Teatret zeppelin-under haady's skjold-uledsagede børn

Tal med dine børn om flygtninge

ArtikelSceneSkrevet af: Puk Qvortrup26. jan 2016

Flygtninge og børn på flugt er tema fra vores samtid. Teatret Zeppelins børneforestilling 'Under Haady's Skjold' tager det politiske og voldsomme emne op

Flygtninge strømmer ind over grænserne. Men de strømmer også ind i folks bevidsthed som ustandselige vidner om menneskelig splittelse og verdens grusomhed. Mens ‘de voksne’ diskuterer, lytter børnene med, og mens tv-avisen viser billeder af druknedøden i vandkanten, spærrer børnene øjnene op. Men teaterforestillingen ‘Under Haady’s Skjold’ tager den aktuelle flygtningesituation op, så børn kan forstå konflikten og bliver inddraget i debatten:

“Alle børn har ret til at kende til den virkelighed, der omgiver os,” siger PR-chef for Teatret Zeppelin Lasse Frank.

Historien om fem børn

Under Haady’s Skjold’ er fortællingen om fem uledsagede flygtningebørn, der finder sammen i deres flugt væk fra krigen i hjemlandet. I kampen for at finde et tilholdssted, hvor de ikke er i fare for at miste livet, lærer de at holde sammen. Rejsen mod et håb er hård, men overlevelse er et instinkt. Så forestillingen handler både om børn og er lavet til børn.

“Vi vil med forestillingen vække børns empati for den situation, andre børn er i. Børn vil søge at identificere sig med karaktererne og deres indbyrdes relationer og tænke; ‘det kunne jo være mig!’ Selvom danske børn ikke er flygtet fra en krig, vil de kunne genkende sig selv i de ellers helt almindelige flygtningebørn,” siger manuskriptforfatter og instruktør Mie Brandt.


Hun omtaler identifikationspunktet som ‘en kontrakt med publikum’:
“Gennem identifikationen åbner stykket sig op og kommer ind i os. Når der er åbent til hjerterne, begynder der at ske noget med vores empati,” siger hun.

Læs også: Træk troldsplinten ud af øjet og se det gode i verden

Forestillingen handler om fem ellers almindelige børn, der er uledsagede flygtninge.
Foto: PR-foto / Teatret Zeppelin - Anders Rimhoff
'Under Haady's Skjold' er et rasende aktuelt teaterstykke.
Foto: PR-foto / Teatret Zeppelin

Børn har mange spørgsmål

Men hvor meget interesserer danske børn sig i virkeligheden for flygtningesituationen? Skal vi voksne ikke beholde vores besværlige politik for os selv? Måske ikke. Ikke kun Teatret Zeppelin er interesseret i at få børn til at tage stilling. Flygtningesituationen bliver også taget op i disse dage på helt andre platforme end scenegulvet. Ved børnedebatten Newsgerrige Børn på DOKK1 i Aarhus d. 22. januar stod det meget klart: Børn har utallige spørgsmål. De 10-13-årige børn havde mulighed for at stille spørgsmål til et panel bestående af eksperter i berøring med flygtninge, uledsagede børn, juridiske asylafgørelser, undervisning og flygtningelejre rundt om i verden.

Som de danske skolebørn sad der med leverpostejmadpakker, fletninger i det lyse hår og dunede vinterjakker som fuglereder omkring sig, kunne man tænke, de befandt sig meget langt væk fra den situation, flygtninge befinder sig i derude. Men salen var en plantage af strittende børnefingre. De var ivrige efter at stille deres spørgsmål og var hverken bornerte omkring emnet eller bange for at tage ordet. Nogle af deres spørgsmål lød således:

“Hvorfor kan alle flygtninge ikke blive i Danmark?”
“Hvad er det mest frygtelige, du har oplevet?”
“Hvad skal der til, før krigen i Syrien stopper?”
“Skal man tage særlige hensyn, når man tager en flygtning med hjem og lege?”
“Hvad synes I om, at man tager flygtninges værdigenstande?”

Så børn ved meget - og vil gerne vide mere. Både når det handler om komplicerede politiske problemstillinger men også, når spørgsmålene er af mere medfølende art.

Børn debatterer flygtningesituationen på DOKK1 i Aarhus
Foto: Puk Qvortrup
Hvordan er det at være barn alene på flugt? Teaterforestillingen giver et indblik
Foto: PR-foto / Teatret Zeppelin - Anders Rimhoff

Et politisk emne

Flygtningedebatten har fyldt rigtig meget i medierne det seneste år, og med teaterforestillingen kommenterer Teatret Zeppelin også de aktuelle problemstillinger.

FN’s Børnekonvention er derfor vigtig for ‘Under Haady’s Skjold’ af flere årsager. Både fordi, den siger, børn har ret til at vide, hvad der foregår i verden. Men også for at bringe fokus på en lang række forhold som f. eks. børns almene rettigheder i forhold til behovet for mad, vand, uddannelse, særlig beskyttelse, deltagelse i retssager, retten til at have et navn og et fædreland med videre.

Selvom ‘Under Haady’s Skjold’ ikke bruger et politisk sprog, har stykket i høj grad et standpunkt i den politiske situation. Mie Brandt har som research til stykket besøgt en flygtningelejr for uledsagede flygtningebørn og forholder sig meget kritisk til regeringens nuværende procedurer:

“Der er ingen tvivl om, at det er horribelt at være barn på flugt alene. Når Inger Støjberg siger, at uledsagede børn ikke skal have anderledes eller bedre forhold end andre flygtninge og deres sager for familiesammenføringer ikke skal hastes, synes vi, det er fuldstændigt håbløst. Det er en forfærdelig situation. Vi bør om nogen overholde børnekonventionen” siger Mie Brandt, der også er kunstnerisk leder for Teatret Zeppelin.

Læs også: Sanselig og citrongul børneforestilling

Instruktør og kunstnerisk leder Mie Brandt bliver ikke skræmt, hvis børn græder i teatret
Foto: PR-foto / Teatret Zeppelin
FN's Børnekonvention har været afgørende for forestillingen 'Under Haady's Skjold'
Foto: PR-foto / Teatret Zeppelin - Anders Rimhoff

Børn må gerne græde

Det er anden gang, ‘Under Haady’s Skjold’ bliver sat op. Ved sidste opsætning blev der åbnet op i en sådan grad, at Teatret Zeppelin måtte ændre aldersgrænsen fra syv til ni år. Mie Brandt siger:

“Vi fik to henvendelser fra lærere, hvor nogle mindre børn havde fundet forestillingen uhyggelig, og én havde grædt. Men det skræmmer mig ikke, at børn græder, for det er netop et tegn på empati! Vi hævede dog aldersgrænsen, fordi vi ønskede at imødekomme lærernes bekymring og havde forståelse for det ansvar, en lærer har for sin klasse.”

FAKTA

Se hvornår Under Haady's skjold spiller i Fine Spinds kalender

Johanne Eggert, der står bag denne forestillings visuelle udtryk, blev i foråret 2015 Reumert-nomineret for scenografien til ‘Under Haady’s Skjold’

Forestillingen blev i januar udnævnt til ’Årets stærkeste forestilling’ i Dagbladet Information.

Teatret Zeppelin samarbejder med Dansk Røde Kors om forestillingen.

Facebook
Del på facebook

Puk Qvortrup

Puk Qvortrup er uddannet cand.public fra Aarhus Universitet og Danmark Medie- og Journalisthøjskole med speciale i nyheder for børn og børn som informanter. Hun er optaget af børns mediebrug, og hvilken rolle børnenes hjem spiller for børnenes blik på det omgivende samfund. Puk Qvortrup er fortaler for børns demokratiske stemme og har skrevet for bl.a. Weekendavisen og Information.
Se Puks artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind