Stemmen fra nord
Eivør har dybe rødder i den færøske natur og musiktradition, men er samtidig en moderne musiker og komponist
Eivør troner gennem aarhus’ gader, mens hun spejder ud over menneskehavet. Hun bliver akompagneret af et 1000 mand stort kor, et symfoniorkester og et jazzorkester, mens hun sejler afsted på et lysende vikingeskib gennem byen fulgt af et lysende optog og fem andre store vikingeskibe. Hun står klædt i pelskåbe som frontfigur til åbningsceremonien af Aarhus som kulturhovedstad 2017.Vi møder Eivør på hendes hotel i Aarhus i en pause fra prøverne. Den færøske sangerinde bor nu i København men er egentlig fra Færøerne.
Allerede som 16 årig udgave hun sit debutalbum, og siden har hun udgivet 10 plader, hvor hun både synger på engelsk, færøsk, norsk, dansk og islandsk. I 2015 udgav hun de to plader Bridges og Slør samtidig. På den ene synger hun engelsk, på den anden færøsk. De to plader har meget tilfælles, men samtdig er de hver især deres helt egen med helt deres eget univers.
Det er der en god grund til. For Eivør er sproget i lige så høj grad et instrument som hendes stemme og hendes tromme, som med årene er blevet en større og større del af hendes musik.
Den færøske musik bor inde i mig
Eivør er vokset op på Færørerne, hvor folkemusikken i allerhøjeste grad stadig er i live, og hvor man altid er tæt på naturen og havets rasen. Enhver teenager på Færøerne kan synge og danse mindst et af de gamle folkeviser, fortæller Eivør. Nogle af de gamle folkeviser har helt op til 300 vers, som man danser sig igennem.“Den færøske folkemusik bor inde i mig. Det er den lyd, jeg er vokset op med, og det er de kvad min far kvadrede for mig, og som jeg har sunget sammen med min oldefar,” siger Eivør.
Som 13-14 årig havde hun en sangklub sammen med sin oldefar. Hun blev så optaget af de gamle færøske sange, at hun opsøgte gamle mennesker, der boede rundt omkring på Færøerne
“Jeg havde en lille optager med og optog dem mens de sang salmer, kvad og viser for mig. Det som fangede min nysgerrighed var egentlig ikke selve sangene, men måden de sang dem på. De sang helt frit og improviseret. Ingen sang den samme vise på samme måde. De sang deres egen version, og på den måde blev sangen deres sang. Det er noget jeg har taget med mig på min vej og den tone og sang er dybt rodfæstet i mig og er på den måde et slags udgangspunkt i min musik.
Læs også: Upopulær mekanik - MIT SELVPORTRÆT ER EN SLAGS SKÆVVREDET DOKUMENTARISME
Ynglingsinstrument var en tilfældighed
I 2002 var Eivør i Norge. Her kom hun forbi en shaman, som solgte håndtrommer.“Der hang min tromme og det var kærlighed ved første blik, så jeg blev bare nødt til at købe den.”
Siden er trommen og rytmerne kommet til at fylde mere og mere i Eivørs musikunivers.
“På mange måder blev den begyndelsen til mange ting i min musik. Før jeg fandt min tromme, var jeg meget bundet til min guitar. Siden er rytmerne mere og mere blevet mit udgangspunkt.”
Eivør kalder selv sin musik Folktronica, fordi den er dybt rodfæstet i den nordiske folkemusik og samtidig leger med electronicaen.
“Min musik har dybe rødder i Færøerne, mens jeg leger med electronicaen og hele tiden udforsker nye udtryk og lyde.
Lyd og stil er det univers og rum, jeg skaber til mine sange at bevæge sig i. Men kernen I det hele er selve sangen og den stræben efter at skrive en god sang. FOr mig kan en god sang få en til at føle sig mindre alene i verden.”
Læs også: EN FOD I SINGVOGEL ELLER EN FOD I GRAVEN
Organiske beats
På de seneste plader har Eivør samplet lydene fra sin tromme og viderebearbejdet dem sammen med Tróndur Bogason (producer) og Høgni Lisberg (beat producer), som også har medvirket på hendes sidste tre plader.
“Jeg synes, det er spændende at forvandle en lyd til en anden og se, hvad det kan. De elektroniske beats på mine sidste plader var for det meste skabt af lyde fra min tromme, min stemme, vind, regn hav osv. Og for at det ikke skal være løgn har jeg også samplet ting som min kaffekværn.
Jeg kan godt lide at kreere mine egne lyde istedet for at finde en tilfældig lyd. Jeg holder af at nørde med detaljerne i mit lydunivers.”
Når Eivør er igang med at komponere sin musik holder hun også af at bevæge sig rundt og lede efter sine lyde og melodier forskellige steder.
“ Når jeg føler, at jeg sidder fast I noget og ikke kan komme videre, kan jeg godt lide at bevæge mig væk fra klaveret og guitaren, og for eksempelvis bruge ukulele eller kalimba til at komponere med. Det er en god måde at løsne op og finde en ny vej fremad med en melodi.”
Ofte bevæger Eivør sig også helt væk fra strengeinstrumenterne og bruger kun sin tromme, når hun skriver musik.
“Med min tromme, bliver jeg ikke distraheret af akkorder, her er jeg fri og kan frit finde mine melodier. Så kan jeg altid fylde akkorder på bagefter.”
Lighedstræk mellem nordisk og arabisk musik
Til åbningen af Aarhus 2017 synger Eivør også sammen med den dansk-tyrkiske sangerinde Luna Ersahin, som synger en tyrkisk folkevise, både på dansk og tyrkisk. Og hvis man synes, at man kan ane arabisk inspiration i Eivørs musik også, så er det ikke helt forkert.Hun hører nemlig selv folkemusik fra hele verden og lader sig inspirere. Hendes ynglingssanger er Yma Sumac fra Peru,en sanger som med en stemme, der kunne synge rent over fire oktaver formåede at blande den klassiske skolede sang med folkemusik. Eivør siger:
“Mange af de gamle færøske salmer, som er blevet sunget uden instrumenter lang tid før, der kom instrumenter til Færøerne, lyder faktisk også lidt arabiske. Jeg tror, at det har noget med den frie sang at gøre, og at der ikke er nogle instrumenter, som skal indramme melodierne.”
Læs også: METTE DØSSING GRÆDER 9000 LITER TÅRER I SIN FØRSTE HOVEDROLLE
Musik der får en til kunne lugte saltvand
Eivørs musikvideoer er ofte filmet midt i den færøske natur, hvor der er hav, klipper og vind. Det understreger den forbindelse til og stemning af natur, som gennemsyrer hendes musik.“Jeg føler mig glad, når jeg er i naturen og den fornemmelse, vil jeg gerne have med mig ind i musikken,” siger hun.
Når hun komponerer sin musik forsøger hun at få musikken til at rumme stemningen af natur: “Musikken og naturen hører sammen. Den følelse som barsk natur giver mig, føler jeg også, når jeg befinder mig i musikken. Det er en følelsen af, at jeg er en del af noget, der er større end mig selv. En eksistentiel følelse af at være helt fri og en del af noget der er større end mig selv. ”
Når hun får en idé til en sang, skynder hun sig at skrive den ned, for ellers forsvinder den. Det kan sagtens være, mens hun står og venter på bussen, at en idé til en sang opstår. “Alle ideer er ikke gode ideer, men jeg bliver nødt til at kaste mig ud i dem og prøve at skrive sangene færdige, før jeg ved om de kan noget eller ej.”
Tunge beats maner billeder frem
Til åbningen af Aarhus som kulturhovedstad blev Eivørs sang Salt brugt i forskellige udgaver gennem hele åbningsceremonien. Det var den sang, som gjaldede gennem hele byen med tunge dundrende beats, der skabte en intens og oldnordisk stemning.
“Salt er et digt skrevet af den færøske digter Marjun Syderbø Kjælnes, og jeg har lavet melodien til. Digtet handler om længslen efter havet, og da jeg lavede melodien til tænkte jeg på de store utæmmede bølger, som jeg har været omringet af hele mit liv. Havet´s hjerteslag er noget, som følger en resten af livet, når man er vant til at have det så tæt på. Det er en meget dyb og hypnotiserende rytme.
Jeg tænker visuelt og så forsøger jeg at finde de lyde, som kan få billedet ud af mit hovede og fremmane en sang.”
Fakta:
Se mere på Eivørs hjemmeside her