En dreng, der keder sig
ArtikelSceneSkrevet af: Marie Nyeng28. jan 2015
Den nye danseforestilling Fest for de 4-8 årige viser, hvordan en kedelig regnvejrseftermiddag kan se ud på et børneværelse
Gå ind på dit værelse. Ryd op. Det regner udenfor. Evald har lige været ude og lege, og nu er han alene på sit værelse. Der er tre døre i den tapeserede væg, der står en rød børnestol og lidt legetøj på gulvet. Drengen sætter sig tungt på den lille stol. Han samler en speidermanfigur op fra gulvet, og i nogle øjeblikke flyver spejderman afsted mod nye eventyr, men så begynder Evald igen at kede sig.
Han bliver afbrudt i sin kedsomhed af nogle bank på væggen. Inden længe danser han sammen med to fantasivenner, som kom ud af dørene i væggen. De har paraplyer og danser noget, der godt kunne minde lidt om en musical fra 1920'erne. Paraplyerne svinger rundt i luften, og danseforestillingen Fest er i gang.
Magi på børneværelset
LiminalDK står bag forestillingen. De har også tidligere produceret danseforestillinger for børn. Adelaide Bentzon, som er kunstnerisk leder af LiminalDk, mener, at dans kan formidle noget, som børn mellem fire og otte år ikke nødvendigvis har ord for endnu. Drengen Evald sidder på sit værelse og keder sig bravt, og ud af næsten ingenting opstår der magi, når han går i gang med at lege, og fantasivennerne kommer ud af væggen.
Gå ind på dit værelse. Ryd op. Det regner udenfor. Evald har lige været ude og lege, og nu er han alene på sit værelse. Der er tre døre i den tapeserede væg, der står en rød børnestol og lidt legetøj på gulvet. Drengen sætter sig tungt på den lille stol. Han samler en speidermanfigur op fra gulvet, og i nogle øjeblikke flyver spejderman afsted mod nye eventyr, men så begynder Evald igen at kede sig.
Han bliver afbrudt i sin kedsomhed af nogle bank på væggen. Inden længe danser han sammen med to fantasivenner, som kom ud af dørene i væggen. De har paraplyer og danser noget, der godt kunne minde lidt om en musical fra 1920'erne. Paraplyerne svinger rundt i luften, og danseforestillingen Fest er i gang.
Magi på børneværelset
LiminalDK står bag forestillingen. De har også tidligere produceret danseforestillinger for børn. Adelaide Bentzon, som er kunstnerisk leder af LiminalDk, mener, at dans kan formidle noget, som børn mellem fire og otte år ikke nødvendigvis har ord for endnu. Drengen Evald sidder på sit værelse og keder sig bravt, og ud af næsten ingenting opstår der magi, når han går i gang med at lege, og fantasivennerne kommer ud af væggen.
“Dans kan folde fantasien ud på en fysisk måde,” siger Adelaide Bentzon. I forestilling Fest drysser der pludselig sne ned i en af døråbningerne i bagvæggen. De to fantasivenner kommer ind i hvide dragter, og pludselig er vi i et snelandskab med vinterdyr. Forestillingen giver en oplevelse af at sidde på sit børneværelse og få ideer ud fra ingenting og forsvinde ind i en leg, der afløses af en ny leg, uden man bemærker det.
Et stykke kunst til børn med fantasi
Adelaide Bentzon kalder stykket en hyldest til fantasien. “Vores ærinde er faktisk, at vi ikke vil have et særligt ærinde med stykket.” siger hun. Intentionen med stykket har været at lave et stykke kunst for børn, som bare skal oplevelse, og hvor man får lov til at sanse et bredt spektrum af følelser.
Det eneste, som bliver fortalt med ord i forestillingen, er de beskeder faren giver til Evald i begyndelsen og i slutningen. Gå ind på dit værelse, ryd op og kom ud og spis. Alle de små forløb undervejs bliver fortalt gennem bevægelser, musik og ind imellem med små lyde fra danserne.
Fest er ikke en abstrakt forestilling, hvor man helt skal slippe sin søgen efter en handling. Edvard kommer ind på sit værelse, og forestillingen er fyldt med konkrete elementer, som danserne fortæller historier med. En våd sok i en støvle bliver til en fisk, sæbebobler bliver til fiskens bobler under vand, og danserne danser undervandsdans med dykkerfødder på.
Et stykke kunst til børn med fantasi
Adelaide Bentzon kalder stykket en hyldest til fantasien. “Vores ærinde er faktisk, at vi ikke vil have et særligt ærinde med stykket.” siger hun. Intentionen med stykket har været at lave et stykke kunst for børn, som bare skal oplevelse, og hvor man får lov til at sanse et bredt spektrum af følelser.
Det eneste, som bliver fortalt med ord i forestillingen, er de beskeder faren giver til Evald i begyndelsen og i slutningen. Gå ind på dit værelse, ryd op og kom ud og spis. Alle de små forløb undervejs bliver fortalt gennem bevægelser, musik og ind imellem med små lyde fra danserne.
Fest er ikke en abstrakt forestilling, hvor man helt skal slippe sin søgen efter en handling. Edvard kommer ind på sit værelse, og forestillingen er fyldt med konkrete elementer, som danserne fortæller historier med. En våd sok i en støvle bliver til en fisk, sæbebobler bliver til fiskens bobler under vand, og danserne danser undervandsdans med dykkerfødder på.
En peberdåse kan let blive til en lille mand
Adeleide Bentzon er uddannet koreograf og har tidligere lavet performanceforedrag om kroppen i teatret Secret Hotel. Her handlede det om at formidle viden om kroppen. Med Fest mener hun selv, at hun er vendt tilbage til det koreografiske håndværk, hvor man arbejder med at skabe tid, billeder, rum og dynamik med bevægelserne på scenen. “I forestillingen har vi arbejdet meget med, hvordan man kan være hvad som helst, når som helst,” siger hun.
Når Adeleide Bentzon går i teatret med sine egne børn, oplever hun, at det, de 4-8 årige ofte bider mærke i, ikke er den overordnede fortælling. I stedet fæstner de sig ved mindre elementer, som af en eller anden grund fænger deres interesse. Derfor er de små forvandlinger i Fest og den magi, der i dem, meget vigtige i danseforestillingen. “Børn lever i et meget mere animeret univers end voksne, hvor en peberdåse meget let kan blive til en lille mand.”
Fest spiller på Bora Bora i Aarhus fra den 28. januar til den 5. februar. Senere kan forestillingen opleves på aprilfestivalen i Fredensborg og senere drager danserne på turné med forestillingen.
Medvirkende i forestillingen: Tamomi Yamauchi, Kasper Daugaard Poulsen og Daniel Norback.
Se spilletidspunkter i Fine Spinds kalender
Læs mere om LiminalDK på deres hjemmeside
Adeleide Bentzon er uddannet koreograf og har tidligere lavet performanceforedrag om kroppen i teatret Secret Hotel. Her handlede det om at formidle viden om kroppen. Med Fest mener hun selv, at hun er vendt tilbage til det koreografiske håndværk, hvor man arbejder med at skabe tid, billeder, rum og dynamik med bevægelserne på scenen. “I forestillingen har vi arbejdet meget med, hvordan man kan være hvad som helst, når som helst,” siger hun.
Når Adeleide Bentzon går i teatret med sine egne børn, oplever hun, at det, de 4-8 årige ofte bider mærke i, ikke er den overordnede fortælling. I stedet fæstner de sig ved mindre elementer, som af en eller anden grund fænger deres interesse. Derfor er de små forvandlinger i Fest og den magi, der i dem, meget vigtige i danseforestillingen. “Børn lever i et meget mere animeret univers end voksne, hvor en peberdåse meget let kan blive til en lille mand.”
Fest spiller på Bora Bora i Aarhus fra den 28. januar til den 5. februar. Senere kan forestillingen opleves på aprilfestivalen i Fredensborg og senere drager danserne på turné med forestillingen.
Medvirkende i forestillingen: Tamomi Yamauchi, Kasper Daugaard Poulsen og Daniel Norback.
Se spilletidspunkter i Fine Spinds kalender
Læs mere om LiminalDK på deres hjemmeside
Marie Nyeng
Chefredaktør og kulturjournalist
Marie Norman Nyeng er uddannet Cand.mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet og er fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har arbejdet med journalistik og formidling af kultur, holdt foredrag og undervist kunstnere i at skrive og markedsføre sig.
Se Maries artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København