palæstina. Lydene er svage og ikke ubehagelige.

“Det er bare lyd af aktivitet. Der er ikke nogen der skaber den lyd for at please nogen. Lyden vidste ikke, at den skulle ende på et museum. Det er bare lyden af ganske almindelig liv. Det er lyd uden intention, siger Jacob Kirkegaard, mens han samtidig siger lyden af sit værk for at uddybe forklaringen.

“For mig handler det om at lytte til de ting, som kan være svære at forstå eller at acceptere og som interesserer mig eller gør mig bange.

Vi læser avis, og vi læser om Trump, og vi tænker what! Hvad har han gang i, han vil bygge en mur mod Mexico, hvorfor? Jeg forstår det ikke, det er ubegribeligt for os. Men sagen er, at vi altid har bygget mure og nok også bliver ved med det, så hvad skal vi gøre? Det jeg har valgt at gøre er at prøve at lytte til sådan en mur.”

Aion er et værk, der skildre fire forladte rum i den radioaktive zone omkring det tidligere atomkraftværk Tjernobyl i Ukraine.
Foto: Marie Nyeng
Jacob Kirkegaard mener, at vi trænger til at sanse mere. Her ses kurator Pernille T. Dinesen og Jacob Kirkegaard ved døren til udstillingen.
Foto: Marie Nyeng
Publikum skal helt tæt på Jacob Kirkegaards mur på ARoS får at få hele lyden med og på den måde kan publikum komme til at stå lænet op mod hinanden, adskildt af en mur.

En mur er noget vi bygger mellem hinanden

“En mur er noget, vi bygger mellem hinanden. Men der også et liv omkring den mur, og der er lyd, der rejser fra side til side og igennem muren.

Når jeg tager til Palæstina, ved jeg godt, at jeg er frustreret over situationen, men jeg vil gerne bare lytte til det. Og jeg vil gerne bringe den lyd af den mur op i det her museum og så placere sådan et stykke mur og bare sige:

“Mærk det her, det er en mur. Det er en lettelse for mig, at tænke på, at lyden ikke lader sig stoppe. Der er mennesker, der lever ved siden af sådan en mur, lige op og ned af den. Livet går videre”

Jacob Kirkegaard har holdninger, men i hans værker er det ikke dem men dine egne, du møder, når du sanser lyden af smeltende is i Grønland eller lyden af en mur i Palæstina.

“Hvis jeg går ind og siger, nu skal du bare se, hvor dårligt det her, det er, så er det jo min holdning, som jeg prøver at pådutte dig, og det gider jeg ikke. Folk må selv begynde at mærke efter, for hvis de gør det, så er det en følelse, som er sand for dem. Det er den jeg er interesseret i.”

Fakta:

Udstillingen alt & intet af Jacob Kirkegaard kan ses på kunstmuseet ARoS fra den 11. februar - 28. maj 2017

Udstillingen er den syvende i udstillingsrækken ARoS FOCUS//NEW NORDIC, der sætter spot på unge nordiske kunstnere.

Jacob Kirkegaard er uddannet fra Academy of Media Arts i Köln i 2006. Han har tidligere udstillet på blandt andet MoMA i New York, KW Institute for Contemporary Art i Berlin og Mori Art Museum i Tokyo.

Se mere om Jacob Kirkegaard på hans hjemmeside 

Facebook
Del på facebook

Marie Nyeng

Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind