Martha Wainwright Interview: vil ikke vælge mellem familie og musik

Martha Wainwright: En kvinde, der kender sin plads - på scenen

Portræt-interviewMusikSkrevet af: Mette Wallin Andersen05. juli 2017

Martha Wainwright vil ikke vælge mellem moderskab og musikken. Hun insisterer på fortsat at være en del af den mandsdominerede branche, som efter sigende ikke er stabil nok til en kvinde med familie.

Martha Wainwright er en notorisk ærlig musiker. Hun formidler det, hun er optaget af og føler på egen krop. Oftest uden omsvøb. Derfor er Martha Wainwrights seneste album præget af hendes aktuelle tanker og følelser omkring det at blive mor.

Kan man både være mor og musiker på tour?

Albummet Goodnight City er ifølge Martha Wainwright selv udtryk for, hvor hun befinder sig i sit liv. “Albummet er et farvel til min fortid og ungdom. Det rummer starten på det sande voksenliv. Børn og familie fylder rigtig meget,” siger Martha Wainwright.

Selvom rollen som mor har været virkelighed for Martha Wainwright siden 2009 er det først for nylig, at familielivet har fået en mere indgribende betydning for hendes professionelle liv.

“Nu er det sværere at komme ud at spille. Førhen kunne jeg tage mine børn og min mand med mig på tour. Men nu har jeg en søn i skolealderen, og min mand og jeg er ved at blive skilt,” fortæller Martha Wainwright. Hun beskriver, hvordan det er blevet en sværere balancegang mellem familie og karriere, og at det har været med til at tydeliggøre, hvad der er vigtigt for hende.

Martha Wainwright kalder sit seneste album et farvel til sin fortid og ungdom.
Foto: PR-foto / Fonden Voxhall - Kim Song Sternkopf
Martha Wainwright er hudløs ærlig på scenen.
Foto: PR-foto / Fonden Voxhall - Kim Song Sternkopf

“Jeg er stillet overfor et valg, som kvinder i min alder typisk skal tage i en mandsdomineret branche. Det er udfordrende at være på tour som kvindelig kunstner. Hvis du smider moderskab oveni, bliver det endnu sværere, fordi professionen ikke er velset for mødre,” siger hun. Men på trods af fordomme omkring kvindelige musikere er Martha Wainwright ikke parat til at sætte musikken på pause. Hun fortæller, at både hendes mor og tante måtte opgive musikken for familien, men at hun håber at hendes børn vil forstå hendes valg, når de ser hende optræde. “Jeg håber, at de så vil kunne forstå hvorfor jeg nogle gange er nødt til at være væk i perioder.”

Martha Wainwright håber på at kunne gøre sine koncerter mere inkluderende for den målgruppe, hun selv er blevet en del af, børnefamilierne.

“Normalt er koncerter noget, der foregår sent om aftenen i klubber, hvor folk drikker sig fulde, og det harmonerer bare ikke særlig godt med børn. Fremadrettet vil jeg gerne give mulighed for, at forældreskab kan sameksistere med oplevelser med kunst og kultur. Måske skal jeg spille koncerter klokken fem om eftermiddagen i en park, hvor der er mulighed for et børneområde.” Hun er fast besluttet på at koble de to verdener i sin professionelle bevidsthed.

LÆS OGSÅ: THE OVERHEARD: HØR DE LYDE VI GLEMMER

Rufus har skrevet en sang til det seneste album

Albummet Goodnight City er anderledes end Martha Wainwrights tidligere, idet hun selv kun har skrevet omkring halvdelen af sangene, mens den anden halvdel er skrevet til hende af musikere, der kender hende.

Én af sangene på Goodnight City er skrevet af hendes bror Rufus Wainwright. Den hedder Francis og handler om Martha Wainwrights yngste søn Francis Valentine. Rufus Wainwright skrev den uvidende om, at Martha Wainwright også selv var i færd med at skrive en sang om sin søn. Begge sange er med på Goodnight City under titlerne Franci og Francis.

“Min bror laver altid sine lektier så at sige. Da jeg bad ham lave en sang til mig, gik han direkte til arbejdet og skrev en sang med mig i tankerne. Samtidigt var den her lille ny baby det, der fyldte mest i mit liv. De to sange fungerer godt som bogstøtter, fordi de er ret forskellige. Man kan godt høre, hvem der har lavet hvilken,” siger Martha Wainwright.

Selvom Martha Wainwright har været mor i en del år er det først nu, at det bliver en udfordring, når hun er på turné.
Foto: PR-foto / Fonden Voxhall - Kim Song Sternkopf
Martha Wainwrights narkoselæge afspillede Prosperpina, da han googlede hende, da hun skulle have kejsersnit.
Foto: PR-foto / Fonden Voxhall - Kim Song Sternkopf

Ærlighedens tveæggede sværd

Martha Wainwright er kendt for at være hudløs ærlig i sin musik, og det er ikke blot hendes musik, der giver indtryk af, at hun indvier sine lyttere i noget privat. Både når man møder hende personligt, og når hun står på scenen, får man en oplevelse af, at hun lægger alle kortene på bordet og er umiddelbar på en næsten udleverende måde.

“Det er et tveægget sværd. Det har bragt mig meget glæde. Nogen værdsætter det enormt meget, og det kan jeg mærke. Det at være ærlig og få nogen til at le eller græde, får én til at føle sig mindre alene. På scenen tillader jeg mig selv at være fri og åben. Det er vigtigt for mig. Men når jeg har givet meget ud af mig selv, kan jeg føle mig hul, ensom, bange og ubeskyttet. Det skaber følelsen af sårbarhed. Så kan man kun håbe på, at sindet er stærkt nok til at stå imod den følelse.”

Martha Wainwright fortæller, at en del af hendes ærlighed består i, at hun ikke gemmer sig bag en stereotyp forestilling om, hvordan hun skal agere som kvinde. En pointe der bliver understreget, da hun onsdag den 28. juni gik på scenen på Atlas, Aarhus iført en armygrøn kedeldragt og en halskæde formet som en livmoder med ordet “mine” trykt på. Martha Wainwright bestemmer selv, hvilken kvinde, hun vil være. Hendes fremtoning er stærk og selvsikker, selvom hendes musik ifølge Martha Wainwright selv kommer fra helt andre følelser. “I mit tilfælde kommer musikken fra usikkerhed og en følelse af utilstrækkelighed,” siger hun.

Måske er det netop Martha Wainwrights uendlige ærlighed, der muliggør hendes helt særlige evne til at skabe forbindelse til publikum. På Atlas fortalte hun personlige historier og hilste på den yngste koncertdeltager på omkring 12 år, der virkelig gerne ville høre nummeret Prosperpina. Det fik hun lov til.

LÆS OGSÅ: TOVE JANSSON VAR MEGET MERE END MOR TIL MUMITROLDENE 

FAKTA: 

Martha Wainwright er født den 8. maj, 1976 i Montreal, Canada. 

Hun er datter af de kendte folkmusikere Kate McGarrigle og Loudon Wainwright III.

Martha Wainwrights bror er Rufus Wainwright som hun ofte samarbejder med. 

Martha Wainwright har blandt andet udgivet albummene I know you're married but I've got feelings too, Come home to mama og Goodnight City

Hun har desuden medvirket i både film og tv-serier og er i øjeblikket ved at skrive en bog med titlen Stories I might regret telling you. 

Martha Wainwright spillede den 28. juni på Atlas i Aarhus. 

Facebook
Del på facebook

Mette Wallin Andersen

Kulturjournalist og anmelder
Mette Wallin Andersen er uddannet cand. mag. i filosofi fra Aarhus Universitet med speciale i narrativ identitet. Mette er vild med kultur der gør os klogere på os selv og hinanden. Det sker eksempelvis når kunst og litteratur spejler noget grundlæggende menneskeligt eller bryder nuancerende ind i samfundsdebatten.
Mette har undervist på Løgumkloster Højskole i fagene Verdensborger, Etik og Det skrevne ord.
Se Mettes artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind