Buster filmfestival | biograf film til børn | børnefilm

Børnefilm skal skabe eftertænksomhed og dialog

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Sophie Stride Geyti01. feb 2016

Fine Spind har talt med Nikolai Schulz, programchef for BUSTER Filmfestival, om hvad der skaber den gode filmoplevelse og den gode børnefilm

Udbuddet af børnefilm i biograferne er relativt lille i Danmark. BUSTER Filmfestival ønsker at give børn og unge fra 3-17 år et filmisk alternativ, hvor de får mulighed for at se film, der normalt ikke vises i de danske biografer. Festivalen byder både på kort-, dokumentar- og spillefilm, og ofte er der tilknyttet et festligt event, som giver filmoplevelsen noget ekstra.

Men hvad kendetegner den gode børnefilm? Fine Spind har talt med Nikolai Schulz om den eftertænksomme, dialogskabende børnefilm og faren ved familiefilmen.

De bedste film taler til publikum i øjenhøjde

Når publikum sætter sig ind i biografmørket til BUSTER Filmfestival, kan de være sikre på kun at få serveret film af høj kvalitet. Nikolai Schulz og hans kollegaer ser omkring 800-1000 film for at finde de 130-150 af de bedste film fra hele verden, som udgør filmfestivalens program.
Nikolai Schulz ser 800-1000 film, hver gang der skal vælges film ud til BUSTERS program.
Foto: PR-foto / BUSTER filmfestival
Gode film taler til publikum i øjenhøjde.
Foto: PR-foto / BUSTER filmfestival

Nikolai Schulz fortæller:

“Generelt vil jeg sige, at det der definerer en god børne- og ungdomsfilm er, at den først og fremmest tager sit publikum seriøst og taler til sit publikum i øjenhøjde, hvilket også gør sig gældende for hvilken som helst anden film.” Filmene bliver nøje udvalgt, så de passer til de forskellige aldersgrupper.

LÆS OGSÅ: MANU SAREENS BØRNEBOG ER BLEVET TIL EN SPRÆNGFARLIG FILM

Publikum skal have noget med hjem


Det vigtigste for programchefen er, at filmene skaber dialog og giver børn og voksne noget med hjem. Den gode børnefilm skal turde tage sin målgruppe seriøs og turde beskæftige sig med alvorlige emner. Det er vigtigt at finde film, som har en god balancegang mellem det underholdende og det eftertænksomme.

“De film vi viser lægger op til dialog mellem børn og voksne. Det er ikke bare 1,5-2 timers underholdning. Det skal gerne være noget, man tager med sig,” fortæller Nikolai Schulz.

BUSTER Filmfestival er ikke bange for at tage de tungere emner op til dialog og har haft emner som døden, kræft, kriminalitet og seksualitet på filmprogrammet.

“Det er nogle emner, som kræver, at man snakker om det efterfølgende. Det er også nogle film, som sætter spørgsmål og tanker i gang. Det er overordnet set vores mål med festivalprogrammet,” fortæller Nikolai Schulz.

Faren ved familiefilmen

Vi møder sjældent den alternative børnefilm i biograferne. Til gengæld har vi alle stiftet bekendtskab med familiefilmen. Men ifølge Nikolai Schulz skal filmskaberen gøre en ekstra indsats for at skabe en god familiefilm, der formår at udfordre alle aldersgrupper. Han mener nemlig ikke at kvaliteten altid er høj nok i de såkaldte familiefilm, der vises i de danske biografer.
Gode film kan også godt være mainstream.
Foto: PR-foto / BUSTER filmfestival
Det er svært ikke at tale ned til publikum, når man prøver at ramme så bred en målgruppe som muligt.
Foto: PR-foto / BUSTER filmfestival

“Det er en svær balancegang ikke at tale ned til sit publikum. Når man prøver at ramme så bred en målgruppe som muligt, for at få et så stort et publikum som muligt, så er faren, at man altid ender med at tale til laveste fællesnævner. Og dermed benytter de laveste jokes,” fortæller han.

LÆS OGSÅ: INTERVIEW MED ONKEL REJE

Mainstream kan sagtens være godt

Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke findes gode mainstreamfilm for hele familien. Det alternative filmvalg kan ikke alene betragtes som de gode børnefilm. Eksempelvis laver Studio Ghibli og Pixar film, der både kan gå til børnehave-, skole- og gymnasiebørn. Tilmed voksne.

“Miyazaki og Pixar er oplagte eksempler på nogen, der laver mainstream-film, der har elementer til alle børn, og hvor flere ting åbner op, jo ældre du bliver. For mig er det kvalitet når det handler om at lave film, der kan tale bredt,” fortæller Nikolai Schulz.

LÆS OGSÅ: TAL MED DINE BØRN OM FLYGTNINGE

Gode film inderst inde

Særligt filmen Inderst Inde har gjort indtryk på Nikolai Schulz.
 “Inderst Inde, synes jeg, er et helt fantastisk godt eksempel på en film, der tør tage en helt vildt ambitiøs idé om menneskers følelser og formidle det i en virkelig virkelig sjov, men også enormt lærerig, nærmest pædagogisk proces.

Jeg har selv oplevet med mine børn, at den virkelig formår at gå ind, så man kan tage den her snak om, hvad det er, følelser gør, og hvorfor. Hvorfor er det, man reagerer, som man gør, når man bliver sur eller bliver ked af det? Den er oplagt at bruge til at snakke om følelser, minder og glemsel, og hvad alle de her abstrakte begreber er. De bliver konkretiseret samtidig med, at man har en meget klassisk dannelsesrejse, hvor hovedpersonen skal finde tilbage og lære noget om sig selv,” fortæller Nikolai Schulz om sine egne oplevelser med filmen.

BUSTER og CPH PIX slår sig sammen

I løbet af 2016 forener BUSTER Filmfestival og CPH PIX deres kræfter. Det bliver spændende at se, hvad den nye konstellation bringer. Publikum kan dog være sikre på at BUSTER Filmfestivals høje kvalitet og filmudbud bevares. Festivalen løber af stablen til efteråret.

 



FAKTA:

Læs mere om sammenlægningen af BUSTER og CPH PIX på www.buster.dk


Af andre festivaler, som viser særlige film for børn og deres familier kan nævnes Odense Filmfestival, som hvert år har et stort børneprogram.

Salam filmfestival viser film for børn, som handler om forskellige kulturer og kulturmøder. De viser deres film i hele landet.

Fra 2017 får Aarhus også en særlig filmfestival for børn. Den får navnet: Film i skoven.

Facebook
Del på facebook

Sophie Stride Geyti

Sophie studerer Æstetik og Kultur på Aarhus Universitet, og interesserer sig for formidling af kultur. Hun elsker en god fortælling, der appellerer til alle sanser og synes at kulturelle inputs er uundværlige i hverdagen – både for børn og for voksne. Derudover har Sophie en kærlighed til klassisk musik – som udvekslingsophold spillede hun cello i et børne/ungdomsorkester i 7 mnd. I Venezuela.
Se Sophies artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind