Opera indtager byen: Forvent det uventede
Operaens klassiske form bliver skubbet og rykket, når en gruppe internationale kunstnere i samarbejde med performere, dansere, sangere og musikere indtager Aarhus for en dag.
Den urbane opera OMA - Operatic Mass Actions indbyder til en sanselig og musikalsk gåtur gennem Aarhus: Start ved Dokk 1 og oplev hvordan to karakterers møde bliver udfordret, når de står ansigt til ansigt med hinanden. Gå videre mod Latinerkvarteret og se Pustervig torv blive fyldt med kunstnere, musikere, sangere og visuelle effekter, der smelter sammen i en operatisk og glædelig kærlighedsfortælling, der vil forundre og betage dine sanser og tanker.
Gå så videre ad Rosengade og ind i nummer elleve hvor et vanvittigt selskab uden regler og normer vil udspille sig for dine øjne, og hvor de teknologiske muligheder bliver et tema i både indhold og form. Gå så ovenpå, hvor en fredfyldt oase giver dig mulighed for at tage en timeout fra de sanselige indtrykkene, byens pulserende vibrationer, mobilens ding og hvor det ikke er en ladestation for din telefon, men derimod din krop og dit sind. Slutteligt bevæg dig tilbage på torvet, hvor dag er blevet til aften og kulminationen af en dag i samvær med operaens virkemidler og narrativ. Lad de sidste scener overstrømme dig. Fylde dig med undren. Tale til dit hjerte. Overstrømme dig med glæde.
Gå hele turen med åbne øjne og et modtageligt sind, og vigtigst af alt: Forvent det uventede.
Grænser bliver skubbet
Operatic Mass Actions produceres i samarbejde med ILT Festivalen, og projektet er udsprunget af Aarhus Unge Tonekunstnere. Seks kunstnere med forskellig baggrund, nationalitet og kendskab til opera blev samlet med det ene formål, at udtænke en dag hvor opera forlader den store scene, rykker ud i bybilledet og betager de, der kommer forbi.
Komponist og performer Neil Luck, instruktør Ella Marchment, visuel kunstner Anders Bigum, arkitekt Rikke Jørgensen, violinist Anna Jalving og komponist og performer Ruta Vitkauskaite udgjorde holdet. Deres rejse mod målet var præget af passion, forskelligartede ideer og stærke holdninger. Processen har gjort de involverede stærkere på deres eget og andres fag og givet dem et sikkert rum hvor de kunne tænke ud over deres egne rammer og begrænsninger. Resultatet bliver både ambitiøst og spektakulært.
“Det lykkedes os at skabe noget, hvor alles stemmer står lige det stærkere, frem for at skabe noget middelmådigt bygget på kompromiser,”siger Neil Luck. Kreativiteten fik frie tøjler i de indledende faser. Langsomt blev ideer til form. Form blev til fortælling. Fortælling blev til musik. Det hele fik vokseværk. Flere mennesker blev bragt i spil, hjalp processen videre og sammen har de givet opera en ny form og platform, hvori den kan udfolde og udspille sig.
”Det er ikke en komprimeret udgave af noget folk kender, det er noget nyt. Vi introducerer dramaet og det kunstværk, som opera er, på en måde, hvor alle kan opleve det på den måde, de vil opleve det på,” siger Ella Marchment.
Læs også: GOD VIN OG DÅRLIG STEMNING – Anmeldes af Festen som madteater
Magien i det moderne liv
Mange ideer er blevet vendt mellem de seks kunstnere, men noget af det, de blev ved med at vende tilbage til, kredsede om det moderne menneskes liv og hverdag, med de muligheder og udfordringer, det indebærer og spørgsmålet om, hvor magien er henne i vores tidsalder.
Anders Bigum forklarer at opera som narrativ og form har en tendens til at bøje virkelighedens grænser. Det virkede derfor naturligt, at inddrage modsætningen mellem den fysiske virkelighed og fiktionens verden i en moderne kontekst.”Vi spurgte så os selv, hvordan det er gældende i dag. Som barn måtte jeg forestille mig, hvordan verden så ud steder langt fra mig, det behøver man ikke mere. I dag er det teknologien der bøjer verden. Det ville vi udforske og stille spørgsmålstegn ved,” siger Anders Bigum.
Kunstnerne søger revnerne i det videnskabelige, hvor magien kan få lov at slippe ud i det senmoderne samfund, og her blev teknologien på flere måder det middel, der, på godt og ondt, kan manipulere med virkeligheden.
Teknologien er endt med at fylde meget i mange af de scener, der vil udspille sig. På hver sin måde kredser alle scenerne om det moderne menneskes liv og hverdag, og dermed blev teknologien et unægteligt element. Holdet undersøger både teknologiens fordele og ulemper gennem lyd- og visuelle effekter, samt de temaer, der belyses. Publikum opfordres hele vejen igennem til at tage stilling til teknologien, samfundet og deres egen rolle og plads i verden.
Alt afhænger af øjet, der ser
De mange scener vil kunne fortolkes forskelligt alt efter, hvem der beskuer dem. De kan opleves hver for sig eller i sammenhæng. Du vil se én ting, hvis du ser en scene. En anden hvis du drejer videre gennem Latinerkvarteret og kombinerer to. En tredje hvis du følger hele programmet. En fjerde hvis du kun fanger et brudstykke. De kan skilles ad. De kan sættes sammen. Du kan swipe rundt mellem oplevelserne helt efter smag og behag og stadig gå derfra med nye inputs, observationer og tanker.
Meningen er ikke, at give svar på det moderne livs udfordringer og problemer eller at manifestere, hvor godt vi har det. Det er en oplevelse, der vil forsøge at åbne dine øjne for noget af det, du måske ikke ser og vække dine sanser for indtryk, du måske ikke har oplevet før.
Operaen indtager Aarhus. Det bliver en dag med fest, med klassisk musik, med sang og dans. En samling af internationale kunstnere er trådt ud af deres egne rammer, for sammen at bryde rammerne for en hel genre, og forhåbentlig nedbryde nogle barrierer inden i dig. Temaerne er store. Formen er dramatisk. Stemningen eftertænksom. Så tag de farvede briller af, efterlad konventionerne derhjemme og forvent det uventede. Neil Luck siger: ”Forbered dig på at blive godt og grundigt underholdt.”
Fakta:
Bag OMA – Operatic Mass Actions står AUT – Aarhus Unge Tonekunstnere og coOPERAtion.Kunstnerisk facilitator: Line Tjørnhøj (DK)
Produktionsledelse og administration: 1:1 Produktion (DK)
”Rethink Grand Opera – Operatic Mass Actions” produceres i samarbejde med ILT17 Festival, Aarhus Universitets Afdeling for Dramaturgi og platformen Non-space.
Kunstnerisk styregruppe:
Neil Luck - Komponist, kurator, performer og kunstnerisk leder (London)
Ella Marchment – Instruktør (London)
Rikke Jørgensen – Arkitekt (New York / Aarhus)
Anna Jalving – Violinist (Danmark)
Anders Bigum – Fotograf / visuel kunster (Berlin)
Ruta Vitkauskaite - Komponist, forsker og performer (Vilnius/London)
+ 20 optrædende og producerende kunstnere
Tidsplan og program d. 20. maj (med forbehold for ændringer):
09:00 Erit & Erat - DOKK1 , Hack Kampmanns Pl. 2, På Balkonen
14:00 The Perfect Geek - Non-Space, Rosensgade 11
15.00 The Erit, Yogamom and Soldier – Café Jorden, Pustervig Torv
15:30 Walking Opera - Non-Space, Rosensgade 11
16:00 The Perfect Geek - Non-Space, Rosensgade 11
17:00 Walking Opera - Non-Space, Rosensgade 11
17:30 The Erit, Yogamom and Soldier – Café Jorden /Pustervig
18:00 The Perfect Geek - Non Space, Rosensgade 11
18:30 Walking Opera - Non-Space, Rosensgade 11
19:30 The Erit & Erat - DOKK 1, Hack Kampmanns Pl. 2, på Balkonen
20:00 Walking Opera - Non-Space, Rosensgade 11
20:30 Soldier & Void – Pustervig Torv
22.00 Ritual - Latinergården, Borggade
Den 21. maj er der brunch og samtale om kunst på Godsbanen kl. 10.30 – 13.00
Kunstnerisk facilitator Arnbjörg Maria Danielsen (Island), iscenesætter Holger Bergmann (Tyskland) og performancekunstner Annika B. Lewis og lektor Erik Exe Christoffersen følger processen og deltager ved den afsluttende brunch den 21. maj.