Forfatter Ida Holmegaard holder sine figurer i usikkerhed i sin nye bog Graceland

Med følelserne uden på tøjet

Portræt-interviewLitteraturSkrevet af: Andreas Vinther Jensen28. apr 2017

Ida Holmegaard er klar med sin anden bog, Graceland. Selv siger hun, at det er en bog om mødet med omverdenen og om usikkerheden, der lurer lige rundt om hjørnet.

Det er den 22. december, og der har været juleafslutning på Daisys skole. Hun har fået tidligt fri, men der er ingen hjemme, og alting virker lidt mystisk. Hendes mor, Sylvia, sidder i en hotellobby i Randers og har tømmermænd efter et uheldigt møde med sin mislykkede affære. Samtidig sidder Daisys bror, Theo, i en taxa på Manhattan og er på vej til lufthavnen efter at have sagt farvel til sin elsker. Han skal hjem til jul.

For forfatter Ida Holmegaard er der en intim forbindelse mellem vores følelsesliv og de steder, vi bevæger os. I hendes nye roman Graceland går de tre hovedpersoner igennem hver sit rum, der fylder dem med usikkerhed og ængstelse.

Venteværelser

Ida Holmegaard fortæller, at hun har arbejdet med følelsen af usikkerhed som grundstemning i Graceland. Allerede på bogens første sider rammes den 12-årige Daisy af en uhyggelig følelse:

“Hun kommer hjem tidligere, end hun er vant til, og det sætter nogle tanker i gang hos hende. Huset bliver til et venteværelse fyldt med gamle, uhyggelige ting, hun kender, men ikke kan genkende alligevel,” forklarer Ida Holmegaard.

Læs også: SÅ LÆNGE JEG KAN SKRIVE, VIL JEG SKRIVE

Graceland er en julebog uden jul. Forfatter Ida Holmegaard skriver om ømhed og bekymring, og katastrofen, der venter lige rundt om hjørnet.
Foto: PR-foto / Rosinante & Co - Alexander Lind
Ida Holmegaard er uddannet fra forfatterskolen i 2013 og har bl.a. anmeldt film for Atlas Magasin og undervist i litteratur på Krabbesholm Højskole.
Foto: PR-foto / Rosinante & Co - Alexander Lind

Sikkerhedsteatret

For Ida Holmegaard er følelser altså ikke noget, vi går rundt med inde i os selv, men noget der opstår i mødet med omverdenen, og især de rum vi bevæger os i. Det kan for eksempel være, når Daisy oplever hjemmet som uhyggeligt, men det kan også være i en større politisk skala. Ida Holmegaard har interesseret sig for lufthavnes opbygning som et eksempel på, hvordan et rum kan være designet til at skabe følelser i os:

“Lufthavnen har en enormt politisk arkitektur. Den er bygget til, at man skal krydse grænsen fra et land ind i et andet,” siger Ida Holmegaard. Og sådan et rum har selvfølgelig en masse sikkerhedskontrol. I Graceland bliver Daisys bror, Theo, bedt om at træde til side efter sikkerhedsscanningen. Nervøsiteten stiger. Han skal ind i et afsides rum og undersøges yderligere.

Ida Holmegaard debuterede i 2015 med romanen Emma Emma, der udforsker venskabet hen over en langsom sommer.
Foto: PR-foto / Rosinante & Co - Alexander Lind
Fisketorvets juleudsmykning pryder bogens forside, og slidt julepynt finder vej til bogens sider. Men dansen om juletræet skal læseren kigge langt efter.
Foto: PR-foto / Rosinante & Co

I sin research til bogen stødte Ida Holmegaard på begrebet 'security theater'. I lufthavnen bliver vi alle udsat for sikkerhedskontroller, men de har i virkeligheden kun en meget lille virkning. Det er et teater: “Det handler i lige så høj grad om at få folk til at føle sig trygge og lade dem vide, at vi kigger også på dem, der er de onde. Lufthavnen er bygget til at få os til at føle os utilpasse, indtil vi kommer ud i shoppingområdet,” siger hun.

Læs også: DAGBOG FRA DET VAKLENDE LIV

Katastrofen rundt om hjørnet

Der er en konstant følelse af utryghed i Graceland. Familien elsker hinanden, men deres kærlighed bliver til bekymring. For Ida Holmegaard er det et vilkår hos bogens hovedpersoner:

“Jeg begyndte at skrive om ønsket om, at dem, man holder af, skal komme sikkert hjem. Det er på en måde et ønske, der aldrig endegyldigt kan indfries. Man kan aldrig være så sikre, som bogens karakterer gerne vil være. Dér vil jeg gerne holde dem.”

Og det er lige dér, midt i usikkerheden, Ida Holmegaard holder sine karakterer. Lad os give Theo det sidste ord, når han i bogens sidste del siger: “Vi elsker hinanden meget højt, alle os. Vi har så meget at miste. Vores liv er en række af forestillede scener, en uendelig mængde af mulige katastrofer.”

Fakta

Ida Holmegaard er uddannet fra forfatterskolen i 2013 og debuterede i 2015 med romanen Emma Emma. Graceland er hendes anden bog.

Udkommer d. 28/4 på Rosinante.

137 sider

Facebook
Del på facebook

Andreas Vinther Jensen

Kulturjournalist og anmelder
Andreas Vinther Jensen er uddannet cand.mag. i filosofi med tilvalg i litteraturhistorie fra Aarhus Universitet med speciale i Søren Kierkegaards æstetik. Andreas holder af litteratur, der kan skabe billeder og modsigelser, og hans reoler er fyldt med alt fra Homer og Hölderlin til Amalie Smith og Olga Ravn. Han har undervist på Krabbesholm Højskole og har skrevet for bl.a. Baggrund.
Se Andreass artikler her →
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København





Fik du læst
Find vores trykte magasin Kulturspind i byen i Aarhus og København
Sponsoreret indhold
Kulturspind magasin
Nyheder
Læs også
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk
Kulturmagasinet Fine Spind
Skovgaardsgade 3
8000 Aarhus C
Tlf: 25826669
SE-nr.: 35797602

Pressemeddelelser og andet sendes til:
info@finespind.dk

Kontakt om annoncering:
annoncer@finespind.dk

Alle artikler - copyright © Fine Spind
Alle artikler - copyright © Fine Spind