Plads til performance
Aarhus har fået et dedikeret rum til performancekunsten. Her kan publikum møde eksperimenterende samtidskunst med levende performere.
Ambitionen med PERFORMANCErum er at give performancekunsten et dedikeret rum i Aarhus. Her kan kunstnere eksperimentere og udfordre de vante forestillinger om, hvad kunst og performance er. PERFORMANCErum holder til i rum46 i Studsgade, et sted med en årelang tradition for at præsentere kunstnerdrevne og eksperimenterende udstillinger.Leg uden regler
Billedkunstnerne claus ejner og Søren Krag står sammen med digteren Esben Staugaard bag PERFORMANCErum. De har lagt hus til kunstnere, der kravler rundt på gulvet og digtere, der står med en mikrofon i hjørnet. Der har været performances med rekvisitter og med ren krop, med tale og tavshed. Her findes ingen overordnet filosofi, der bestemmer, hvordan det hele skal gøres. Det hele er op til den enkelte kunstner. ”Der er ingen regler,” deklarerer claus ejner.
Læs også: Krop om ord om billeder
Jeg spiller ikke nogen rolle
claus ejner har arbejdet med tegneserier og digte, blogs og performance i sin kunst. Han har tidligere modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium for sit arbejde. Selv om han arbejder med mange udtryk er en fællesnævner at skabe værker, der fungerer som rum for reflektion.Når han laver perfomances gælder det for ham om at være nærværende i forhold til publikummet på en måde, der ligger ud over, hvad traditionel kunst kan tilbyde. ”Jeg spiller ikke nogen rolle, jeg er ikke skuespiller,” siger han.
Det gælder for ham om at skabe en særlig situation i den enkelte performance, og derfor er det mere den performative handling, han udfører, der er det centrale mere end det er det at spille en rolle.
Læs også: Teatret Svalegangen og Aarhus Domkirke befrier gudstjenesten
Med og uden mellemrum
Rum46s udstillingsrum er ikke særlig stort. Her kan man forholde sig meget mere intimt til publikum og tale til dem uden mellemrum. ”Et dedikeret rum giver en særlig stemning, hvor performancen kan få lov til at stå alene,” siger claus ejner.
Søren Krag tilføjer:
”Når man er oppe på en scene, så er skellet mellem skuespiller og publikum klart. I performancekunst er der ofte et andet og mere inkluderende forhold mellem kunstner og iagttager. Publikum bliver mere direkte involveret i performancen.”
PERFORMANCErum fejrede i 2016 100-året for grundlæggelsen af Cabaret Voltaire i Zürich, der var begyndelsen på den avantgardistiske bevægelse dadaisme. Her udførte både claus ejner og Søren Krag performances:
Jeg er en idiot nr. 2
claus ejners indslag bærer titlen jeg er en idiot nr. 2, og det begynder med et råb: ”Jeg er en båd, jeg er en båd, jeg er en båd,” mens han delfinagtigt bevæger sig hen over gulvet i nøje koreograferede baner. claus ejners bevægelser og ord er planlagte, og der er tilsyneladende ikke megen improvisation på spil.claus ejner opfører sine performances flere gange, og selv om han har præferencer for en særlig slags scene, så er de ikke koreograferet til ét specifikt rum. Søren Krag derimod har aldrig gentaget en performance:
”Jeg øver aldrig tingene igennem først. Jeg kan godt lide, at der er et rum for usikkerhed, både for publikum og for mig selv,” siger Søren Krag.
PERFORMANCErum er helliget det frie eksperiment, og derfor gør det ikke noget, at folkene bag er uenige om, hvordan man laver en god performance. Det vigtige er at udfordre alle stivnede forestillinger om, hvad performance kan være.
Læs også: Interview med Jacob Kirkegaard på ARoS – LYT TIL DET HER, DET ER EN MUR I PALÆSTINA
FAKTA
PERFORMANCErum har haft mange platforme over årene, herunder et utal af blogs. I dag kommunikerer de primært via deres Facebookside, hvor de løbende annoncerer månedens performere. Det foregår den sidste fredag i hver måned i rum46 på Studsgade i Aarhus' Latinerkvarter.
PERFORMANCErum
rum46
claus ejner: ”jeg er en idiot nr. 2”
Søren Krag: "Er stemningen på toppen?"