Teatret Svalegangen og Aarhus Domkirke befrier gudstjenesten

Teatret Svalegangen og Aarhus Domkirke befrier gudstjenesten

ArtikelAlt det andetSkrevet af: Anne Harbo Frandsen16. feb 2017

Med forestillingen Befri gudstjenesten vil Teatret Svalegangen og Domkirken i Aarhus forny højmessen. Et eksperiment med form og indhold, der blandt andet med en ny trosbekendelse skal skabe debat om kirkens rolle i det moderne menneskes liv

”Vi tror på helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv. Amen.”

Sådan er trosbekendelsen blevet afsluttet søndag efter søndag, siden den blev opfundet i begyndelsen af 300-tallet. Men i forestillingen Befri gudstjenesten bliver den gentænkt. Akkompagneret af Den danske salmeduo på basklarinet, vil præst Christina Laursen nemlig fremføre sit bud på en ny trosbekendelse.

”Kristendommen trækker på nogle begreber med fastlåste betydninger – Gud, synd og frelse. Vi taler aldrig om, hvad vi egentlig mener, når vi siger ordene. Den reformulerede trosbekendelse er et forsøg på at løsne op for de fastlåste metaforer,” fortæller Christina Laursen.
I Befri Gudstjeneste bliver vi præsenteret for en ny trosbekendelse.
Foto: Sixten Therkildsen
Hovedtemaet i den nye trosbekendelse er, at vi ikke er alene.
Foto: Sixten Therkildsen

Kærlighed og nærhed

For Per Smedegaard, der er direktør for Svalegangen og instruktør på forestillingen, italesætter forestillingen i høj grad det, der opstår mellem mennesker. Hans eget forhold til kristendommen er som de fleste andre danskeres: Gudstjenesten siger ham ikke rigtig noget. Alligevel er budskabet – kærlighed og nærhed – noget, der forener, mener han.

”Selvom kirken ikke længere er det samlende rum, har vi stadig brug for et rituelt rum for overgangshandlinger. Vi har jo stadig brug for et sted at mødes, når vi døbes, bliver voksne, gifter os og begraves. ”
Den nye alternative gudstjeneste er bygget op med måltidets dramaturgi, hvor vi spiser først.
Foto: Sixten Therkildsen
En del af højmessen er nadveren. I Befri gudstjenesten består den af gourmetmad.
Foto: Sixten Therkildsen

Et lydunivers med interaktion

I forestillingen er de gængse former udskiftet med nye. Toner, ord og bevægelser – det heler iklædt en ny og anderledes dragt. For eksempel er der vendt op og ned på gudstjenestens forløb; her kommer nadveren før ordet og ikke, som traditionelt, omvendt.

”Vi følger måltidets dramaturgi og ikke gudstjenestens – først spise, så snakke og reflektere,” siger Per Smedegaard, ”de første 45 minutter står deltagerne op, går rundt og er del af måltidet.”

Deltager – det er ikke et tilfælde, at Per Smedegaard bruger netop dét ord og ikke det forventelige ’publikum’. I begyndelsen var det præsterne og de teologiuddannede i projektet, der insisterede på at bruge det. De mente, at de besøgende i høj grad er deltagere i sang, bøn og nadver, altså på den måde bliver del af gudstjenesten.

”Den forskel mellem os kunne vi bruge. Vi begyndte at overveje: Hvordan kan vi bedst medtænke de besøgende? Det har vi blandt andet brugt dansekompagniet Don Gnu til; de er supergode til at skabe interaktion. Det har været sjovt for os at lege med,” fortæller han.

Læs også: METTE DØSSING GRÆDER 9000 LITER TÅRER I SIN FØRSTE HOVEDROLLE

Musikken spiller en vigtig rolle i kirken og ikke mindst i den gentænkte gudstjeneste. Mikael Rahbæk Andreasen fra bandet Kloster har skrevet en ny sang til begivenheden.
Foto: Sixten Therkildsen
Don Gnu har tilført Befri Gudstjenesten et stort element af dans.
Foto: Sixten Therkildsen

Koncept med mange aktører

På forestillingens plakat finder man et væld af musikere, sangere, idémænd og tekstforfattere. Det er ikke et tilfælde. For frem for at have én gennemgående instruktør med alle ideerne, har Svalegangen og Domkirken i stedet valgt at uddelegere opgaverne.

”Jeg ser primært mig selv som konceptuel instruktør, for alle aktører er så gode, at de har kunnet byde ind med deres input. På den måde har alle sat deres personlige aftryk,” fortæller Per Smedegaard.

Det er også det, som Christina Laursen har gjort med den nye trosbekendelse. Igen og igen vender hun tilbage til refrainet ’vi er ikke alene’ – ord, som hun har fundet inspiration til i The United Church of Canadas trosbekendelse. I forestillingen udlægger hun også Gud som blandt andet ’universets puls’ og ’væren selv’ i stedet for ’Herre’ og ’far’ og forklarer:

”Vi bliver jo nødt til at bruge ord, der giver mening.”

Læs også: Interview med Jacob Kirkegaard på ARoS – LYT TIL DET HER, DET ER EN MUR I PALÆSTINA

Præst Christina Laursen har skrevet den nye trosbekendelse.
Foto: Sixten Therkildsen
Instruktør Per Smedegaard ser sig selv som konceptuel instruktør af Befri gudstjenesten.
Foto: Morten Fauerby

TROSBEKENDELSE

Skrevet og fremført af præst Christina Laursen

Vi er ikke alene

Vi er hinandens verden og vores inderste længsel er helhed
Vi tror at vores eksistens er mening og at hver enkelt skabning er en uvurderlig del af et kæmpe hele.

Vi tror at Gud er universets puls; det mindste fnug, tidernes midte.
Vi tror at Gud er væren selv, kilden til alt liv, helhed og kærlighed.
Vi tror at livet rækker ud over døden og at alt er forbundet i en uendelig kærlighedskraft

Vi tror at himmeriget lever i os, gennem os og mellem os.
Vi tror at måden vi behandler hinanden og jorden er det sandeste udtryk for vores dybeste tro.

Vores tro fordrer, at vi elsker ødselt, lever fuldt og baner vejen for at andre kan gøre det samme.
Vores tro er tillid, vores tro er overgivelse
Vores tro er håbet om, at kærligheden altid sætter sig igennem – og på det skal man kende os; kærligheden.

Vi er ikke alene.

Fakta

Spiller i Aarhus Domkirken den 18.- 25. februar 2017

Deltagere i Gudstjenesten er præst Christina Laursen og kunstnere som Per Vers, Kloster, Lars Husum, Kaspar Colling, dramatikere Julie Maj Jakobsen, Andreas Garfield, Den Danske Salmeduo, dansekompagniet Don Gnu, scenografiduoen Torden og Lynild, Restaurant Gastromé og Aarhus Gospel Singers.

Befri Gudstjenesten er instrueret af Per Smedegaard og er produceret i et samarbejde mellem Aarhus Domkirke og Teatret Svalegangen. Projektet er støttet af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, Aarhus Domprovsti, Danske Bank, Beckett-Fonden og Folketingets Reformationspulje.

Idé og koncept: Per Smedegaard, Poul Henning Bartholin og Nanna Graugård Jessen.

 

Facebook
Del på facebook

Anne Harbo Frandsen

Kulturjournalist og skribent
Anne Harbo Frandsen er uddannet i Tysk sprog, litteratur og kultur. Til daglig læser hun på Cand.Public-uddannelsen på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har boet i Tyskland ad flere omgange og er især vild med det mangfoldige Berlin. Hun holder af litteraturens verden, historieformidling og det skæve og skøre inden for kunst og kultur.
Se Annes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind